0
از0 نظر

مقبره لقمان الدوله (معین الاطبا)

    1150
    نمایش

    مقبره شادروان دکتر محمد حسين لقمان ملقب به لقمان الدوله و معين الاطبا، موسس مدرسه طب در سال 1297، و اولين رئيس دانشکده پزشکي دانشگاه تهران و پزشک برجسته ايراني  در گورستان ظهير الدوله تجرش قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    شرایط استفاده مقبره لقمان الدوله (معین الاطبا)

    روزهای پنج شنبه، شش ماه اول: ساعت 9 تا 17 شش ماهه دوم سال: ساعت 9 تا 16

    سایر اطلاعات مقبره لقمان الدوله (معین الاطبا)

    گورستان ظهیرالدوله، گورستان کوچکی است، که بسیاری آن را شبيه "آرامگاه پرلاشز فرانسه" می‌دانند، چندین تن از چهره‌های مشهور و سرشناس ایران مانند هنرمندان، شاعران، روزنامه نگاران و... در آن مدفونند. ریشه نامگذاری این گورستان تدفین "علی خان ظهیرالدوله" در آن است. ظهیرالدوله که زمانی وزیر تشریفات خاصه بود، بعدها جامه فقر و درویشی به تن کرد و به همراه مریدانش خانقاهی در شمیران بنا کرد که پس از مرگ، او را در همانجا دفن کردند (8 تیر 1303) و از آن روز به بعد هم نام آن آرامگاه ظهیرالدوله شد. از آنجا که ظهیرالدوله مورد قبول اکثر طبقات اجتماعی بود، بسیاری از هنرمندان، سیاستمداران و دانشمندان وصیت کردند که در این آرامگاه دفن شوند. تا اینکه از سال‌های 1340 به بعد دفن اموات در این مجموعه ممنوع شد اما تا سال‌ 50 با اجازه نامه خاص و آن هم به صورت محدود، افراد دیگری در این گورستان دفن شدند. آخرین تدفین در آرامگاه ظهیرالدوله در سال 1359 انجام شده است. با وجود آنکه غلامحسین بنان وصیت کرده بود که مایل است در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در سال 1364 اجازه دفن او در این گورستان را ندادند. گورستان ظهیرالدوله در سال 1378 توسط سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى استان تهران و با شماره 2001 در فهرست آثار ملى کشور جای گرفت. صلی‌ترین جاذبه یک گورستان را می‌توان در شهرت افراد مدفون جستجو کرد. از گروه شاعران مدفون در این گورستان می‌توان به محمدتقی بهار، ایرج میرزا، فروغ فرخزاد، رهی معیری و حسین مسرور اشاره کرد. در بسیاری از اوقاتی که برای بازدید تعیین شده، عده‌ای بر روی مزار فروغ در حال خواندن شعرهای او صدای بلند هستند. خوانندگان مشهور مدفون در ظهیرالدوله، سیدحسین طاهرزاده، قمرالموک وزیری و داریوش رفیعی هستند. تعداد موسیقیدانان و نوازندگان معروف مدفون در این گورستان زیاد است و همگی جزو اساتید محسوب می‌شوند، که از آن میان می‌توان به غلامحسین درویش، ابوالحسن صبا، حبیب الله سماعی، حسین تهرانی، حسین هنگ آفرین، حسین یاحقی، مرتضی محبوبی، روح الله خالقی، ابراهیم منصوری، نورعلی خان برومند و حسین صبا اشاره کرد. علاوه بر هنرمندان، از مشاهیر سایر گروه‌ها نیز افرادی در این گورستان دفن شده‌اند که از اهالی مطبوعات می‌توان به محمد مسعود و منوچهر مهران، از ورزشکاران به مهندس توفیق جهانبخت (قهرمان کشتی جهان) از نظامیان عالی رتبه سرلشکر احمد نخجوان، سپهبد احمد وثوق، سپهبد چنگیز وشمگیر، سرلشکر حسن بقایی، سرتیپ حیدرقلی پسیان، سپهبد مرتضی یزدان پناه از نمایندگان مجلس ابراهیم افخمی، ابوالحسن ملکی، ارسلان خلعتبری، از وزیران علی اصغر پورهمایون، مجید آهی و سیدمهدی فرخ و سایر زنان و مردان سرشناس از قبیل سید حسن تقی زاده، شمس الضحی نشاط، گیلان تاج افخم ابراهیمی، طوبی آزموده، و صادق صادق؛ نام برد که روزگاری شهرت داشته و اکنون در ظهیرالدوله روی در نقاب خاک کشیده‌اند.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    بهترین مسیر برای دسترسی به این گورستان میدان قدس و خیابان دربند است. در میانه راه خیابان ظهیرالدوله در سمت شرق خیابان دربند قرار دارد. عصر پنجشنبه‌، پیدا کردن جای پارک در خیابان ظهیرالدوله کمی مشکل است ولی می‌توانید با فاصله و در کوچه‌های منتهی به ظهیرالدوله (محمدی و افروز)، اتومبیل خود را پارک کنید.

    اتوبوس

    خطوط سامانه اتوبوس های تندرو در سرتاسر خیابان ولی عصر شما را به میدان تجریش می رساند. از آنجا می توانید به وسیله تاکسی و یا پیاده به گورستان بروید.

    مترو

    نزدیک ترین ایستگاه مترو به این گورستان ایستگاه تجریش است، پس از چند دقیقه پیاده روی از ایستگاه تجریش به سمت شمال می توانید به این گورستان تاریخی دسترسی داشته باشید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.