0
از0 نظر

کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    416
    نمایش

    کویر جندق، یکی از کویرهای دیدنی اصفهان است.شترسواری، رمل‌ های شنی و حیات وحش منحصربه‌فرد از جاذبه‌های کویر جندق است. قدمت جندق به دوران ساسانی بر می‌گردد.در اين منطقه پوشش گیاهی خاصی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به درختان و درختچه‌های منطبق با آب شورمانند تاق، گز، روناس، اشنو، بادام‌کوهی، خارشتر، مارچوبه و شیرین‌بیاناشاره کرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    کویر زیرده دارای اشکال متنوعی از فرمهای کویری و بیابانی است که مجموعه ای کم نظیر را ایجاد کرده است. عدم وجود پوشش گیاهی در عمده مناطق این کویر و قرار گرفتن آن در پایین دست ارتفاعات جنوبی باعث شده است که فرسایش شدید آبی و بادی اشکال متنوعی را ایجاد نماید. در قسمت های غربی کویر و در مجاورت کویر ریگ جن و منطقه صاف خونی تخت های مناطق بیابانی قابل مشاهده است. همچنین گنبد های نمکی در قسمت مرکزی و شرقی و عبور چندین رودخانه فصلی از میان آنها گدار های عمیقی را ایجاد کرده است که مناظر زیبایی را پدید آورده است.

    در حد فاصل گنبد های نمکی مرکزی و تخت های شرقی دق های پراکنده ای با وسعت کم به چشم میخورد. نهشته های کویر عبارت از نمک و گلهای نمکی تیپ کویری، نهشته های رس و سیلتی است که گودی های این منطقه و دق های آن را پر کرده اند. ب خش اعظم سطح این کویر از نهشته های مارنی تبخیری و چین خورده میوپلیوسن تشکیل یافته که به دلیل فراسیش این زمین ها سطوح کم ارتفاع و مسطحی را در کویر تشکیل داده اند. در مناطق شمالی زیرده اجتماعات ماسه ای پراکنده ای نیز قابل مشاهده است. پوشش گیاهی این کویر در همین مناطق ماسه ای رشد و نمو دارد و در سایر مناطق عمدتا به دلیل بالا بودن املاح نمک، گیاهان هالوفیت (شور پسند) نیز قابلیت رشد ندارند.

    پیشنهاد ویژه کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    در نزديكي اين جاذبه قلعه اونشيروان وجود دارد كه ميتوانيد از اين جاذبه بازديد كنيد.

    سیمای عمومی کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    در مناطق شرقی و در مجاورت پلایای کویری، رملهای ماسه ای پراکنده ای با وسعت های محدود به چشم میخورد که عموما دارای پوشش گیاهی اندک و یا فاقد پوشش گیاهی هستند. در مجاورت دق ها و در بین تخت های بیابانی، جایی که گیاهان از گزند تند آب ها و تند بادها در امام باشند میتوان پوشش گیاهی ضعیفی از گیاهان شور پسند همچون تلخو، خارشتر، سیاه تاغ، اسکنبیل و… مشاهده کرد. دو رودخانه فصلی با جهتی شرقی غربی از این کویر عبور میکنند که با حرکت به سمت غرب انشعاباتی نیز به آنها اضافه میگردد.

    زمان مناسب بازدید کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه نيمه دوم سال مي باشد.

    وسایل مورد نیاز کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    قمقمه،چادر،لباس گرم ،پتوی نازک بالشت کوچک،کرم ضدآفتاب،عینک آفتابی،کلاه لبه‌دار،پاوربانک جیبی،پوتین مناسب برای پیاده‌روی در کویر،پماد یا دستبند دفع حشرات،جعبه کمک‌های اولیه

    تاریخچه کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    قدمت شهر جندق بر اساس آثار باقی‌مانده از ادوار گذشته، به دو هزارسال می‌رسد .

    سایر اطلاعات کویر زیرده جندق (کویر گورچه برنجی)

    گونه هاي حيواني اين منطقه شامل؛کل و بز، قوچ و میش، خرگوش، قمری، کبک و تیهو و پاقرقره، انواع روباه معمولی و روباه شنی، گرگ، عقاب و البته پلنگ و یوزپلنگ مي باشد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به این منطقه از طریق کیلومتر 15 جاده جندق به معلمان، پس از عبور از منطقه آبشار، در جهت غرب قابل انجام است. همچنین جاده نیمه ساخته جندق به گرمسار از جنوب این منطقه عبور میکند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.