0
از0 نظر

آرامگاه شاهزاده حسین جوپار

    12491
    نمایش

    شاهزاده جوپار یکی از بقاع متبرکه بخش جوپار از توابع کرمان است. این امام‌زاده معمارى و بناى جالب توجهى دارد. قدمت بنای شاهزاده حسین به دوران صفویه و قسمتی از كاشی‌كاری آن مربوط به زمان ناصرالدین شاه بوده و در دوره قاجاریه تعمیر و تکمیل شده است. این آرامگاه با کاشی‌کاری و آئینه‌کاری‌های زیبا، بخشی‌های مختلفی مثل حسینیه، سقاخانه، بازارچه، دو زائرسرا، حیاط، حرم، گنبد و رواق دارد. این بنا در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه شاهزاده حسین جوپار

    بدون شك مرقد مطهر امامزاده حسين (ع) در شهر جوپار، پيشینه جوپار را تأييد مى‌كند. وقتى كه اسم جوپار برده مى‌شود، نام امامزاده حسين (ع) در ذهن انسان تداعى مى‌شود. گنبد آبى رنگ آن با خط هاى سفيد كه شكل‌هاى هندسى منظمى را به وجود آورده است مانند نگينى در وسط شهر مى‌درخشد.

    شرایط استفاده آرامگاه شاهزاده حسین جوپار

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان بازدید از این جاذبه اوایل بهار و اوایل پاییز است.

    تاریخچه آرامگاه شاهزاده حسین جوپار

    بناي اين زيارتگاه به دوره صفويه مربوط است که ‌اين بنا در طول دوران مختلف مورد مرمت قرار گرفته و گچ‌بری‌ها، مقرنس، رواق‌ها، ايوان و درب‌ها در سال 1354 نصب شده است.

    ویژگی‌ها آرامگاه شاهزاده حسین جوپار

    درخت‌های وسط آن و اتاق‌هاى دور تا دور آن جلوه خاصى را به اين مكان بخشيده و كاشى‌كارى و آئينه‌كارى داخل رواق‌ها فضاهاى روحانى بر اين محل حاكم كرده است. از جمله الحاقات اين بنا کاروان‌سرايی است که در مجاورت و متصل به بقعه ساخته شده است. ساختمان اين امام‌زاده در فضاى مشجّرى قرار گرفته و از زيارتگاه‌هاى معتبر کرمان محسوب مى‌شود. بناي شاهزاده حسين متشکل از حسینیه، سقاخانه، بازارچه، دو زائرسرا، حياط، حرم، گنبد، رواق و... است. از تزئينات جالب توجه دوره صفويه آن کاربندی رواق اطراف حرم را می‌توان نام برد.

    سیمای عمومی آرامگاه شاهزاده حسین جوپار

    زائر سرا ی قديمى در دو طبقه بنا شده وجود حوض و درخت‌هايى در وسط آن و اتاق هاى دور تا دور آن جلوه خاصى را به اين مكان بخشيده است. اين گنبد با الهام از سبک معماری و طرح گنبد ماهان ساخته شده است. اصل بقعه 35/37 متر، چهار رواق زيبا در شرق، غرب، شمال و جنوب (4 ايوان)، اصل مرقد 10/10 متر مربع با ارتفاع 7 متر، قطر گنبد 7 و نيم متر و ارتفاع 10 و نيم متر است. داخل ضريح قبر سه امامزاده كه از فرزندان امام موسى بن جعفر (ع) است ديده مى‌شود.

    سایر اطلاعات آرامگاه شاهزاده حسین جوپار

    امامزاده حسين، امامزاده قاسم و امام زاده عبدالله (عليهم السلام) از سال تولد و شهادت امامزاده ها اطلاعى در دست نيست ولى مى توان گفت در حدود سالهاى بعد از شهادت امام رضا (ع) در اين محل به شهادت رسيده اند.

    شهرت محل مربوط به فرزند امام موسی كاظم (ع) است، اما كاتب كتب مزارات استان كرمان كه اخيراً تاليف شده و در حال طی مراحل چاپ است. معتقد است با همين تشابه اسمی مزاراتی در شيراز، بهبهان، طبس، قزوين و كوفه وجود دارد كه هر كدام جای بحث مجزا دارد. شخصيت مدفون در اين مكان را «حسين بن حسين بن زيد» شهيد بن امام علی بن الحسين السجاد(ع) می‌داند.

    تاريخ شهادت آن بزرگوار مربوط به سال‌های 200 هجری قمری است همچنين وی به دستور «هرثمه بن اعين» حاكم خراسان و كرمان به شهادت رسيد. بقعه متبركه شاهزاده حسين جوپار (ع) كرمان که ميعادگاه عاشقان خداجو مى باشد در روزهای خاص حدود 50 هزار نفر و در روزهای عادی 15 هزار نفر زائر دارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شهر جوپار، بخش ماهان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.