1
از2 نظر

دره گاهان تفت

    2707
    نمایش

    آبشار دره گاهان یک آبشار فصلی است و در جنوب غربی شهر تفت قرار دارد.آبشار دره گاهان تفت یزد، در دره‌ای بسیار زیبا در دامنه شیرکوه واقع شده است و آب آن از بارش و ذوب شدن تدریجی برف‌های شیرکوه است؛ ارتفاع این آبشار 20 متر است. دره گاهان از ۷ دره فرعی تشکیل شده که عبارت است از: دره اصلی، دره خشک، دره آلبالو، دره آب پلنگ، دره لا انار، دره آبشار و دره باد گز که دیواره‌های این دره بیشتر از ۲۰۰ متر ارتفاع دارند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دره گاهان تفت

    آبشار فصلی دره گاهان در ضلع جنوب غربی شهر تفت و در قسمت ورودی از سمت استان فارس واقع شده است. در قلب کویر ایران و در نزدیکی عروس کویر-یزد- دره ای با دیواره های بیش از ۲۰ متر با آبشارهای کوچک و بزرگ و آبی به زلالی اشک چشم وجود دارد.

    زمان مناسب بازدید دره گاهان تفت

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    وسایل مورد نیاز دره گاهان تفت

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    تاریخچه دره گاهان تفت

    گاه درزبان پارسی قدیم به معنی شادی و دره گاهان یا دره شادیها، دره ایست که درزمانهای دور مردمان بدانجا رفته و جشنهاو مراسمات خودرادر آن برپامیداشتند.

    این دره که به گفته کسانی به دلیل چرانیدن و نگه داشتن گاو در آن به نام دره گاوون نیزخوانده میشود هم اکنون درنقشه هاو تابلوها به نام دره گاهان بوده و درگویش محلی دره گوهون گفته میشود.

    این دره دارای یک محوطه باستانی به نام قلعه پهلوان بادی است که بر بلندای صخره ای عظیم و سترگ در سالیان دور مامن شخصی به همین نام بوده که افسانه های زیادی در مورد آن بر زبانها جاریست .آثار و بقایای آن را میتوان بر فراز صخره مشاهده نمود.

    ویژگی‌ها دره گاهان تفت

    دره گاهان، شامل چندین دره فرعی بوده که همگی جزء دره های شمالی و پایین دستی شیر کوه از رشته مرکزی ایران هستند.

    دره گاهان از یک دره اصلی و تعداد زیادی دره فرعی تشکیل شده که توسط آبهای جاری از دامنه های شیرکوه طی قرنها وهزاره ها به صورت کنونی درآمده اند دره اصلی و دره های فرعی بجز یکی از آنها همگی دارای چشمه های متعدد که در تمام فصول سال جاری میباشندو علاوه بر آنها چشمه ها وآبراههای فصلی نیز درآنها جریان دارد.

    دره گاهان از ۷ دره فرعی تشکیل شده که عبارتند از : دره اصلی -دره خشک- دره آلبالو- دره آب پلنگ -دره لا انار -دره آبشار- دره باد گز

    سایر اطلاعات دره گاهان تفت

    دره گاهان دارای آثار باستانی به نام قلعه پهلوان آبادی است. این آثار باستانی در بلندی صخره بسیار بزرگی قرار دارد. سالیان دور (مامن) شخصی به این نام بوده است که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد آن بر سر زبان‌ها است که می‌توان بر فراز صخره آن‌ها را مشاهده کرد.

    سیمای عمومی دره گاهان تفت

    این آبشار دارای ارتفاعی بیش از ۲۰ متر می‌باشد. از شروع فصل بهار تا اوایل فصل تابستان، آب این آبشار از چشمه‌های شیرکوه ده بالا و طزرجان سرچشمه می‌گیرد و در حال جریان است؛ پوشش گياهي متنوع،طبيعت بكر از زيبايي هاي اين جاذبه مي باشد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.