0
از0 نظر

دریاچه گهر لرستان

    175
    نمایش

    دریاچه گهر لرستان یکی از معروف ترین دریاچه های طبیعی ایران و نگین طبیعی اشترانکوه به شمار می رود که در ارتفاع 2350 متري از سطح دريا قرار دارد.  این دریاچه در ارتفاع ۲,۳۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و چنین به نظر می‌رسد که در اثر زمین‌لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده باشد؛ چراکه این دریاچه روی گسل اصلی زاگرس قرار گرفته و به احتمال قوی جنبش گسل و بسته شدن دره توسط یک سنگ ریزش عظیم، عامل شکل‌گیری آن شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه گهر لرستان

    دریاچه کوهستانی گَهَر، یکی از بهترین جاهای دیدنی لرستان و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین کشور است. دریاچه گهر شامل دو بخش گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌شود. دریاچه گهر بزرگ که عرض آن بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر است و طولش به ۱۸۰۰ متر می‌رسد.

     بارش سالانه این منطقه اغلب به‌شکل برف و حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلی‌متر است که در فصول سرد سال، موجب یخ‌زدی سطح دریاچه می‌شود و مناظر بدیعی را پیشکش طبیعت‌گردها و گردشگران می‌کند. دریاچه گهر کوچک با وسعت تقریبی پنج هکتار، حدود دو کیلومتر با گهر بزرگ فاصله دارد. عمق این دریاچه به‌حدی کم است که با کمی دقت می‌توانید ماهی‌های کف آن را مشاهده کنید.

    تاریخچه دریاچه گهر لرستان

    گهر به احتمال زياد در اثر وقوع يك زمين لرزه بزرگ به وجود آمده است. اين درياچه بر روي گسل اصلي امروزي زاگرس قرار دارد.

    بنابراين اين درياچه احتمالا در اثر جنبش گسل دورود و رويداد يك زمين لغزش – سنگ ريزش تشكيل شده است.

    با توجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین‌شناس اتریشی به‌نام (آ ــ رودلر) بود که در سال 1888 میلادی موفق شد نام خود را به‌‌عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند؛ وی در هنگام کشف این دریاچه از سمت الیگودرز حرکت کرده و اولین و قدیمی‌ترین تصویر مستند تهیه‌شده از این دریاچه نیز در سال 1891 میلادی گرفته شده که به یک سیاح فرانسوی به‌نام ژان ژاک دومرگان تعلق دارد.

    ویژگی‌ها دریاچه گهر لرستان

    اين درياچه از لحاظ زيست بوم و محيط طبيعي اهميت زيادي دارد و به علت نداشتن را ماشين رو تا حد زيادي از خرابي و آلودگي به دست انسان به دور مانده است.

    گهر يكي از زيباترين درياچه‌هاي ايران است كه با حدود يك و نيم كيلومتر طول و 400 تا 800 متر عرض و 4 تا 28 متر عمق در 33 كيلومتري جنوب شرقي دورود با ارتفاع 2350 متر از سطح دريا در ميان منطقه حفاظت شده اشترانكوه واقع شده است.

    زمان مناسب بازدید دریاچه گهر لرستان

    طبيعت اين منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسيار زيبا است.

    امکانات ویژه دریاچه گهر لرستان

    امکاناتی همچون کمپ اداره محیط زیست، سرویس بهداشتی، پاسگاه نیروی انتظامی، سیستم روشنایی و آب آشامیدنی در کنار دریاچه وجود دارد.

    وسایل مورد نیاز دریاچه گهر لرستان

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات دریاچه گهر لرستان

    درياچه گهر زيستگاه مناسبي براي آبزيان و ديگر حيوانات وحشي است كه ساحل آن به جز قسمت مدخل درياچه كه ساحلي ماسه‌اي دارد و به تدريج عميق مي شود در كليه نقاط داراي ساحلي ماسه‌اي است جنگلي انبوه وجود دارد كه اين جنگل هم در معرض خطر است.

    منطقه حفاظت شده اشترانكوه علاوه بر درياچه زيباي گهر، تونل برفي كمندان، پريزكوه، چشمه وقت ساعت و دره اسپر را نيز در بر مي گيرد. اين منطقه 98 هزار هكتار وسعت دارد و يكي از مهمترين منابع طبيعي ايران به شمار مي‌آيد.

    سیمای عمومی دریاچه گهر لرستان

    بیش از ۶۰۰ گونه گیاهی و حدود ۵۳ گونه درخت و درختچه در منطقه اشترانکوه شناسایی شده که برخی از آن‌ها دارای خواص دارویی و طبی هستند.

    از پوشش گیاهی این محل می‌توان به زرشک، شیرخشت، گردو، بید، سیب وحشی، دافته، شنگ، ارژن، بادام وحشی، انجیر، گون و... اشاره کرد که درخت‌هایی مثل اورس، ارجن و بید به‌صورت پراکنده در بالا دست دریاچه بزرگ و دریاچه کوچک به چشم می‌خورد.

    بخش زیادی از زیبایی دریاچه مرهون طبیعت اطراف آن است که در ترکیب با گل‌های لاله واژگون، لاله وحشی تاج خروسی، شقایق و زنبق، چشم‌اندازی دیدنی پیدا کرده است.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    طبیعتگردان از راه های گوناگون خود را به کرانه های فیروز گهر می رسانند، که از جمله مهمترین این مسیرها راهی است که پس ازصعود به قله 4150 متری سن بران با فرود از طریق دهلیز علامت گذاری شده غربی آن با گذر از تنگناهای صخره ای برفچالی به دریاچه می رسد. این مسیر به خصوص به هنگام فرود از قله قدری مشکل است و پیدا کردن راه درست در آن دشوار به نظر می رسد، ولی از لطف دست یابی به دریاچه خالی نیست. یکی دیگر از راه های رسیدن به این دریاچه ازطریق شهرستان درود و آبادی درب آستانه در جناح شمالی اشتر انکوه است. اخیراً نیز جاده ای که از آبادی درب آستانه به دریاچه می رود را گستره اش داده اند و این راه تا نزدیکی گردنه پنبه کال ادامه یافته است. این مسیر به دلیل دست یابی ساده تر و راه پیمایی جالب آن مورد توجه بسیاری علاقمندان می باشد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.