0
از0 نظر

قلعه گردن رودسر

    622
    نمایش

    قلعه گردن رودسر در شهرستان رودسر، بخش رحيم آباد، روستاي تول لات در استان گيلان واقع شده است قلعه اي که به قلعه گردن تول لات معروف است. قلعه گردن تول لات رودسر قلعه اي تاريخي به ارتفاع 80 متر مشرف به رودخانه پلرود است. درازای بنای قلعه حدوداً ۵۰ متر، پهنای آن ۴۰ متر و قطر دیوارهای بیش از ۱ متر می‌باشد.در شمال این قلعه آب انباری ساخته شده بود که جنس آن از ساروج و سنگ است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه گردن رودسر

    این قلعه در ارتفاع ۱۰۹ یا ۱۸۰ متری از ارتفاع دریا و در پایین دست سد درحال ساخت پلرود یا پلورود واقع شده‌است.

    تاریخچه قلعه گردن رودسر

    در برخی کتاب‌های تاریخی استان گیلان قدمت این قلعه را دوران سلجوقی دانسته ‌اند؛ ولی با توجه وجود خندق‌ هایی که در اطراف آن حفر شده ‌اند، قدمت آن ‌را به پیش از دوران سلجوقی می‌ توان نسبت داد.

    متاسفانه بخش عمده‌ای از آن براثر زمین لرزه سال ۱۳۶۹ تخریب شد. قلعه گردن که به اشتباه در بعضی از منابع اینترنتی قلعه گردان آمده، احتمالا سه طبقه داشته و در اصلی آن به سمت جنوب و به‌ سوی رودخانه و جاده باز می ‌شده است. اخیرا باستان ‌شناسان در هنگام گمانه ‌زنی در محوطه قلعه گردن، یک گور دسته‌ جمعی منحصر به ‌فردی را بدست آوردند. که آرامگاه خانوادگی شخص مهمی بوده است.

    گور یادشده در شمال شرقی قلعه و مشرف به رود کشکوه است که در آن چهار اسکلت که بدلیل رطوبت زیاد تقریبا از بین رفته‌ اند وجود دارد. این گور، شش ‌ضلعی است و با یک تخته‌ سنگ بسیار بزرگ پوشانده شده است.

    ورودی آن، دیواره‌های سنگ ‌چین دارد که این موضوع یک ویژگی منحصر به ‌فرد بوده و تاکنون گوری با این مشخصات در استان گیلان به ‌دست نیامده است. قدمت این گور دو هزار و پانصد تا دو هزار و هشتصد سال است. ‌قدمت این گورستان مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است و چهار اسکلت کاملا پوسیده و ۱۶ شی در آن به ‌دست آمده‌ اند؛ زیرا مردم آن زمان به زندگی پس از مرگ معتقد بوده ‌اند.

    ویژگی‌ها قلعه گردن رودسر

    بنای قلعه گردن به صورت سنگ چینو ملات بکار رفته در آن از جنس ساروج  بوده است. با توج به همین ملات بکار رفته میتوان این بنا را جزء نخستین بناهای تاریخی استان دانست.

    سیمای عمومی قلعه گردن رودسر

    درازای بنای قطعه حدودا 50 متر و پهنای آن 40 متر است و ضخامت دیوارها نیز بیشتر از یک متر می باشد. نوع مصالح به کار رفته در این بنا سنگ بوده و ملات آن نیز ساروج می باشد و سوراخ های موجود در قسمت داخلی دیوارهای جنوبی نشانگر تیرریزی های چوبی و طبقاتی بودن آن می دهد. در قسمت شرقی وجود سکوهایی از سنگ که احتمال می رود پله بوده نشانگر ورودی قلعه می باشد.

    نکات مثبت قلعه گردن رودسر

    قلعه گردن در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    وسایل مورد نیاز قلعه گردن رودسر

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    شرایط استفاده قلعه گردن رودسر

    از رشت که حرکت کنیم و به طرف شرق گیلان بریم؛ بعد از طی مسافتِ 70 کیلومتر به رودسر می رسیم. از رودسر به بخش رحیم آباد می رویم و می بینیم که در فاصله یک کیلومتری روستای تول لات، قلعه گردن تول لات واقع شده است باید 300 متر از بینِ شالیزارها عبور کرد تا به ساحل رودخونه ی پلرود رسید، بعد، از روی پُلِ چوبی باید رد شد تا به قلعه دسترسی پیدا کرد. پین نقشه تول لات را نشان می دهد و نه مکان دقیق قلعه گردن تول لات را از این رو از بومیان آدرس دقیق را پرس و جو کنید

    سایر اطلاعات قلعه گردن رودسر

    ‌باستان ‌شناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان بیان کرده است که از میان اشیای بدست آمده، اشیای مفرغی نیز وجود دارند که یکی از این اشیا، تبری دولبه با کاربری کلنگ است که در جلو در ورودی گور بدست آمد. سفالینه‌ های این گور به ‌دلیل قرار گرفتن در نزدیک رودخانه و منطقه مرطوب براثر برخورد در هنگام کاوش، ترک‌های فراوانی خورده ‌اند.

    زمان مناسب بازدید قلعه گردن رودسر

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    از رشت که حرکت کنیم و به طرف شرق گیلان بریم؛ بعد از طی مسافتِ 70 کیلومتر به رودسر می رسیم. از رودسر به بخش رحیم آباد می رویم و می بینیم که در فاصله یک کیلومتری روستای تول لات، قلعه گردن تول لات واقع شده است باید 300 متر از بینِ شالیزارها عبور کرد تا به ساحل رودخونه ی پلرود رسید، بعد، از روی پُلِ چوبی باید رد شد تا به قلعه دسترسی پیدا کرد. پین نقشه تول لات را نشان می دهد و نه مکان دقیق قلعه گردن تول لات را از این رو از بومیان آدرس دقیق را پرس و جو کنید
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.