0
از0 نظر

آبشار نمار (دریوک) آمل

    3888
    نمایش

    دریاچه دریوک یکی از جاذبه های طبیعی استان مازندران است. آب دریاچه دریوک شیرین است و وسعت آن حدود یک هکتار است. گفته شده است که عمق دریاچه 5 متر است و در اطراف آن مراتع و پوشش گیاهی کوهستانی اندکی به وجود آمده است. این دریاچه از ذوب شدن برف های که روی قله های اطراف بوده به وجود آمده است و تنها منبع آب آن برف است. حتی در فصل بهار و تابستان نیز در قله های اطراف دریاچه دریوک لکه هایی از برف و یخ به چشم می‌خورد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    شرایط استفاده آبشار نمار (دریوک) آمل

    برای دسترسی به دریاچه باید در پشت منطقۀ دیزین به آرامی ارتفاع گرفته و پس از چند زیگزاگ بزرگ، بعد از گذشت نیم ساعتی بر لب رودخانه خروشان موسوم به دریوک می رسید. این در حالی است که در مقابلتان و در سوی دیگر رود، دشت مرتفع سرسبزی دیده می شود.

    پس از عبور از آب به مرتع می رسید، در ادامه مسیر باید از مرتع بگذرید و در امتداد رودخانه در راهی مالرو و پاکوب به سمت شمال ادامه مسیر دهید . سپس به یک پیچ بزرگ می رسید و به دره اصلی دریوک گام می گذارید.

    در این دره نمای قلۀ سه چال با سینه کشهایش در شمال و گردنۀ زبیای شیورکش از نظرتان محو نمی شوند. شما اکنون در کف دره ای قرار دارید که زمستان هر سال شاهد ریزش بهمن های هولناکی است که از هر سو بر آن فرو می ریزد.

    از روی یکی از این بهمن ها که کاملا سفت شده بگذرید. اندک اندک ارتفاع گرفته به محل گوسفندسرای متروکه ای می رسید. چشمۀ آب گوارایی در این مکان قرار دارد. استراحت کوتاهی کنید، به راه بیافتید.

    مسیر را در کف دره در طی کنید. پس از حدود دو ساعت و نیم راهپیمایی از دیزین دقیقا به زیر یال گرده ای صخره ای میرسید که با تیغه های مهیبش در جنوب به خط الرأس کلون بسته می رسد. بعد از مدتی شما به زیر قلۀ دال کولی که در شمال با دیواره هایش خودنمایی می کند رسیده اید. باز هم جلوتر بروید. به تدریج از دره جدا می شوید و اقدام به صعود از تپه ماهورهایی کنید که در سمت جنوب قرار دارد.

    شیب مسیر بسیار تند است، بنابر این باید به آرامی و گام به گام بالا بروید. حال می توانید پس از یک ساعت صعود، دیواره های ستبر کلون بستک را به خوبی مشاهده کنید. از این نقطه به سمت ریشه یال صخره ای دوم کلون بستک که به طور مستقیم به قله می رسد حرکت کرده، با یک تراورس بزرگ یک ساعته و شیب نه چندان تند سنگلاخی خود را به آن برسانید.

    اندکی بالاتر از این محل، در ورای یک تپه ماهور بزرگ، در زیر پایتان دریاچۀ بزرگ آبی رنگ بسیار جالبی خودنمایی می کند. این دریاچه دریوک است. از سراشیبی کمی پایین بروید و به کنارۀ دریاچه می رسید.

    مشخصات آبشار نمار (دریوک) آمل

    دریاچه سد دریوک با آبی شیرین، حدود یک هکتار وسعت دارد و روبروی دره ولی‌آباد هزارچم، در دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است. 

    ویژگی‌ها آبشار نمار (دریوک) آمل

    این دریاچه آب شیرین حدود 5 متر عمق دارد و توسط مراتع و مرغزار احاطه شده و به همین جهت زیستگاه پرندگان بومی و جانوران وحشی است. در ما‌ه‌های زمستان نیز پرندگان مهاجری مانند غاز و مرغابی در اطراف آن مشاهده می‌شود.

    ین دریاچه‌ دارای راه‌های دسترسی مناسب و محوطه‌های اتراق بوده و به جهت برخورداری از چشم‌اندازهای طبیعی، مرغزارهای وسیع و استفاده‌های طبی، مورد توجه دوستداران طبیعت است.

    پیشنهاد ویژه آبشار نمار (دریوک) آمل

    رسیدن به این محل شش ساعت طول می کشد. پس از استراحت در کنار دریاچه، شب مانی در این طبیعت زیبا ارمغان یک شب به یاد مانی برای شما و گروهتان خواهد بود.

    زمان مناسب بازدید آبشار نمار (دریوک) آمل

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران فصل بهار وتابستان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات آبشار نمار (دریوک) آمل

    منطقه کوهستانی نمارستاق یکی از دهستان‌های ییلاقی بخش نور شهرستان آمل است. این دهستان از ۱۵ آبادی کوچک و بزرگ تشکیل شده‌است. روستای نمار مرکز دهستان نمارستاق است با جمعیت بومی حدود ۲۰۰ نفر که در ۴۰ کیلومتری جنوب آمل و ۱۶ کیلومتری غرب پنجاب لاریجان قرار دارد. روستای نمار در فصل تابستان پذیرای حدوذ ۴۰۰ نفر ساکن غیر بومی در این منطقه ییلاقی است.

    در اطراف این روستا مناطق زیبا و خوش منظره وجود دارد که دسترسی به آنها با خودرو امکان پذیر نیست و برای برای رسیدن به آنها کوهنوردی کرد که شامل: دشت دریوک، آبشار کوه اره، آب معدنی اشلک، آبشار آستانه کر، دشت لرا و کوه کاعون میباشد.

    امکانات ویژه آبشار نمار (دریوک) آمل

    این جاذبه دارای پوشش شبکه است.

    وسایل مورد نیاز آبشار نمار (دریوک) آمل

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسير فرعي نمار، مابين روستاهاي هردورود و کهرود از قسمت غربي جاده هراز از محل سه راهي پنج آب جدا شده و از ميان دره اي به واقع ديدني و سرسبز به طول حدود 25 کيلومتر مي گذرد. اين دره شرقي به غربي کشيده شده و پس از گذشتن از روستاهاي پنج آب، سوا، امره، اتاق سرا، شيخ محله و کلهري به نمار و دشت دريوک منتهي مي شود.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.