5
از3 نظر

کویر رباط خان (ریگ شتران)

    3592
    نمایش

    کوير رباط خان که با نام «ريگ شتران» نیز شناخته می‌شود، یکی از چند جاذبه اکوتوريستی کشور و کویرهای استان خراسان جنوبی به‌شمار می‌رود. کویر رباط خان از شمال به درياچه نمک خور در کوير مرکزی ايران، از جنوب به محور جديد ارتباطي، از غرب به محور ارتباطي خور-يزد و از شرق به رباط کال مرد، چشمه عمو حسن و رباط خان محدود می‌شود. همچنین این منطقه بیابانی به دلیل وجود جانوری مانند مار، عقرب، گربه شنی، روباه شنی، گرگ، شغال و... بسیار حائز اهمیت است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر رباط خان (ریگ شتران)

    پهنه کویر رباط خان (ریگ شتران) پوشیده از ریگزار است. شکل ریگزار شبیه به 2 شاخ گاو است که در قسمت جنوبی به هم می‌پیوندند و در جهت شمال غربی و شمال شرقی از یکدیگر جدا می‌شوند. در میان این دو قسمت جنوبی، دریاچه نمک خور گسترش یافته است.

    طول شمال به جنوب ریگزار در بیش‌ترین حالت در حدود 80 کیلومتر و عرض شرقی غربی آن در حدود 70 کیلومتر است. ارتفاع تپه ها عموما کوتاه است و در بلندترین حالت به 50 متر می‌رسد.

    ویژگی‌ها کویر رباط خان (ریگ شتران)

    در این جاذبه شاهد پوشش گیاهی و جانوری متعددی خواهید بود. پوشش جانوری این جاذبه کویر شامل انواع مار، عقرب، گربه شنی، روباه شنی، شغال، گرگ، شاهین، هوبره، چکاوک کاکلی، مگس گیر، انواع آگاما و گکوی مناطق بیابانی و ... می‌شود.

    سیمای عمومی کویر رباط خان (ریگ شتران)

    پوشش گیاهی کویر رباط خان (ریگ شتران) عمدتا گیاهان ماسه پسند مانند تاغ، اسکنبیل، نسی و ... است که به دلیل شوری زیاد بستر خاک و کم آبی از سایر ریگزارهای ایران تنکتر است.

    شرایط استفاده کویر رباط خان (ریگ شتران)

    دسترسی به کویر رباط خان یا ریگ شتران از محور ارتباطی یزد به طبس، سه راهی رباط خان قابل انجام است. همچنین از شهرستان خور در استان اصفهان می‌توان به این منطقه به صورت آفرود دسترسی پیدا کرد.

    زمان مناسب بازدید کویر رباط خان (ریگ شتران)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خراسان جنوبی و تابستان‌های گرم و خشکی که دارد، پاییز و زمستان زمان مناسبی برای سفر به این استان و بازدید از کویر رباط خان یا ریگ شتران است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به کویر رباط خان (ریگ شتران) از محور ارتباطی یزد به طبس، سه راهی رباط خان قابل انجام است. همچنین از شهرستان خور در استان اصفهان میتوان به کویر رباط خان (ریگ شتران) به صورت آفرود دسترسی پیدا کرد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها