2.2
از5 نظر

آبشار جم اسفراین (آبشار سالوک)

    683
    نمایش

     آبشار سالوک که با نام «آبشار جم» هم شناخته مي شود، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و ارزشمند موجود در استان خراسان شمالی است که در دامنه قله سالوک و ارتفاع 2400 متري از سطح دريا قرار گرفته و در فصل زمستان به طور کامل يخ ميزند. بهتر است بدانيد يخ زدن آبشار در فصول سرد، مناظر بديعي بوجود مي آورد که مناسب يخ نوردي کوهنوردان بوده و منظره زيباي آن مي تواند سوژه خوبي براي عكاسي باشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    ویژگی‌ها آبشار جم اسفراین (آبشار سالوک)

    از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این آبشار می توان به یخ زدن آن در فصل زمستون اشاره کرد که منظره ای تماشایی خلق می کند.

    سیمای عمومی آبشار جم اسفراین (آبشار سالوک)

    آبشار جم یا همان آبشار سالوک در دامنه کوه و در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار گرفته و منظره زیبایی را خلق کرده است.

    مشخصات آبشار جم اسفراین (آبشار سالوک)

    آبشار سالوک در پارک ملی سالوک قرار گرفته و یکی از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است.

    شرایط استفاده آبشار جم اسفراین (آبشار سالوک)

    برای دسترسی به این آبشار در فاصله حدود ۶ کیلومتری جاده بجنورد به اسفراین (حدود ۱۰۰۰ متر مانده به منطقه تفریحی بش قارداش) در سمت چپ جاده وارد مسیر انحرافی میشوید ۰ بعد از گذر از روستای زیبای ارک به گردنه ای به نام بیو رسیده که پس از طی آن جاده در امتداد ارتفاعات زیبای آلاداغ به پیش می رود و بعد از چند صباحی تابلوی روستای حصار حسینی خود نمایی میکند. در این منطقه باید واردجاده خاکی شد و بعد از گذر از روستای حصار حسینی و در فاصله کمی به روستای زیبای رختیان که در دامنه ساولک قرار دارد رسید. از این منطقه پیاده مسیر را به سمت جنوب و ارتفاع آغاز کنید. فاصله روستا تا پناهگاه دارای شیب نسبتا مناسبی است لذا گامها کمی آهسته و زمان صعود کمی طولانی میشود. بعد از یک کوهنوردی حدودا یک ساعته به منطقه چشمه لوشی میرسید که در زمستان زیر برفها مدفون می گردد. پس از آن به منطقه نسبتا همواری به نام سنگ دوقلوها می رسید که در مواقع ضروری کوهنوردان از آن به عنوان جان پناه اسفاده می نمایند از سنگ دو قلوها تا پناهگاه فاصله کمی قرار دارد ولی به علت شیب تند مسیر و جمع شدن برفها و متعاقب آن یخ زدگی سطح برفها نیاز به ابزار مناسب کاملا" مشهود و ملموس می گردد. بالاخره بعد ازیک کوهپیمایی 3 ساعته به پناهگاه سالوک میرسید. از پناهگاه تا آبشار سالوک در حدود 1 کیلومتر فاصله است.

    زمان مناسب بازدید آبشار جم اسفراین (آبشار سالوک)

    تمامی فصول زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند اما باید توجه داشته باشید که آبشار جم در فصل زمستان به طور کامل یخ می زند و بیشتر مورد استقبال عکاسان و یخ نوردان قرار دارد.

    وسایل مورد نیاز آبشار جم اسفراین (آبشار سالوک)

    اگر در زمستان برای بازدید از آبشار جم اقدام می کنید، بهتر از وسایل و تجهیزات کافی برای گرمایش و یخ نوردی به همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    فاصله روستا تا پناهگاه دارای شیب نسبتا مناسبی است لذا گامها کمی آهسته و زمان صعود کمی طولانی میشود. بعد از یک کوهنوردی حدودا یک ساعته به منطقه چشمه لوشی میرسید که در زمستان زیر برفها مدفون می گردد. پس از آن به منطقه نسبتا همواری به نام سنگ دوقلوها می رسید که در مواقع ضروری کوهنوردان از آن به عنوان جان پناه اسفاده می نمایند از سنگ دو قلوها تا پناهگاه فاصله کمی قرار دارد ولی به علت شیب تند مسیر و جمع شدن برفها و متعاقب آن یخ زدگی سطح برفها نیاز به ابزار مناسب کاملا" مشهود و ملموس می گردد. بالاخره بعد ازیک کوهپیمایی 3 ساعته به پناهگاه سالوک میرسید. از پناهگاه تا آبشار سالوک در حدود 1 کیلومتر فاصله است.

    ماشین شخصی

    برای دسترسی به این آبشار در فاصله حدود ۶ کیلومتری جاده بجنورد به اسفراین (حدود ۱۰۰۰ متر مانده به منطقه تفریحی بش قارداش) در سمت چپ جاده وارد مسیر انحرافی میشوید ۰ بعد از گذر از روستای زیبای ارک به گردنه ای به نام بیو رسیده که پس از طی آن جاده در امتداد ارتفاعات زیبای آلاداغ به پیش می رود و بعد از چند صباحی تابلوی روستای حصار حسینی خود نمایی میکند. در این منطقه باید واردجاده خاکی شد و بعد از گذر از روستای حصار حسینی و در فاصله کمی به روستای زیبای رختیان که در دامنه ساولک قرار دارد رسید. از این منطقه پیاده مسیر را به سمت جنوب و ارتفاع آغاز کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    افتخارات
    ویژگی شاخص ( آبشار جم در زمستان به طور کامل یخ می زند )
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.