2.8
از8 نظر

تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    2178
    نمایش

    تالاب هورالعظيم که از آن با عنوان تالاب هور الهويزه هم نام برده مي شود يکي از جاذبه هاي توريستي و طبيعي استان خوزستان است. هورالعظيم که تنها باقيمانده تالابهاي بسيار بزرگ بين‌النهرين است در غرب استان خوزستان واقع است و به لحاظ تنوع‌زيستي فوق العاده غني است؛ عمده منابع آبي تالاب هورالعظيم از طريق رودخانه‌هاي کرخه، نيسان، سابله و نهرهاي انشعابي تامين مي‌شود.ذخایر آب تالاب از رود کرخه و ۱۳ انشعاب آن تامین می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    هورالعظيم ياهورالهويزه درجنوب غرب شهرستان جديدالتأسيس هويزه واقع بوده وشهررفيع مركز بخش نيسان در3كيلومتري آن قرار دارد.

    این تالاب شاهدي زنده براقوام وتمدنهاي مختلفي از بدو خلقت تاكنون بوده است اين تالاب يابه اصطلاح محلي«هور» همواره منبع اقتصادي غنيي براي مردم مجاور آن بوده وحاشيه نشينان هور كه مردمي از تبار عرب مي باشند بواسطه نعمات موجود درآن امرار معاش مي نمودند و تا قبل ازجنگ تحميلي دهها روستا و آبادي حاشيه هور با استفاده از هور و نيز از آبزيان آن اقتصاد خانواده هاي خويش راتأمين مي كردند.

    اما تقريباً تمام روستاهاي مجاورهور بجز شهر رفيع به طور كلي ازبين رفته وعملاً جز اسمي آز آنها جيزي برجاي نمانده است از جمله ي اين روستاها مي توان به روستاهاي زير اشاره كرد:حسچه،لوليه،عمه،كسر،مچريه،محيّره، سيّديّه، ابوچلاچ، مشيمشيّه، جرايه، طبر، شط علي،زهيريِه،برگه ،برص و...

    تاریخچه تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    پيشينه تاريخي اين تالاب ها نيز بسيار مورد توجه جهانيان است، بررسي‌ها نشان داده که اين تالابها زماني مساحتشان به دو ميليون هکتار مي‌رسيد و تقريبا يک‌سوم مساحت عراق را اشغال مي‌کرد به طوري که بالاتر از بغداد شروع شده و تا اروندرود ادامه مي‌يافت.

    هورالظعيم که يک‌ سوم در ايران و دو سوم آن در عراق واقع شده يکي از زيستگاه‌هاي حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزي و بومي منطقه است و حواصيل، غاز پيشاني سفيد، شغال، روباه، گربه جنگلي، سمور آبي، گراز، شير بد و انواع ماهي کپور از جمله حيات ‌وحش منحصر به فرد اين تالاب هستند.

    ویژگی‌ها تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    اين هور تنها تالابي است که بر اساس بررسي‌ هاي کارشناسي از 100 نمره، نمره 100 را کسب کرده و هيج تالابي تاکنون چنين نمره ‌اي را به‌ دست نياورده است و بيشترين تعداد پرنده‌هاي در معرض خطر در اين تالاب به‌سر مي‌برند و اين تالاب از نظر حجم و انوع پرنده نيز بسيار قابل توجه است.

    يکي از کارکردهاي مهم تالاب، جلوگيري از طوفان شن و گرد و خاک است چراکه تالابها رطوبت آب را بالا مي‌برند و خشک شدن هورالعظيم چه در ايران و چه در عراق ميزان وقوع طوفانهاي شن را افزايش داده است و باعث شده استان خوزستان در سه سال اخير با گرد و غبارهايي حدود 21 برابر استاندارد مواجه شود.

    سیمای عمومی تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    در منطقه حفاظت شده هورالعظیم نیزارهای انبوهی وجود دارد که عمده ترین گونه های گیاهی آن نی، لوئی، جگن، نیلوفرآبی، درختچه های گز و پده می باشد. تالاب ها همواره‌ بعنوان‌ یکی از مهم‌ترین‌ و حیاتی ترین‌ زیستگاه‌ پرندگان‌ آبزی بشمار می آید و بدلیل‌ استفاده‌ پرندگان‌ نقاط‌ دور دست‌ و کشورهای‌ دیگر در فصل‌ مهاجرت‌، مورد توجه‌ جوامع‌ علمی و زیست‌ محیطی جهان‌ می باشند و حفاظت‌ از آنها در اولویت‌ قرار میگیرد.

    بخش وسیعی از پرندگان آبزی هورالعظیم را انواع اردک ها و غازها تشکیل داده که برای مردم ساکن هور دارای اهمیت فوق العاده هستند. در فصل زمستان انواع پرندگان از جمله غاز و مرغابی، پلیکان، درنا و … به این منطقه و مناطق همجوار آن مهاجرت می کنند. در بین پرندگان بومی هور دراج، اردک مرمری، چنگر معمولی، باکلان کوچک و در بین پرندگان مهاجر اردک بلوطی، غاز پیشانی سفید، عروس غاز، اکراس آفریقایی، از اهمیت بیشتری برخوردارند.

    وسایل مورد نیاز تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    ماهیان‌ هورالعظیم متجاوز از ۲۰ گونه‌ اند که‌ اغلب‌ آنها شیلاتی و قابل‌ صید هستند. علاوه‌ بر ماهیان‌ بومیی بعضی‌ از ماهیان‌ خلیج‌ فارس‌ در فصل‌ تخم‌ریزی در آبهای هورالعظیم تخمگذاریی می نمایند. ماهیان‌ هورالعظیم عبارتند از ماهی بنیی، ماهی شیربت‌، ماهیی گتان‌، ماهیی برزم‌، ماهیی حمری، ماهی شلج‌، ماهیی بیاح‌، ماهی هامور معمولی، ماهی کپور نقره‌ای، ماهی کپور سرگنده‌ و ماهی آمورسفید.

    زمان مناسب بازدید تالاب هورالعظیم (هور الهویزه)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    جاده های موجود در تالاب جاده طبر- شط علی و جاده شرکت نفت از جمله راههای دسترسی جهت مشاهده حیات وحش تالاب هور العظیم است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.