0
از0 نظر

کویر روح مرغوم طبس

    354
    نمایش

    کوير روح مرغوم، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی استان خراسان جنوبی به شمار می رود که در غرب و جنوب غربي شهرستان طبس و به فاصله 10 کيلومتري از اين شهر واقع شده و همه ساله مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می گیرد. بهتر است بدانید که علت نامگذاري این کوير احتمالا به افسانه هايي باز مي گردد که مردم حاشيه اکثر نقاط کويري از کوير بازگو مي کنند. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر روح مرغوم طبس

    این منطقه دارای نمکزار ولی فاقد اشکال پلی گن است و مارکوپولو در سفر نامه خود به این دریاچه که در حاشیه طبس قرار دارد، اشاره کرده است. میانگین ارتفاع این شوره زار از سطح آب های آزاد در حدود 707 متر است. به دلیل وجود مناطق مرتفع تر در اطراف , سیلاب های سطحی به سمت این شوره زار حرکت می کنند و به علت شوری خاک زمین های اطراف نمک خود را پس از تبخیر در این حوضچه به جای می گذارند.

    کویر روح مرغوم از سمت شرق به کوه های جمال , دوهک , مرغوب و اسفندیار مشرف است. عمده وسعت این کویر پوشیده از کویرهای رسی خیس که در قسمت جنوبی همراه با نمکزار است. در سال های اخیر سطح این کویر برای جلوگیری از پیشروی و مهار بیابان زایی شخم زده شده است. کویر گستره ای شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود 73 کیلومتر و عرض آن در بیشترین حال 12 کیلومتر است.

    ویژگی‌ها کویر روح مرغوم طبس

    به دلیل شوری خاک، ضعف پوشش گیاهی و نبود چشمه های آب شیرین در منطقه حیات وحشی برای این منطقه متصور نیست. اما در حاشیه منطقه حیات وحش منطقه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، جبیر، هوبره، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند.

    انواعی گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خوردکه شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است. از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد.

    سیمای عمومی کویر روح مرغوم طبس

    در داخل کویر روح مرغوم هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست. تنها در حاشیه کویر گیاهان هالوفیت و شور پسند همچون اشنان و گز قابل مشاهده هستند. در خارج از منطقه کویر در زمین هایی که شوری خاک کمی کاهش می یابد می توان پوشش گیاهی شامل تاغ، گون، اسفناج وحشي، تره تيزك، كاكوتي، فرفيون، گل گندم، شقايق كوهي، انغوزه، زنبق صحرايي، مليكا، خارشتر، كلاه ميرحسن، كاروانكش، افدرا، اسكنبيل، تاغ، قيچ، پرند، گز، گل كتاني، بابونه اي، شب بوي صحرايي، تلخك، اسفند، علف شور، كلپوره، شيرينک مشاهده کرد. همچنین در حاشیه کویر نخلستان های فراوانی قابل مشاهده است.

    شرایط استفاده کویر روح مرغوم طبس

    دسترسی به این کویر از طریق جاده ارتباطی شهرستان طبس به رباط پشت بادام امکان پذیر است.

    زمان مناسب بازدید کویر روح مرغوم طبس

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی خراسان جنوبی، فصل های پاییز و زمستان زمان مناسب تری برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه های متنوع آن هستند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به این کویر از طریق جاده ارتباطی شهرستان طبس به رباط پشت بادام امکانپذیر است
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.