3.4
از14 نظر

دریاچه چشمه سبز گلمکان

    17853
    نمایش

     درياچه طبيعي چشمه سبز گلمکان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی استان خراسان رضوی به شمار می رود که در دامنه شمالي رشته كوه بينالود قرار گرفته و بر حوضه آبريز رودخانه گلمكان مشرف است. همچنین، درياچه كوهستاني چشمه سبز گلمکان كه در ارتفاع 2500 متري از سطح دريا واقع شده، يكي از نقاط جذاب و ديدني این منطقه است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه چشمه سبز گلمکان

    چشمه سو حدود 20 كيلومتري روستاي بزرگ گلمكان واقع است. اين چشمه بوسيله ديواره هاي كوهستاني احاطه شده و در يكي از بلندترين نقاط رشته كوه بينالود قرار دارد. از چشمه هاي متعدد اين محل به نام چشمه اشتها معروف است.

    اهميت چشمه سبز به هواي مناسب و مطلوب آن بوده و همچنین، این دریاچه 15 هکتار مساحت دارد و از آب این دریاچه برای آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی استفاده می شود و در دریاچه ماهی های بزرگ و کوچک نیز وجود دارد که بسیاری از گردشگران را برای ماهیگیری جذب می کند.

    سایر اطلاعات دریاچه چشمه سبز گلمکان

    بهتر است بدانید که اهالی منطقه این چشمه را با نام چشمه سوز مي خوانند و در متون از آن با نام « چشمه سو» و «چشمه سبز » یاد می کنند و به نظر مي رسد كه غرض از « چشمه سو» ي شاهنامه همين چشمه باشد ‌چرا كه مردم خراسان عموما "سبز" را "سوز" تلفظ‌مي كنند. "گلمکان" به لحاظ لغوی به مکان رویش گل گفته می شود این شهر در گذشته به گورمکن مشهور بوده که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد.

    تاریخچه دریاچه چشمه سبز گلمکان

    در مورد منشا وژنز آن اظهار نظر چنداني صورت نگرفته و ابهاماتي چند وجود دارد. حوضچه اين درياچه از سنگهاي متاپوليتي با دگرگوني ضعيف معروف به اسليت و فيليت (در سازندهاي ژوراسيك)‌ تشكيل شده است. در مورد نحوه تكوين و تكامل آن مي‌توان حداقل دو پيش‌فرض را در نظر گرفت، نخست آن‌ كه مورفولوژي و شكل تقريباً مدور درياچه و نواحي پيراموني آن، مي‌تواند بيانگر اين باشد كه درياچه مذكور احتمالاً حاصل ميراث اقليمي و مورفوكليماتيك عصر يخچالي كواترنر بوده و در نتيجه به عنوان يك “درياچه سيركي” هويت مي‌يابد.

    دوم اينكه چون بينالود توسط زمين ساخت هاي پوسته‌اي نازك، شكل گرفته و درواقع به‌صورت يك نوار چين خورده و گسليده از نوع گسل هاي تراستي است؛ بنابراين تجمع آب در امتداد دره‌هاي سوبسكانتي مقابل جبهه رورانده طي دوره‌هاي مرطوبتركواترنر، موجب پيدايش درياچه چشمه سبز شده است. وجود يك گسل با روند شمال غربي – جنوب شرقي (كه محور درياچه را تشكيل مي‌دهد)، مي‌تواند فرضيه دوم را قوت ببخشد.

    ویژگی‌ها دریاچه چشمه سبز گلمکان

    از کوههای مهم منطقه می توان به کوه تخته چهار باغ، کوه کشوه، قله سیاه سنگ، قله شیر باد، قله بینالود اشاره کرد همچنین آب و هوای معتدل سرد منطقه گلمکان مکان مناسبی برای رویش گیاهان دارویی چون بادام کوهی، خار شتر، زیره ، کاسنی و بابونه است. این مکان زیست گاه حیواناتی چون بز کوهی، آهو، گراز، عقاب و کبک است که سازمان محیط زیست برای حفاظت از این حیوانات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

    زمان مناسب بازدید دریاچه چشمه سبز گلمکان

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    شرایط استفاده دریاچه چشمه سبز گلمکان

    برای سفر به چشمه سبز جاده آسفالته مشهد- قوچان به حدود 40 کیلومتر به سمت گلمکان 10 کیلومتر و ازگلمکان تا چشمه سبز حدود 20 کیلومتر راه کوهستانی ناهموار است.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای سفر به چشمه سبز جاده آسفالته مشهد- قوچان به حدود 40 کیلومتر به سمت گلمکان 10 کیلومتر و ازگلمکان تا چشمه سبز حدود 20 کیلومتر راه کوهستانی ناهموار است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.