0
از0 نظر

کویر ریگ جن

    395
    نمایش

    کوير ريگ جن، که آن را مثلث برمودای ایران نیز می نامند، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و ارزشمند استان سمنان است که همه ساله، بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان علاقه مند به بازديد از جاذبه های اسرارآميز و ترسناک را به سوی خود جذب می کند. همچنين، در دل این جاذبه که در غرب و جنوب غربي دشت کوير قرار گرفته، تپه هاي شني و باتلاق هاي نمک فراوانی به چشم می خورد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر ریگ جن

    منطقه ریگ جن در محدوده جغرافیایی مركز ایران در قسمت غربی كویر مركزی یا دشت کویر قرار گرفته و از شمال به جاده نظامی سمنان به معلمان، ارتفاعات کوه گوگرد، شهرستان گرمسار، از غرب به پارك ملی كویر، ارتفاعات نخجیر، کوه طلحه، شیطان کوه، کوه دم و تنگ ظلمات، از شرق به محور ارتباطی جندق به معلمان و از جنوب به محور انارك به چوپانان و کوه ملاهادی (کوه بزرگی) محدود می شود.

    گسترش ریگ جن از شمال غرب به جنوب شرق است و وسعتی در حدود 90،000 کیلومتر مربع دارد. شاید با شنیدن کلمه ریگ، تصور کنید این منطقه کاملا با ریگ و شن های روان پوشیده شده؛ در حالی که در بخش وسیعی از این جاذبه، شاهد باتلاق های نمکی و کویرهای مسطح پفکی خواهید بود.

    زمان مناسب بازدید کویر ریگ جن

    با توجه به وضعیت آب و هوایی این منطقه، بهتر است از اوایل آبان ماه تا اواخر فروردین ماه از این جاذبه دیدن کنید.

    ویژگی‌ها کویر ریگ جن

    از ویژگی های خاص و متفاوت این جاذبه، می توان به داستان ها و افسانه هایی که مردم محلی از آن نقل می کنند اشاره کرد. به باور مردم بومی، این سرزمین نفرین شده و ارواح پلید و شیاطین در آن حکومت می کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می گذارد بلعیده می شود و دیگر برنمی گردد.

    سیمای عمومی کویر ریگ جن

    ریگزارهای ریگ جن عمدتا در قسمت جنوبی، مرکزی و جنوب شرقی دیده می شوند و تجمع آن ها از منطقه جنوب شرقی در نزدیکی روستای همت آباد درشمال شرقی چوپانان (استان اصفهان) به صورت دیواری باریک در جهت غربی آغاز می شود که به این منطقه "دم ریگ جن" می گویند. با حرکت به سمت غرب، این دیواره ماسه ای گسترش یافته و به بدنه اصلی اجتماع ماسه ای ریگ جن پیوند میخورد.

    عرض این دیواره در منطقه زرومند (آغاز تپه های ماسه ای) حدود 500 متر و در غربی ترین قسمت دم ریگ در حدود 40 کیلومتر است. در قسمت شمال و شمال غربی دم ریگ دیواره های ماسه ای از یکدیگر جدا شده و مانند انگشتان یک کف دست باز، در جهت شمال و شمال غربی از یکدیگر فاصله می گیرند. این دیواره های ماسه ای در حدود 70 تا 90 کیلومتر به سمت شمال پیشروی می کنند و مجددا مانند شاخه های یک درخت، انشعابات جدیدی را پدید می آورند به گونه ای که در مدار 34 درجه و 12 دقیقه شمالی به 12 دیواره افزایش پیدا می کنند.

    فاصله این دیواره ها پوشیده از کویرهای پفکی است که اصطلاحا دره نامیده می شوند و 5 دیوار ماسه ای اصلی حدود 10 تا 20 کیلومتر با هم فاصله دارند و بلندترین ارتفاع ماسه ای آن ها در دیواره پنجم (شرقی ترین دیوار) در نزدیکی بدنه ریگ قرار دارد که ارتفاعی در حدود 120 متر از کف کویر دارد. همچنین، دیواره ها در سمت شرق دارای شیبی ملایم تر و در سمت غرب دارای شیب تند هستند. این عامل نمایانگر آن است که باد غالب در منطقه جهتی شرقی غربی دارد. در نقاط انتهایی دیواره های ماسه ای در شمال ریگ جن، در میان کویرهای رسی خیس کوه های ماسه ای پراکنده ای قابل مشاهده است.

    شرایط استفاده کویر ریگ جن

    اگر قصد بازدید از کویر ریگ جن را دارید، به شما توصیه می کنیم حتما به صورت گروهی سفر کنید و از یک فرد حرفه و آشنا به این منطقه کمک بگیرید، چرا که سفر به ریگ جن می تواند کمی چالش برانگیز و خطرناک باشد.

    وسایل مورد نیاز کویر ریگ جن

    برای بازدید از این جاذبه و کویر نوردی، باید وسایل و تجهیزات مناسب را همراه خود داشته باشید. کفش، لباس، آب و مواد غذایی به میزان کافی، نقشه و... از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای این سفر هستند.

    سایر اطلاعات کویر ریگ جن

    بهتر است بدانید که به توده های عظیمی از تپه های ماسه ای فعال و فاقد پوشش گیاهی که منطقه ی وسیعی را می پوشانند ارگ (Erg) می گویند و در زبان عربی "عرق" نامیده می شود و در فارسی به ماسه زار یا "ریگ" معروف است.

    زیر بنای ریگ جن یک دشت فرسایش یافته است که در حال حاضر تپه های ماسه ای برخان (هلالی)، قورد (هرمی)، سیف (شمشیری) و سیلک (طولی) آن را اشغال کردند. ارتفاع متوسط ریگ جن در قسمت جنوبی، شرقی و غربی از 700 متر تا 720 متر متغیر بوده (بغیر از تپه های ماسه ای) و در بستر شمالی تا 680 متر نیز كاهش می یابد. همین کاهش ارتفاع در نواحی شمالی و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی در این منطقه باعث ایجاد کویرهای رسی خیس و یا باتلاق های نمکی در این منطقه شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.