City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

پل دلاک

(22 رای)


پل دلاک قم درمسير جاده کاروان رو دوره صفوي تهران- قم واقع شده است و به عنوان يکي از آثار تاريخي قم به ثبت ملي رسيده است اما متاسفانه امروزه پل دلاک آسيب زيادي ديده و نيازمند مرمت و ترميم است.


این مکان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • پل دلاک
  • پل دلاک
  • پل دلاک
پل دلاک پل دلاک پل دلاک مشاهده گالری

اطلاعات تماس

  • آدرس : قم، جاده تهران – قم

«نظرتون چیه؟»

1.توی هر فصل چند تا سفر می ری؟

 اصلا نمي رم  بين 1 تا 2 سفر  بين 3 تا 5 سفر  بيشتر از 5 سفر

2.چه تیپ سفرهایی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 طبيعتگردي  تاريخ گردي  شهرگردي  ساير

3.با کی بیشتر از همه سفر می ری؟

 خونواده ام  دوستام  تورهاي گردشگري  ساير

4.توی هر فصل به طور متوسط چقدر برای سفر کردن هزینه می کنی؟

 کمتر از 100 هزار تومن  بين 100 تا 200 هزار تومن  بين 200 تا 400 هزار تومن  بيشتر از 400 هزار تومن

5.توی تاریخ گردی کدوم یکی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 موزه گردي
 بازديد از عمارت ها و کاخ ها
 بازديد از خونه هاي تاريخي
 بازديد از کليساها و آتشکده ها
 بازديد از قلعه ها و کاروانسراها
 بازديد از پل ها و برج ها
 بازديد از بقيه جاهاي تاريخي

«خیلی ممنون که نظرتون رو به ما گفتین»



پل دلاک قم مجموعاً 153 متر طول، 6 تا 80/5 متر عرض و 18 دهانه دارد. با توجه به انحناهای پل ، ساختمان آن از چند بخش تشكیل شده است. طولانی ترین بخش پل كه 70 متراست، دارای هفت دهانه است كه عرض هر دهانه بالغ بر5 تا 50/6 متراست. به غیر از آن قسمت پل كه نزدیك كاروانسرا قرار دارد، كلیه پایه های پل دارای موج شكن های نیمه مدوری است كه در جهت مخالف جریان آب قرار دارند.
وجه تسمیه این پل به قول اهالی، این بود كه در زمان های دور یك مرد دلاك (سلمانی ) قصد عبور از رودخانه را داشت كه گرفتار سیل شد و آب، او را برد. بعد از این واقعه افراد خیّر درصدد برآمدند تا پلی روی این رودخانه بسازند كه دیگر كسی گرفتارسیل نشود.

  • تاریخچه

    پل تاریخی دلاک مربوط به دوران صفوی می باشد.
  • ویژگی ها

    پل تاریخی دلاک در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۶۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • سیمای عمومی

    در انتهای بخش جنوبی پل تاریخی دلاک قم ، اولین انحراف در مسیر مستقیم پل، یك انحراف محوری سه متری به سوی غرب است. به دنبال آن به بخش دیگری از پل به طول 44 متر با شش دهانه می رسیم كه عرض هریك پنج متراست.
    در انتهای شمالی بخش دوم ، دومین انحراف در طول، تنها یك دهانه كه عرض آن 50/4 متر است، پدید می آید. پس از آن بخش چهارم پل به طول 24 متر با چهار دهانه كم عرض، هر یك به عرض 5/2 متر قراردارد.
  • شرایط استفاده

    پل دلاك قم در مسیر راه قدیمی تهران- قم نزدیك كاروانسرای دلاك ، روی رودخانه " قره سو " بنا شده است.
  • منبع

    دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر - سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران
Map Data
Map data ©2016 Google
Map DataMap data ©2016 Google
Map data ©2016 Google

اماکن مرتبط



تگ ها