1.9
از6 نظر

کاخ سلیمانیه کرج

    3154
    نمایش

    کاخ سليمانيه يکي از آثار تاريخي استان البرز است که در  محوطه دانشکده کشاورزي کرج قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجاريه مي رسد.ساختمان کاخ سلیمانیه کرج آجری است و نمای آن تزیینات ویژه ای ندارد. بنای این کاخ روی پیلوت ساخته شده که در زمان خود نوعی نوآوری به شمار می رود. در شرق ساختمان کاخ برجی در ۵ طبقه ساخته شده بوده که هم اکنون تنها ویرانه‌های طبقه هم‌کف آن باقی‌ مانده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کاخ سلیمانیه کرج

    کاخ سلیمانیه کرج در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم اکنون دانشکده کشاورزی است بنا شده است. کاخ سلیمانیه و باغ زیبای مقابل آن و نیز ساختمان‌هایی که جهت ملازمین موکب شاهی تعبیه شده بودند، مجموعه اقامتی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را ایجاد کرده بودند که در حال حاضر ساختمان‌های ملازمین شاهی از بین رفته است

    تاریخچه کاخ سلیمانیه کرج

    علت نامگذاری کاخ سلیمانیه کرج به پاس تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه با نام سلیمان میرزا ذکر شده است. در تالار این بنا، دو نقاشی از عبدالله خان نقاش باشی روی دیوارها کشیده شده که یکی تصویر آقا محمدخان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانشان است. در تابلوی بارعام فتحعلی شاه، سلیمان میرزا به صورت کودکی در کنار تخت طاووس تصویر شده است

    ویژگی‌ها کاخ سلیمانیه کرج

    شاخص ترین ویژگی کاخ سلیمانیه مربوط به 2 تابلوی دیوارنگاره ازبنیانگذاران سلاطین قاجار است که به لحاظ نوع تصویر، تکنیک هنری و رنگهای خاص منحصر به فرد است. نقاشیهای دیواری تالاراصلی در جبهه غربی کاخ سلیمانیه کرج، فتحعلی شاه به همراه 14 تن از پسرانش و در جبهه شرقی سر سلسله قاجار آغا محمد خان به همراه سران ایل قاجار، که توسط عبدالله خان نقاش باشی سومین نقاش دربار به تصویر کشیده شده است.

    سیمای عمومی کاخ سلیمانیه کرج

    ساختمان کاخ سلیمانیه کرج آجری است و نمای آن تزیینات ویژه ای ندارد. بنای این کاخ روی پیلوت ساخته شده که در زمان خود نوعی نوآوری به شمار می رود. در شرق ساختمان کاخ برجی در ۵ طبقه ساخته شده بوده که هم اکنون تنها ویرانه‌های طبقه هم‌کف آن باقی‌ مانده است.

    شرایط استفاده کاخ سلیمانیه کرج

    بازدید از کاخ سلیمانیه کرج برای عموم آزاد است.

    زمان مناسب بازدید کاخ سلیمانیه کرج

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    نکات مثبت کاخ سلیمانیه کرج

    کاخ سلیمانیه کرج در سال ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سایر اطلاعات کاخ سلیمانیه کرج

    نقاشی های کاخ سلیمانیه کرج به دستور فتحعلی شاه قاجار، در1228هجری قمری برابر با 1192 خورشیدی کشیده شده است. هنگامی که نقاش به کاخ آمد هیچ فضایی را برای نقاشی مهیا ندید، بنابراین دستور داد که فضای دیوارهای شرقی و غربی شاه نشین را بپوشانند و سپس بر روی گچ های دیوارها نقاشی ها را کشید. رنگهای به کار رفته در این نقاشی ها معدنی است. نقاشی ها با روش ایرانی کشیده شده است و رنگها روی یکدیگر نیستند درکنار هم قرار گرفته اند.

    اندازه نقاشی ها 6 متر و 85 سانتی متر در 2 متر و 40 سانتی متر است. در نقاشی دیوار غربی، فتحعلی شاه سلسله قاجار به همراه پسرانش، محمدتقی میرزا، حسینعلی میرزا، محمدعلی میرزا، عباس میرزا ولیعهد، محمد ولی میرزا، علی خان، شیخعلی میرزا، حیدر قلی میرزا، حسنعلی میرزا، سلیمان میرزا، محمدقلی میرزا، محمدنقی میرزا، امام قلی میرزا حضور دارند. فتحعلی شاه برروی تخت پادشاهی نشسته و 14 تن از پسرانش کنار او هستند که مهمترین پسرانش عباس میرزا ولیعهد ، علی خان و شاهزاده محمدعلی میرزا بودند. سلیمان میرزا در این نقاشی با لباس سفید مشخص است وی والی کرج بوده است.

    نقاشی دیوار شرقی آغامحمدخان قاجاریا همان محمدشاه بنیانگذار سلسله قاجار به همراه پدرش محمد حسن قاجار، برادرانش جهانسوز شاه، جعفر قلی و مهدی خان، ولیعهد فتحعلی خان و بزرگان قاجار به نام های رضا قلی خان، عباس قلی خان، علی نقی خان، جعفر قلی خان، مرتضی قلی خان، مهدی قلی خان، مصطفی قلی جان، شاه قلی خان، محمدولی خان را نشان داده می شود. در این دیوار نقاشی ها از روی تصویر واقعی افراد کشیده شده است. در این نقاشی فتحعلی خان ولیعهد به نشان صلح و دوستی بین «قاجار» و «زند» کلاه زندی بر سر دارد زیرا نمی خواستند کینه ای که بین این دو خاندان وجود داشت را عیان کنند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.