3.2
از5 نظر

حمام گنجعلی خان کرمان

    3294
    نمایش

    حمام گنجعلی خان کرمان که داخل مجموعه گنجعلی خان واقع شده، از جمله زیباترین حمام های تاریخی ایران است که حتا شهرتی جهانی پیدا کرده و روزانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. قدمت این حمام به دوره صفویه برمی گردد.این حمام در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی، مرمت شد و بعدها به عنوان موزه مردم شناسی به کار خودش ادامه داد. مجسمه های مومی، تصویری از طبقات اجتماعی مردم در گذشته را نشان می دهند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات حمام گنجعلی خان کرمان

    مجموعه گنجعلی‌خان یکی از زیباترین و پربیننده‌ترین اماکن تاریخی شهر کرمان به شمار می‌رود. این مجموعه که یادآور تلاش گنجعلیخان حاکم کرمان در عصر صفویه است، شامل: بازار، حمام، میدان، کاروانسرا، آب انبار، مسجد و ضرابخانه است. حمام گنجعلی‌خان یکی از بخش‌های معروف و دیدنی این مجموعه است که معماری زیبای آن از شاهکارهای معماری عصر صفویه است.

    تاریخچه حمام گنجعلی خان کرمان

    حمام گنجعلی خان اوج هنر و شاهکار معماری دوران صفویه به دستور گنجعلی خان حاکم وقت ساخته شد. این حمام در مسیر اصلی بازار کرمان قرار گرفته و تا سال ۱۳۱۶ هجری شمسی مورد استفاده قرار می گرفته و در سال ۱۳۵۰ پس از مرمت و بازسازی به موزه مردم شناسی تبدیل شد. حمام گنجعلی خان یکی از بناهای مجموعه گنجعلی خان در شهر کرمان است که در سال ۱۰۲۰ هجری قمری (۱۶۱۱ میلادی) ساخته شده است.

    ویژگی‌ها حمام گنجعلی خان کرمان

    حمام گنجعلی خان به طول ۶۴ متر، عرض ۲۰ متر و مساحت ۱۲۸۰ متر مربع است. طول صحن گرمخانه آن ۶/۲۵ متر، عرض آن ۷/۵ متر، طول خزینه ۸/۵ متر ، عرض آن ۵/۷۵ متر و وسعت آن ۴۴/۸ متر مربع است. حمام گنجعلی خان کرمان شامل دو بخش کلی رختکن و گرمخانه است که در غرفه ها و بخش رختکن آن با ایجاد قرینه سازی در ایوان ها، ایوانچه ها و ستون های سنگی، چهره ای زیبا و فضایی مناسب و کاملآ طبیعی را به وجود آورده است. با توجه به تقسیم طبقاتی عصر صفویه، رختکن حمام به ۶ غرفه تقسیم شده که هر غرفه مخصوص یک طبقه از اجتماع یعنی “سادات، روحانیان، خان ها، اعیان، بازاری ها و رعیا” بوده است و در هر حال امروزه در هر غرفه یک یا دو مجسمه از چهره شهروندان هر یک از طبقات یاد شده به نمایش گذارده شده است.

    سیمای عمومی حمام گنجعلی خان کرمان

    حمام گنجعلی خان کرمان مجموعه ای از تلفیق هنر معماری و کاربرد مصالح گوناگون است. معمار حمام و مجموعه، استاد محمد سلطانی معمار یزدی بوده است. معماری که به حق اوضاع اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی زمان خود را می شناخته است. حمام، اثری بدیع با کاشی کاری های زیبا، نقاشی ها، گچبری ها، مقرنس کاری ها و کاربندی هایی است که چشم را نوازش می دهد. سردر ورودی این حمام نیز با نقاشی های زیبای عصر صفوی تزیین شده است.

    معماری حمام گنجعلی خان کرمان سردر حمام گنجعلی خان کرمان: آجرهای ساده و نیلی، حاشیه‌ ای از سنگ مرمر، نقاشی های سردر، مقرنس بندی، نمای بیرونی سردر حمام را تشکیل می‌دهند. بر سردر حمام، که بخشی از نقاشی های عهد صفوی آن به تازگی مرمت شده، کتیبه شعری به خط نستعلیق بر سنگ مرمر حک شده که مصرع آخر آن، سال اتمام بنا را با تبدیل به حروف ابجد نشان می‌دهد: «کسی نداده نشان در جهان چنین حمام» (سال ۱۰۲۰ هجری قمری).

    در قسمت پایین، زیر نقاشی ها دور تا دور کتیبه ای از مرمر سبز رنگ دیده می‌شود که با خط نستعلیق، اشعاری بر آن کنده شده‌ است و تاریخ آن را ۱۰۲۰ هجری قمری (۱۶۱۱ میلادی) نشان می‌دهد. نقاشی‌ های سردر حمام آسیب‌ های مختلفی دیده که در سال‌ های اخیر مرمت شده و در بعضی جاها با رنگ گواش رنگ آمیزی شده‌ است.

    شرایط استفاده حمام گنجعلی خان کرمان

    باتوجه به سرپوشیده بودن حمام گنجعلی خان، می توانید در تمام فصول سال از آن بازدید کنید.

    وسایل مورد نیاز حمام گنجعلی خان کرمان

    هنگام بازدید از حمام گنجعلی خان کرمان، کفش مخصوص پیاده روی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    نکات مثبت حمام گنجعلی خان کرمان

    تصاویر بهرام گور، خسرو و شیرین، شاهان در حال شکار، کاروان شتر و حیوانات درنده در این حمام به چشم می خورد.

    سایر اطلاعات حمام گنجعلی خان کرمان

    مجموعه بناهای گنجعلی خان کرمان در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ به شماره ۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حال حاضر این حمام به صورت موزه مردم شناسی در آمده و مجسمه‌ هایی مومی در جاهای مختلف حمام افرادی از طبقات مختلف جامعه آن زمان نظیر روحانیون، پیشه وران، مردم عادی و … را در حمام نشان می‌دهد. با گذر از راهروی طولانی و زاویه دار با سکوهایی در دو طرف هشتی میانی که ظروفی نظیر طشت، تاس و وسایلی مانند لُنگ، سدر، حنا، سینی‌ های قدیمی، شانه‌ های سنتی، آینه‌ های مختلف، سنگ پاهای قدیمی و وسایل تن شویی دیگر، در آن دیده می‌شود.

    در سمت راست «گرمخانه» مجسمه‌ های کیسه کشان و دلاکان، مشغول دلاکی قرار دارند و سمت دیگر، حوضی هشت ضلعی با ستون های سنگی یکپارچه که دو به دو قرینه‌ اند، با طاقی خیمه مانند و مجسمه‌ هایی دیگر دیده می‌شود. «خزینه حمام» و بخش مخصوص استحمام حکام و بزرگان و سنگ ساعت زمان در این بخش نیز از دیدنی های آن است. سقف ها اغلب کاربندی های متنوع و جالبی دارند که نظم درونی مجموعه را بیشتر می‌نماید و نشانی از درونگرا بودن معماری سنتی ایران است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به میدان گنجعلی خان بروید و از حمام گنجعلی خان کرمان بازدید کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.