3.3
از7 نظر

تالاب لیپار چابهار

    2983
    نمایش

    تالاب ليپار که به نام «تالاب صورتي» هم معروف است از جمله جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد در ​استان سیستان و بلوچستان که چشم‌انداز فوق‌العاده آن همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران، طبیعت گردان و عکاسان قرار می گیرد. این تالاب دیدنی در 15 کيلومتري شرق چابهار و در مسير جاده ساحلي چابهار- گواتر خودنمایی می کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب لیپار چابهار

    تالاب لیپار در تنگه و دره‌ای صخره‌ای که مشرف به کوه است، قرار دارد. در این تالاب، آب دریای عمان به صورت ایستا شده و منطقه‌ای مناسب برای زندگی گیاهان و جانوران به وجود آورده است. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است، جایی که به آن تالاب صورتی می گویند.

    سایر اطلاعات تالاب لیپار چابهار

    در تالاب لیپار درختچه‌های گز و چش و گونه‌های جانوری چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیل های سفید و خاکستری، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک وجود دارند.

    تاریخچه تالاب لیپار چابهار

    تالاب لیپار چابهار بنا به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ زاده که خود بومی محل و از روستای دمبدف است و با کمک اهالی و بودجه شخصی و حمایت وزارت نیرو با در اختیار گذاشتن دستگاههای کشاورزی، توانست در سال 1362 خورشیدی برابر با 1981 این تالاب را احداث کند.

    ویژگی‌ها تالاب لیپار چابهار

    در مورد رنگ قرمز این پدیده که محصول فعالیت پلانکتون هاست توسط کارشناسان محیط زیست استان توضیحاتی ارائه شده است: وجود پلانكتون‌هاي گياهي زياد در منطقه (90 درصد پلانكتون‌هاي گياهي در اين حوزه يافت مي‌شوند)، وفور مواد آلي و معدني كه از طريق رودخانه‌ها و خورهاي متصل به خليج به اين حوزه هدايت مي‌شوند، باعث افزايش زياد توليد بيولوژيكي در بعضي از فصول سال خواهد شد به طوري كه اين عوامل به همراه جريانات دريايي حاصل از طوفان‌هاي مونسون كه از ويژگي‌هاي منحصر به فرد حوزه اقيانوسي درياي عمان است، موجب افزايش بيش از حد تعداد پلانكتون‌هاي گياهي در ماه‌هاي بعد از فصل مونسون ( كه از اواسط خرداد شروع تا اواسط شهريور ادامه خواهد داشت) مي‌شود كه اين تعداد در آذر ماه به حداكثر ميزان خود مي‌رسد. فرآيند «رد تايد» يا «كشند قرمز» از جمله فرآيند‌هاي بيولوژيكي در محيط هاي آبي است كه توسط پلانكتون هاي گياهي كه نقش عمده‌اي در زنجيره‌هاي غذايي و انرژي در اكوسيستم‌هاي آبي دارند، به وقوع مي‌پيوندد.

    سیمای عمومی تالاب لیپار چابهار

    کنار تالاب لیپار چابهار دشتار قرار دارد که اهالی منطقه به آن عروس هم می‌گویند. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوانی گفته می‌شود که هنوز ازدواج نکرده‌اند. دلیل این نامگذاری، زیبایی منطقه و درختان سرسبز آن است.

    زمان مناسب بازدید تالاب لیپار چابهار

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.