0
از0 نظر

کویر مصر

    4057
    نمایش

    کویر مصر واقع در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان، از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی مي باشد.حدود ۱۰۰ سال پیش بنیان‌گذار روستای مصر فردی به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت.بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه نيمه دوم سال مي باشد.كوير مصر داراي تفريحات؛شترسواری یکی از جذاب‌ترین تفریح های کویر مصر است و موتورهای چهار چرخ امکان رانندگی در دل كویر و تجربه عبور از تپه‌های شنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر مصر

    کویر مصر واقع در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان مي باشد.حدود ۱۰۰ سال پیش بنیان‌گذار روستای مصر فردی به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت.

    تاریخچه کویر مصر

    علت وجود نام یوسف در نام سابق این روستا این است که چندین سال پیش بنیانگذار این روستا فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بوده است. او به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخته است. عمر این روستا شاید بیشتر از 100 سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قناتهای روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.

    اما از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشته از اهالی خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاد بود از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند. اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را «مصر» نامیدند. یوسف دستور داد تا در وسط روستا نیز خیابان عریضی به طول حداقل ۵۰۰ متر احداث شود و در پاسخ به ابهامات اهالی که می‌گفتند روستای ما کوچک است و نیازی به احداث این خیابان عریض و طویل نیست می‌گفت که در آینده‌ای نزدیک اینجا معروف و شلوغ می‌شود. جالب اینکه این پیش بینی یوسف درست از آب درآمد و اکنون گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌کنند به نحوی که اکنون این روستا یکی از مقاصد مهم طبیعتگردی در ایران به شمار می‌آید.

    وسایل مورد نیاز کویر مصر

    لباس مناسب کویرگردی،قمقمه،

    لباس گرم

    پتوی نازک

    بالشت کوچک

    کرم ضدآفتاب

    عینک آفتابی

    کلاه لبه‌دار

    پاوربانک جیبی

    پوتین مناسب برای پیاده‌روی در کویر،

    پماد یا دستبند دفع حشرات،

    جعبه کمک‌های اولیه

    وسایل ضروری برای مکان‌یابی در کویر (نقشه، جی‌پی‌اس و قطب‌نما)

    و... وسایل ضروری سفر به کویر مصر را تشکیل می‌دهند.

    زمان مناسب بازدید کویر مصر

    سفر به این روستا معمولا از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان زمستان و حتی نوروز ادامه می‌یابد.

    پیشنهاد ویژه کویر مصر

    در این منطقه پشه‌های زیادی هست که پیشنهاد می‌شود در صورت حساسیت از پشه بند استفاده کنید و یا پمادهای مربوطه را به همراه داشته باشید اگر برای عکاسی بیرون می روید می توانید دور تا دور سایت رصد رو 2 تا 3 مرز نازک با محلول روغن سوخته ـ گازوئیل ایجاد کنید تا احتمال گزیده شدن توسط عقرب را کاهش بدهید و این ضروری است که به همراه خود جعبه کمک های اولیه داشته باشید و اگر به جایی دور تر از دوستان و همراهان خود می روید به آنها خبر داده باشید.

    امکانات ویژه کویر مصر

    كوير مصر داراي تفريحات زير مي باشد؛

    شترسواری یکی از جذاب‌ترین تفریح های کویر مصر است.موتورهای چهار چرخ امکان رانندگی در دل كویر و تجربه عبور از تپه‌های شنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند.اجاره خودروهای آفرود نیز هیجان خاص خود را به‌همراه دارد که می‌توان با آن به گردش در کویر و اجرای حركات نمایشی پرداخت. سند بوردینگ (شن سواری) عکاسی از طبیعت کویر مصر هم، تفریح جذاب دیگری است که خاطرات شما را برای همیشه ثبت و ضبط می‌کند.

    سایر اطلاعات کویر مصر

    در کویر مصر گونه هاي متنوعي از حيوانات وجود دارد كه شامل ؛پستاندار، خزنده، پرنده و… است که برخی از آن‌ها عبارتند از شتر، گربه و روباه شنی و نیز پرندگانی مانند شاهین. مار، رطیل و عقرب هم از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه هستند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    در صورتی که می‌خواهید با وسیله خود به کویر مصر بروید دو مسیر وجود دارد: مسیر اول مسیر جاده خاکی جندق به روستای مصر به طول 45 کیلومتر است. مسیر دوم مسیر جاده خاکی - آسفالته در 15 کیلومتری غرب شهرستان خور به طول 35 کیلومتر تا روستای مصر است.

    اتوبوس

    تهیه بلیط از ترمینال جنوب برای اتوبوس هایی که به مقصد بیرجند، طبس یا کرمان را می روند البته باید در خور پیاده شوید (به فروشنده بلیط بگویید که خور پیدا می شوید تا هزینه بلیط کمتر شود) از تهران تا خور حدود 8 ساعت راه است و مسیر اتوبوس از قم، کاشان، نائین، انارک می گذرد و به خور می رسد و از خور به سمت روستای مصر بروید. جاده خاکی - آسفالته در 15 کیلومتری غرب شهرستان خور به طول 35 کیلومتر تا روستای مصر است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.