2.9
از6 نظر

زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    2450
    نمایش

    زيگورات چغازنبيل یا معبد چغازنبیل، یکی از چند جاذبه گردشگری تاریخی استان خوزستان است که قدمت آن به دوره ايلامي‌ها برمی‌گردد.

    محوطه تاريخي زيگورات چغازنبيل يکي از چند اثر ثبت شده‌ ايران در فهرست ميراث جهاني يونسکو است و همچنین نام این جاذبه در فهرست آثار ملی ایران نیز مشاهده می شود.

    همه ساله، بازدید از این جاذبه مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    بنای مربع شکل زیگورات چغازنبیل که با نام معبد چغازنبیل هم شناخته می شود، در گذشته صد و پنج متر طول و عرض و 52 متر ارتفاع داشته و دور تا دور آن را دیواری احاطه می‌کرده که در مجاورت آن در جبهه شمال غربی معابدی برای خدایان کریریشا، ایشنی‌کرب و هومبان بنا شده است.

    تاریخچه زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    چغازنبیل در اوایل قرن 13 قبل از میلاد توسط پادشاه عیلامی «اونتاش نپیریشا» در نزدیکی رود دز ساخته شد و «دوراونتاش» نامیده شد.

    ساخت این شهر و زیگورات که حدود 1250 سال قبل از میلاد مسیح (ع) و در دوران عیلامی‌ها آغاز شد، بعد از حمله آشوری‌ها ناتمام ماند و هزاران خشت و آجر استفاده نشده‌ موجود در این محوطه، گواهی بر این موضوع است.

    زمان مناسب بازدید زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    ویژگی‌ها زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    بنای چغازنبیل در تاریخ 1 دی 1348 با شماره 895 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و همچنین این جاذبه سال 1979 در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    هنگام بازدید از این جاذبه شاهد حصاری خارجی به طول چهار کیلومتر خواهید بود. در ایام گذشته، در زاویه شرقی شهر و نزدیکی حصار خارجی، کاخ‌های شاهی قرار داشتند که زیر یکی از این کاخ‌ها پنج مقبره زیرزمینی کشف شده و احتمالا به خانواده شاهی تعلق داشته است. همچنین، در مقابل شهر و بر روی ضلع شمال غربی حصار خارجی، مخزنی برای آب موجود است.

    حصار اول که به آن حصار تمنوس می گفتند، در بر گیرنده زیگورات و معابد و بنای نیایشگاه است که در آن 6 دروازه وجود دارد و از طریق همین دروازه‌ها زائران به محوطه معبد وارد می‌شدند. این حصار از مصالحی چون خشت و گل‌کوبیده ساخته شده است.

    حصار دوم، حصار اول و بخشی از بناهای تاریخی چغازنبیل را در بر گرفته است و حصار سوم که خشتی می باشد، نشانگر محدوده شهر بوده و حصارهای اول و دوم و مجموعه بناهای چغازنبیل را در بر می‌گیرد.

    امکانات ویژه زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    از اشیای یافت شده در این جاذبه می توان به قرص هایی تزئینی که برای تزئین در به کار می‌رفتند، مهره هایی از جنس خمیر شیشه، مجسمه های گراز، گاو کوهاندار، لاک پشت، پرندگان و حیوانات کوچک از جنس خمیر شیشه و انگشتری از جنس قلع با روکش طلا که در آن دایره ای از آهن قلم زنی شده است، اشاره کرد.

    سایر اطلاعات زیگورات چغازنبیل (معبد چغازنبیل)

    در قسمتی از این جاذبه باشکوه بخشی به نام ورودی شاهی وجود داشته که این ورودی مجلل در دیوار حصار خارجی شهر در ضلع جنوب شرقی نزدیک به کاخ شماره 3 باز شده است. همچنین، کاخ آرامگاه‌ها در ضلع جنوب شرقی چغازنبیل و در نزدیکی حصار سوم، مجموعه بناها‌یی قرار دارد که به آن محوطه شاهی گفته می‌شود.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    زيگورات چغازنبيل آتشکده گردشگري زيگورات چغازنبيل زيگورات آتشکده زيگورات گردشگري چغازنبيل زيگورات زيگورات آتشکده چغازنبيل گردشگري آتشکده زيگورات آتشکده چغازنبيل آتشکده گردشگري گردشگري زيگورات گردشگري چغازنبيل گردشگري آتشکده زيگورات چغازنبيل آتشکده زيگورات چغازنبيل گردشگري زيگورات آتشکده چغازنبيل زيگورات آتشکده گردشگري زيگورات گردشگري چغازنبيل زيگورات گردشگري آتشکده چغازنبيل زيگورات آتشکده چغازنبيل زيگورات گردشگري چغازنبيل آتشکده گردشگري چغازنبيل آتشکده زيگورات چغازنبيل گردشگري زيگورات چغازنبيل گردشگري آتشکده آتشکده زيگورات چغازنبيل آتشکده زيگورات گردشگري آتشکده چغازنبيل زيگورات آتشکده چغازنبيل گردشگري آتشکده گردشگري زيگورات آتشکده گردشگري چغازنبيل گردشگري زيگورات چغازنبيل گردشگري زيگورات آتشکده گردشگري چغازنبيل زيگورات گردشگري چغازنبيل آتشکده گردشگري آتشکده زيگورات گردشگري آتشکده چغازنبيل زيگورات چغازنبيل آتشکده گردشگري زيگورات آتشکده گردشگري چغازنبيل زيگورات گردشگري چغازنبيل آتشکده زيگورات آتشکده چغازنبيل گردشگري زيگورات آتشکده گردشگري چغازنبيل زيگورات چغازنبيل گردشگري آتشکده چغازنبيل زيگورات آتشکده گردشگري چغازنبيل زيگورات گردشگري آتشکده چغازنبيل آتشکده گردشگري زيگورات چغازنبيل آتشکده زيگورات گردشگري آتشکده زيگورات چغازنبيل گردشگري آتشکده چغازنبيل زيگورات گردشگري آتشکده گردشگري زيگورات چغازنبيل آتشکده گردشگري چغازنبيل زيگورات گردشگري زيگورات چغازنبيل آتشکده گردشگري چغازنبيل زيگورات آتشکده گردشگري آتشکده زيگورات چغازنبيل گردشگري چغازنبيل آتشکده زيگورات گردشگري آتشکده چغازنبيل زيگورات