2.9
از33 نظر

آبشارهای تنگه رغز

    6967
    نمایش

    آبشارهاي تنگه رغز، تنها يکي از چندين جاذبه گردشگري طبيعي فارس است كه در ۳۰ کيلومتري شهرستان داراب و جنوب استان قرار گرفته و از دو طرف با ديواره هايي بلند محصور شده. همچنين، به دليل وجود چشمه هاي فراوان در اين دره ۶۴ آبشار جاري شده که از اين تعداد ۱۲ آبشار نيازمند فرود با طناب است و همه ساله مورد توجه بسياري از طبيعت گردان و عكاسان حرفه اي قرار مي گيرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشارهای تنگه رغز

    آبشارهاي تنگه رغز داراب با ارتفاع 1180 متر از سطح دريا در موقعیت جغرافیایی E5417 N2853 در استان فارس قرار دارد. دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب 60 آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده که تنها 14 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است.

    تاریخچه آبشارهای تنگه رغز

    بهتر است بدانيد كه قبل از اسلام به اين جاذبه، داراب دارابگرد می گفتند.

    ویژگی‌ها آبشارهای تنگه رغز

    ارتفاع فرود ها حداقل 6 تاحداکثر 65 متر و مابقی آبشار ها با پرش در آب قابل گذر است و حوضچه های زیر آبشار ها حداقل 6 و حداکثر 20 متر عمق دارند. همچنين، پوشش گیاهی مسیر شامل ارژن،کل خنگ،برنوک،انار،ول ،مرزنجوش،پونه و پرسیاوشون مي شود.

    امکانات ویژه آبشارهای تنگه رغز

    با بازديد از اين جاذبه، شاهد آبشارهای متعددي خواهيد بود كه عبارتند از:

    ۱- آبشار نگين: ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۴۱ متر

    ۲- آبشار بوم رنگ: ارتفاع ۷ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۳۱ متر

    ۳- آبشار مسعود: ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱۲ متر و طول حوضچه ۱۵ متر

    ۴- آبشار گلاب حوضچه: ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۷ متر و طول حوضچه ۱۲متر

    ۵- آبشار فتح: ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱/۵ متر و طول حوضچه ۶ متر

    ۶- آبشار حکمت: ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۱۵ متر و طول حوضچه ۳۲ متر

    ۷- آبشار کبوتر: ارتفاع ۲۵ متر، عمق آب ۲۰ متر و طول حوضچه۶ متر

    ۸- آبشار جام: ارتفاع ۹ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه۳۶ متر

    ۹- آبشار دماغه(فراز): ارتفاع ۱۲ متر، عمق آب۲ متر و طول حوضچه ۴ متر

    ۱۰-آبشار آذرخش: ارتفاع ۶۵ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۱۱ متر

    ۱۱- آبشار يادگار: ارتفاع ۴ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۱۱ متر

    ۱۲ آبشار وداع: ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ۱۰ متر و طول حوضچه ۷ متر

    سیمای عمومی آبشارهای تنگه رغز

    منطقه سرچشمه رغز نیز، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است .آب رغز که از این منطقه آغاز می شود و با ایجاد حوضچه ها و آبشارهای طبیعی و خلق هزاران صحنه طبیعی بی نظیر و دل انگیز تا دره جنوبی امتداد و نهایتاً در آبگیرهای انتهایی به زمین باز می گردد. حجم و عمق آب، نور پردازی خورشید، سایه سار کوه، تصویر سبز گیاهان در آب و بلندی کوه در آب مجموعه ای از زیباترین رنگ ها را پدید می آورد.

    زمان مناسب بازدید آبشارهای تنگه رغز

    بهترین زمان فرود از این دره آخر اردیبهشت ماه تا آخر مهرماه است.

    شرایط استفاده آبشارهای تنگه رغز

    -ضد آب کردن اصولی تجهیزات و البسه.

    -هر وسیله ای را که میخواهید همراه خود ببرید تا تنگه نوردی کنید دوخت محکمی داشته باشد و حتی خودتان دوخت ها رو محکم تا کنید.

    -در صورت امكان لباس غواصي براي طي مسير همراه داشته باشید زیرا باعث مي شود حرارت بدن شما در آب كمتر از دست برود و ديرتر سردتان شود.

    -حتماً با آمادگي ذهني و جسمي كافي وارد تنگه شوید. زیرا اين برنامه جزو برنامه‌هاي جدي و دشوار به حساب می آید.

