0
از0 نظر

آرامگاه فردوسی

    1913
    نمایش

    آرامگاه فردوسي، جاذبه ای تاریخی و تماشایی در استان خراسان رضوی است که در میان گردشگران و زائران حرم مطهر، طرفداران بسیاری دارد. این مجموعه که به ثبت ملی نیز رسیده است، در ۲۰ کيلومتري شمال غربي شهر مشهد، در مسيري منشعب از راه عمومي مشهد به کلات نادري، نزديک به شهر تاريخي طابران و بقعه تاريخي هارونيه خودنمایی می کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید آرامگاه فردوسی

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    مشخصات آرامگاه فردوسی

    آرامگاه فردوسی که به شبیه به بناهای پرسپولیس و مقبره کورش در پاسارگاد ساخته شده، شامل سه قسمت است که اولین بخش آن، میانی ترین بخش بوده و از سنگ قبری از جنس مرمر به ابعاد ۱٫۵×۱ متر و حدود ۰٫۵ متر ارتفاع تشکیل شده و در مرکز در سکوی مرمری قرار گرفته است.

    بخش دوم شامل تالاری مربع شکل است که از سنگ مرمر ساخته شده و داخل آن با کاشی تزئین گشته و چهار ستون بلند با دو سر ستون بزرگ در چهارگوشه این تالار موجود است و تصویر مردی بالدار در بالای ضلع جنوبی بنای اصلی ایجاد گشته است که ویژگی‌های پرسپولیس را بیشتر به یاد می‌آورد.

    سومین بخش محوطه پلکانی پوشیده از سنگ مرمر است که اتاق روی آن قرار گرفته و تعداد زیادی از اشعار فردوسی روی دیوار آن حک شده که حسین حجار باشی زنجانی سنگ تراشی سنگ‌های بنا و قبر را انجام داده است و سنگ نوشته‌های آرامگاه را که به خط نستعلیق و از اشعار فردوسی می‌باشد از آثار طاهرزاده است.

    تاریخچه آرامگاه فردوسی

    ساختمان کنونی آرامگاه فردوسی در سال ۱۳۱۳ هم‌زمان با آیین‌های هزاره فردوسی گشایش یافت.

    پس از کودتای سوم اسفند ماه سال ۱۲۹۹ خورشیدی، در سال ۱۳۰۱ خورشیدی، گروهی از رجال سیاسی-فرهنگی و علاقه‌مند به هنر ایران، برای حفظ و نگه داری و تعمیر ساختمان‌های تاریخی و پاس حرمت یادگارها و مفاخر فرهنگی و هنری ایران، گرد هم آمدند و جمعیتی به نام «انجمن آثار ملّی» را تشکیل دادند. از اقدامات اولیهٔ انجمن آثار ملّی، طرح ساخت آرامگاه فردوسی بود.

    کریم طاهرزاده بهزاد، طرح آرامگاه فردوسی را پیشنهاد کرد و این طرح در سال ۱۳۱۳ خورشیدی افتتاح شد. به علت ناآشنایی سازندگان به فنون آزمایش خاک، محاسبه نکردن دقیق و بی‌اطلاعی از وضعیت آب‌های زیرزمینی ناحیهٔ طوس، ساختمان از همان نخستین سال‌ها، شروع به نشست کرد و پس از ۳۰ سال، هوشنگ سیحون با حفظ طرح اولیه و الحاقات جدید، بنایی جدید پیشنهاد کرد. در طرح جدید هوشنگ سیحون نمای اصلی مقبره حفظ شد، اما در فضاهای داخلی تغییرات بسیاری انجام گرفت.

    ویژگی‌ها آرامگاه فردوسی

    آرامگاه فردوسی یادآور معماری‌های پاسارگاد و مقبره کوروش بوده و تصویر مردی بالدار در بالای ضلع جنوبی بنای اصلی، یادآور ویژگی‌های معماری پرسپولیس است.

    سیمای عمومی آرامگاه فردوسی

    آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی داخل باغی شش هکتاری واقع در مقابل یکی از دروازه‏های شهر طابران طوس به نام دروازۀ رزان است.

    پیشنهاد ویژه آرامگاه فردوسی

    پیشنهاد می شود در هنگام بازدید از آرامگاه فردوسی، از موزه فردوسی و هارونیه نیز بازدید کنید.

    امکانات ویژه آرامگاه فردوسی

    موزه کتابخانه

    سایر اطلاعات آرامگاه فردوسی

    در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طرح‌هایی برای گسترش و بهسازی آرامگاه حکیم در دست اقدام دارد که در همین زمینه زمین‌ها و ساختمان‌های اطراف آرامگاه به تملک این سازمان در می‌آیند و هرگونه ساخت و ساز تازه در حریم آرامگاه کلاً ممنوع می‌باشد. با این حال متأسفانه وزارت نیرو در سال ۱۳۸۶ با نصب دکل‌های بزرگ انتقال نیروی برق دورنمای آرامگاه فردوسی را مخدوش کرده که موجب برانگیختن اعتراض عمومی گردید.

    مساحت ساختمان ۹۴۵ متر بود و بهترین حجاران تصاویری از شاهنامه را بر دیوارهایش حک کردند. اما از آنجا که در طراحی بنا محاسبات فنی دقیق لازم به عمل نیامده بود، بویژه به سبب عدم محاسبهٔ مقاومت خاک و مصالح پی، ساختمان آرامگاه از همان سال‌های نخست شروع به جذب رطوبت و نشست کرد. تعمیرات و مراقبت‌های سی‌ساله هم کارگر نیفتاد، و ناچار لزوم تجدید بنای آرامگاه مطرح شد.

    به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ بازسازی بنا با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسید. بنای پیشین دارای نمای بیرونی شبیه بنای فعلی بود، اما داخل آن کوچکتر و کم‌عمق‌تر و دارای دو ورودی کم‌عرض شرقی و غربی بود. بنای کنونی، که سعی شده در ظاهر کاملاً شبیه بنای پیشین باشد دارای نهصد متر سطح زیربنا، و ساخته شده از بتون و سنگ و کاشی است.

    بخش فوقانی بنا، که در اجرای اولیه توپر بود این بار میان‌تهی ساخته شد. سقف داخلی آن هم با کاشی‌کاری معرق و متأثر از عناصر تزیینی دورهٔ هخامنشی و عصر فردوسی روکاری شد. دیوارهای آن هم تماماً با سنگ هایی از منطقهٔ توس نماسازی شد. هیأت کلی بنا آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد را تداعی می‌کند. اینک باغ آرامگاه که حدود شش هکتار مساحت، و یک موزه و کتابخانه دارد، سالانه بیش از یک میلیون زائر و شیفتهٔ فردوسی را می‌پذیرد. موزه در گذشته، چایخانه سنتی و مکانی برای استراحت بازدیدکنندگان بود ولی بعدها در سال ۱۳۶۱ با کشف آثار باستانی در شهر قدیم توس و همچنین اهدای اشیای تاریخی توسط افراد مختلف به موزه مبدل گشت.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال غربي شهر مشهد، در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری، نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد.

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آرامگاه فردوسي مشهد آرامگاه فردوسي آرامگاه مشهد آرامگاه فردوسي آرامگاه آرامگاه مشهد فردوسي مشهد آرامگاه مشهد فردوسي مشهد آرامگاه فردوسي مشهد آرامگاه فردوسي مشهد آرامگاه فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه مشهد آرامگاه فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه فردوسي مشهد فردوسي مشهد آرامگاه فردوسي آرامگاه فردوسي مشهد مشهد آرامگاه فردوسي مشهد آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي مشهد آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه فردوسي مشهد مشهد آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه فردوسي مشهد آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه فردوسي مشهد آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه فردوسي مشهد فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه مشهد فردوسي مشهد آرامگاه فردوسي مشهد آرامگاه مشهد آرامگاه فردوسي مشهد فردوسي آرامگاه مشهد آرامگاه فردوسي مشهد فردوسي آرامگاه آرامگاه فردوسي مشهد فردوسي آرامگاه مشهد مشهد آرامگاه فردوسي فردوسي مشهد آرامگاه مشهد فردوسي آرامگاه