0
از0 نظر

آبشار دره ده والی جیرفت

    1636
    نمایش

    آبشار دره ده والی، تنها يكی از چندين جاذبه طبيعي و آبشارهای ديدني استان کرمان است كه در بخش شمالي شهرستان جيرفت و میان دره ای زيبا به نام «ده والي ساردوييه» قرار دارد. اين جاذبه توريستی در واقع آبشاری زيبا با فضايي فرحبخش است که ديدنش خالی از لطف نيست. وجود چشم انداز خاص منطقه باعث شده به عنوان محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت و همچنين سوژه خوبی جهت عكاسی حرفه ای انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار دره ده والی جیرفت

    آبشار دره ده والی جیرفت در نزدیکی روستای «محمدآباد روز پیکر» و در مسیر رودخانه‌ای که در شمال غرب این روستا جریان دارد، واقع است. آب این رودخانه از قله «نشانه»، بلندترین قله رشته کوه بحرآسمان (3886 متر) سرچشمه می گیرد. ریزش و خروش این آب بر تخته سنگ‌ها و دیواره های اطراف، علاوه بر ایجاد صدای موزون آبشار، فضاهای سبز خزهای را نیز در سطوح پیرامون ایجاد نموده است. ارتفاع این آبشار بیش از 10 متر است. این روستا از طریق جاده ارتباطی شهرستان جیرفت به درب بهشت، جاده فرعی سمت غرب به روستای روز پیکر امکان‌پذیر است.

    ویژگی‌ها آبشار دره ده والی جیرفت

    منطقه بحر آسمان مجموعه ای کوهستانی است که به همراه جبال بارز طولانی‌ترین و مرتفع ترین رشته کوه جنوب شرقی کشور را ایجاد کرده است. در واقع این کوهستان به مانند بسیاری از کوهستان‌های واقع شده در مجموعه فلات مرکزی تنها یکسری کوه پراکنده نبوده بلکه کاملا رشته کوهی مرتفع است که از نظر توپوگرافی و اقلیمی هیچ سنخیتی با مناطق دشتی اطراف خود ندارد. ارتفاعات این کوهستان که در جنوب شرقی شهر کرمان واقع شده و در نزدیکی کوهستان‌های هزار و جوپار قرار دارد. زمستان‌های بسیار سردی دارد که با بارش برف همراه است و این برف در ارتفاعات تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

    سایر اطلاعات آبشار دره ده والی جیرفت

    ارتفاعات بحرآسمان در بخش جنوبی با قرار گرفتن در حوزه آبریز هلیل رود و جازموریان نهایتا به مناطق دشتی با ارتفاع ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متر ختم می‌شود که از آب و هوای بسیار گرم و تا حدودی مرطوب برخوردار است. برعکس، جبهه شمالی این رشته کوه به دشت‌های مرتفع‌تری وصل می‌شود که دارای اقلیمی سرد و خشک هستند.

    این محدوده کوهستانی مرتفع هم به دلیل بارش سالانه نسبتا زیاد که شامل باران و به ویژه برف است و هم وجود چشمه‌های فراوان، از منابع آبی زیادی برخوردار است که به صورت جوی ها و رودخانه‌های کوچک و بزرگی دیده می‌شود که تمامی آن ها از سرچشمه‌های رودخانه هلیل رود بوده و نهایتا به هامون جازموریان می‌ریزند.

    زمان مناسب بازدید آبشار دره ده والی جیرفت

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان کرمان، فصل‌های بهار و پاییز، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    شرایط استفاده آبشار دره ده والی جیرفت

    بهتر است در روشنایی روز و با آمادگی جسمانی مناسب، از آبشار دره ده والی جیرفتدیدن کنید.

    وسایل مورد نیاز آبشار دره ده والی جیرفت

    هنگام بازدید از این جاذبه، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی های لازم، کمک‌های اولیه، کیسه زباله، زیرانداز و لباس اضافه، همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به دره والی ساردوئیه، نزدیک روستای محمدآباد روز پیکر بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها