0
از0 نظر

گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    433
    نمایش

    گنبد عالی ابرکوه یا همان گنبد عالی ابرقو، از جمله جاذبه های تاریخی و دیدنی در شهرستان ابرکوه استان یزد است ؛ بنا به‌شکل هشت‌گوشی با اضلاع ۴.۵ متر (ضلع کوچک‌تر)، ۶.۸ متر (ضلع بزرگ‌تر) و ۲.۳ متر (ضلع میانی دو ضلع کوچک و بزرگ) است.قدمت این بنا به دوران سلجوقیان مربوط می شود. همچنین، این جاذبه در تاریخ 9 مرداد 1312 با شماره 195 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اضلاع بر تخت‌گاهی چهارگوش با ارتفاع دو متر از سطح زمین قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    گنبد عالی ابرقو که از آن با عنوان گنبد علی ابرکوه هم یاد می شود گنبدی استوار بر بالای کوهی بلند در ابرکوه است که از آنجا می ‌توان شهر تاریخی ابرکوه را به نظاره نشست، مکانی که تنها با حضور در آن آن می توان به زیبایی ها و اصالتهای آن پی برد. این اثر تاریخی که در آستانه هزار سالگی در بیشتر نقاط شهر ابرکوه خود را به رخ رهگذران می‌ کشد، «گنبد عالی» نام دارد.

    تاریخچه گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    گنبد عالی یکی از بناهای سنگی دوره دیلمیان و نمونه‌ای از هنر معماری ایرانی و از نمونه ‌های جالب توجه معماری در نوع خود به حساب می ‌آید. از متن کتیبه آجری ساقه گنبد استناد می‌ شود که این بنا در سال ۴۴۸ هجری قمری به فرمان فیروزان نامی برای پدرش عمیدالدین شمس‌ الدوله هزارسب از خاندان دیلمیان ساخته شده است.

    در کتیبه دیگری نیز که در بالای مدخل مقبره قرار گرفته عبارت «ولوالده السیده الجلیه ناز ... رحمة الله علیهما» نوشته شده است. عمیدالدین از خاندان دیلمی و نوه منصور بن حسن بن فیروزان دیلمی صاحب اشکور از نواحی معروف دیلم است که خاندان او به علت رقابت ‌ها مجبور شدند از شمال ایران به اصفهان و نواحی مرکزی کوچ کنند و به همین دلیل مقبره او هم به سبک ابنیه نواحی شمالی ایران احداث بنا شده است.

    ویژگی‌ها گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    بنای گنبد عالی ابرکوه یکی از صدها اثر تاریخی ابرکوه و از جمله ۱۲۰ اثر ثبت شده این منطقه از کشور است؛ استحکام گنبد عالی مدیون معماری ساسانی است گنبد عالی تنها اثر به شکل و قیاس برج ‌های مقبره ‌ای شمال کشور نظیر گنبدکاووس، برج خرقان و برخی دیگر از این نمونه آثار است که در مرکز و جنوب کشور اجرا شده است.

    نکته قابل توجه در این بنا استفاده از مصالح سنتی و گچ و ساروج است که شیوه قالب ساسانیان در ساخت و ساز بوده و البته همین شیوه ساخت و ساز استحکام مثال زدنی بنا را به ارمغان آورده است.

    سیمای عمومی گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    ویژگی خاص دوره سلجوقی و مقرنس ‌های زیبای گنبد عالی و طرح ساختمانی محکم و کتیبه کوفی، این بنا را در زمره آثار و مقبره‌ های مهم تاریخی ایران در قرن پنجم هجری قمری و دوران سلجوقیان قرار داده و سنگ و گچ هم که از مصالحی است که غالبا بناهای ساسانی با آن بنا شده است در اینجا نیز از مصالح اصلی است.

    زمان مناسب بازدید گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    این بنا نخستین اثر ثبت شده استان یزد به شمار می‌ رود که در سال ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنان استوار و پابرجا مانده است. حضور در این محل را اگر با تصاویری زیبا از این بنا و شهر تاریخی ابرکوه همراه کنید، هیچگاه خاطرات خود از حضور در ابرکوه را فراموش نخواهید کرد.

    شرایط استفاده گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    • امکان ورود به بنا وجود ندارد.

    نکات منفی گنبد عالی ابرقو (گنبد علی ابرکوه)

    متاسفانه امکانات رفاهی خاصی در محل گنبد عالی ابرکوه در نظر گرفته نشده است. 

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.