    -باید سنگ نورد بود تا بتوان از آبشار 46 متری پائین رفت یا شناگر بود تا حوضچه های طولانی و عمیق مسیر را طی کرد و باید آنقدرها توان و انرژی و جرات داشت تا بتوان تجهیزات سنگ نوردی و کوله پشتی را در آبشارها و حوضچه ها به دوش کشید.

    -وسایل و مواد خوردنی را که قرار است در طول مسیر استفاده کنیم در درون کیسه ای جدای آن کیسه در کوله قرار دهید.

    -قبل از بستن و گره زدن نایلون ها،هوای آن ها را تا جایی که ممکن است خالی کنید.

    -به ازای هر 5 نفر حداقل یک فلاکس آب،چای یا نسکافه گرم کوچک با خود به همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوان از آن نوشید و گرم شد.

    -مناسب ترین کوله برای این برنامه کوله های مخصوص دره نوردی وغار نوردی است چرا که هم آب به خودشان نمی گیرند، هم آب به راحتی از آنها خارج می شود.

    -بهتر است یک نفر از اعضای شرکت کننده کوله پشتی به همراه نداشته باشد (وسایل خود را در کوله دیگر اعضا قرار دهد) تا بتواند به راحتی یکی از طناب ها و ابزار مورد نیاز را که در کوله حمل ابزار قرار میگیرد به دوش گرفته و به راحتی آنرا به نفرات جلو برساند.

    - بردن یک گونی برای آوردن آشغال های گروه به بیرون از دره و از بین بردن اثر دستشویی برای زیبایی محیط و انجام این عمل در نقطه ای دور از آب به منظور جلوگیری از آلوده شدن آبی که در طول مسیر از آن مینوشیم مورد مهمی است.

    - در پيمايش دره‌ها ، به ويژه دره پرشيب و بي‌گريز بايد به وضع هوا و پيش‌بيني سازمان‌هاي هواشناسي توجه داشت، خطر باران را جدي گرفت و نكته اينكه سيل در كشور ما ديگر يك پديده اتفاقي طبيعي نيست و به افراد شركت‌كننده گوشزد كرد كه برنامه مي‌تواند در هر لحظه لغو شود.

    -در این برنامه هر چه تعداد افراد کمتر باشند ایمنی و سرعت برنامه افزایش می یابد.

    وسایل مورد نیاز آبشارهای تنگه رغز

    از منطقه سرچشمه نیز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار مسیر است و نهایتاً با رسیدن به آبشار بلندی به طول 23 متر کوهپیمایان متوقف می شوند در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می یابد. جلیقه نجات حتما لازم است.

    سایر اطلاعات آبشارهای تنگه رغز

    رغز به معنای راه لغزنده وبکر است. فرود آمدن از دره‌هاي باريك با ديواره‌هاي پرشيب به همراه آبشار های بلند وحوضچه های عمیق يك رشته تخصصي ماجراجويانه است كه در انگليسي conyoning خوانده مي‌شود و در فارسي مي‌توان آن را دره ‌نوردي ترجمه كرد. اين رشته از كوهنوردي و سنگ‌نوردي متمايز است، اما به دلیل جذابیتی که دارد، كوهنوردان به آن تمايل مي‌يابند و گاه در پاره‌اي از باشگاه‌هاي كوهنوردي يك شاخه از فعاليت‌ها را تشكيل مي‌دهد.

    نکات مثبت آبشارهای تنگه رغز

    با توجه به آنكه صعود مسیر توام با طی كردن آبگیرها و آبشارهای متعدد است مشكلات سردی آب در طی مسیر صعود در آبشارها یا گاهاً حركت در زیر آبشارها نیز به زیبایی و جذابیت كار می افزاید.

    كبوترها در طول مسیر عبور، در گوشه و كنار لانه دارند و در طول حركت باید مواظب بود لانه كبوتری را تخریب نكنیم و یا به جوجه های آن ها آسیب نزنیم.

    نکات منفی آبشارهای تنگه رغز

    وجود پشه شب ها ازار دهنده است.
    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    برای رسیدن به منطقه سرچشمه رغز 2 مسیر پیمایش وجود دارد .یکی با حدود 4 ساعت کوهپیمایی و مسیر دیگری که حدود 2ساعت با نیسان و حدود 2 ساعت کوهپیمایی دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    خیلی سخت ( صعود حرفه ای )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.