0
از0 نظر

کویر دو شاخ سبزوار

    3938
    نمایش

    کوير دوشاخ سبزوار، تنها یکی از چندین منطقه بیابانی کشور و جاذبه های طبیعی استان خراسان رضوی به شمار مي رود که همه ساله، بازديد از آن مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان و علاقه مندان قرار می گیرد. عمده سطح این کویر که بين استان هاي سمنان و خراسان رضوي گسترده شده، توسط زمين هاي پف کرده نمکي و قسمت شمالي آن توسط گنبدهاي نمکي احاطه شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    سایر اطلاعات کویر دو شاخ سبزوار

    از رودهای مهم که به این کویر میریزند می توان به کال شور جاجرم که از سمت شمال غربی و کال شور سبزوار که از سمت شرق وارد این کویر می شوند اشاره کرد.

    مشخصات کویر دو شاخ سبزوار

    این کویر در شرق پارک ملی توران و غرب پناهگاه حیات وحش شیر احمد، در جنوب محور ارتباطی تهران مشهد و در غرب شهر سبزوار قرار گرفته است. در شمال این منطقه رشته کوه گر قرار دارد. همچنین، منطقه کویر دو شاخ، با ارتفاع متوسط 800 متر از سطح آب های آزاد مکانی برای انباشت سیلاب های و هرز آب های منطقه است.

    ویژگی‌ها کویر دو شاخ سبزوار

    علت نامگذاری این جاذبه به «دو شاخ» به دلیل شکل آن است که در سمت غرب و شرق مانند شاخ به سمت شمال باریک می شوند.

    زمان مناسب بازدید کویر دو شاخ سبزوار

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    سیمای عمومی کویر دو شاخ سبزوار

    کویر گستره ای شرقی غربی دارد و طول آن در حدود 100 کیلومتر و عرض آن 40 کیلومتر است. در قسمت جنوبی کویر در حوالی روستای رضا آباد شاهرود گنبدهای نمکی و اجتماعات ماسه ای منطقه را فرا گرفته است.

    نکات مثبت کویر دو شاخ سبزوار

    منطقه کویر دو شاخ در مرکز و مناطق کویری آن فاقد پوشش گیاهی است و زمین کاملا عریان است. اما در حاشیه نمکزار گیاهان شور پسند همچون اشنان و گز قابلیت رشد یافتند.

    در نواحی ماسه ای و استپی حاشیه کویر به عنوان نمونه مي توان به گونه هاي زير اشاره نمود: گون، اسفناج وحشي، تره تيزك، كاكوتي، فرفيون، گل گندم، شقايق كوهي، انغوزه، زنبق صحرايي، مليكا، خارشتر، كلاه ميرحسن، كاروانكش، افدرا، اسكنبيل، تاغ، قيچ، پرند، گز، گل كتاني، بابونه اي، شب بوي صحرايي، تلخك، اسفند ، علف شور، كلپوره، شيرينك. پوشش گیاهی این منطقه و تپه های ماسه ای حاشیه آن به علت چرای بی رویه و بوته کنی شدید به شدت تخریب شده بطوریکه حدود 850 هکتار از تپه های ماسه ای اطراف روستا کاملاً بدون پوشش گیاهی شده است.

    حیات وحش منطقه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، گربه وحشی یا دشتی، جبیر، آهو، پازن، (زیر گونه ایرانی) قوچ وحشی و گورخر (زیرگونه ایرانی) است. هوبره، زاغ بور، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند. انواعی گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خورد که شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است. از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد.

    شرایط استفاده کویر دو شاخ سبزوار

    جاده ای خاکی از شهر مزینان به سمت جنوب از وسط این کویر عبور میکند. محور ارتباطی تهران مشهد از شمال غربی این کویر عبور میکند. همچنین مسیر ارتباطی داورزن، مزینان به روستای رضا آباد شاهرود از این منطقه عبور می کند.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    این کویر در شرق پارک ملی توران و غرب پناهگاه حیات وحش شیر احمد، در جنوب محور ارتباطی تهران مشهد و در غرب شهر سبزوار قرار گرفته است. جاده ای خاکی از شهر مزینان به سمت جنوب از وسط این کویر عبور می کند. محور ارتباطی تهران مشهد از شمال غربی این کویر عبور میکند. همچنین مسیر ارتباطی داورزن، مزینان به روستای رضا آباد شاهرود از این منطقه عبور می کند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.