0
از0 نظر

آبشار نیاکان (آبشار توف سورنگان دیمه)

    6687
    نمایش

    آبشار نیاکان که با نام «آبشار توف سورنگان دیمه» هم معرفی می‌شود، تنها یکی از چند جاذبه طبیعی و آبشار دیدنی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در شمال غربي این استان خودنمایی می‌کند. حدودا 4 ساعت از روستاي نياكان تا آبشار زمان لازم است. مسير زیبا و طبیعت سرسبز آن، مورد توجه بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. همچنین، این منطقه از شمال به كوه‌هاي دز اسپيد و از جنوب به كوه پير سيم منتهی می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار نیاکان (آبشار توف سورنگان دیمه)

    برای بازدید از آبشار نیاکان، باید به منطقه چلگرد در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرستان شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری سر بزنید. این آبشار در دل روستایی به نام نیاکان قرار گرفته و خودنمایی می‌کند.

    شرایط استفاده آبشار نیاکان (آبشار توف سورنگان دیمه)

    از شهركرد به دو طريق مي توان به سمت اين آبشار حركت کرد:

    در مسير اول از شهركرد به سمت سودجان حركت مي‌كنيم تا به دو راهي ميان رودان برسيم. روستا‌هاي مهدي آباد، فاني آباد و محمد آباد را پشت سر گذاشته و به روستاي نياكان كه در 102 كيلو متري مركز استان قرار دارد، مي‌رسيم. همچنین، می‌توان از مسير شهركرد چلگرد به سمت چلگرد حركت کرد تا به روستاي نياكان برسيم، كه مسافت آن 110 كيلومتر از مركز استان است.

    در كنار قبور روستا باید از وسیله نقلیه خود پياده شویم. در سمت شمال، كوه دزاسپيد خودنمايي مي‌کند و در دامنه كوه، دره نياكان و رودخانه بلش كه از كوه بلش سرچشمه گرفته در حال غريدن و حركت است. كوله‌هايمان را بر پشت گرفته و در جهت غرب شروع به حركت مي كنيم. بعد از 1 كيلو متر به درختان و باغ مصفائي مي‌رسيم که اين زيبائي كمي مسير را به سمت جنوب غربي تغيير مي‌دهد.

    بعد از 100 متر در يك شيب ملايم به چادرهاي عشاير و چشمه بسيار زيباي نمدزن مي‌رسيم. توسط اهالي، روي چشمه محصور شده و آب در جوب سيماني توسط سه لوله هدايت مي‌شود. آب این چشمه بسيار گوارا و سرد است.

    بعد از لذت بردن از اين منطقه به سمت جنوب غرب در يك شيب نسبتا تند كه پوشيده از گونه هاي متراكم است رو به بالا حركت مي‌كنيم و بعد از طي دو شيب بر روي گردنه اي به نام چال خشكه قرار مي‌گيريم. از گردنه پائين مي‌رويم که شيب آن تندی است اما نگراني وجود ندارد چون 100 متر بيشتر نيست. پس از فرود به چادرهاي وارگه عزيز سليماني بر مي خوريم كه استقبال خوبي از همه دارند و ما را به ادامه حركت ترغيب مي كنند.

    از كنار چادرها در دامنه گردنه چال خشكه به سمت غرب حدود 500 متر ادامه مي‌دهيم. به چشمه‌هاي مستعددي مي‌رسيم كه بيانگر سر منشاء‌هاي آبشار هستند و از كنار اين آبريزهاي چشمه‌ها به سمت پايين حركت مي‌كنيم. پس از طي 200 متر به يكي از زيبا‌ترين آبشار هاي استان بر مي‌خوريم. اين آبشار با دهان‌هاي حدود 20 متر و ارتفاع 15 متر بر زمين ميريزد و آب آبشار پس از طي 20 متر با آبي كه از برف‌هاي كوه پيرسليم، سرچشمه گرفته، يكي شده و رودخانه سورنگان را شكل مي دهد كه در دره سورنگان جريان دارد.

    در مسير برگشت مي‌توان بجاي آمدن به سمت شرق، در جهت گردنه چال خشكه حركت نمود. در نزديكي‌هاي گردنه توسط روستائيان نهر آبي تعبيه شده كه كم كم به سمت ارتفاع مي‌رود و كوه را دور زده و به روستاي نياكان مي‌رسد. مسير بسيار زيبا و دلنواز است حركت در كنار اين نهر چشم اندازهاي منحصر به فردی از منطقه را برايمان آشكار مي‌كند.

    زمان مناسب بازدید آبشار نیاکان (آبشار توف سورنگان دیمه)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    سایر اطلاعات آبشار نیاکان (آبشار توف سورنگان دیمه)

    در حاشيه ارتفاعات این منطقه، گياهان مختلفي وجود دارد. باعث تعجب است كه گياه مخالصه كه خيلي كمياب است، در اين منطقه به وفور دیده می‌شود.

    سیمای عمومی آبشار نیاکان (آبشار توف سورنگان دیمه)

    آبشار نیاکان، درون روستایی سرسبز و دیدنی با طبیعتی بکر قرار دارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    از شهركرد به دو طريق مي توان به سمت اين آبشار حركت نمود مسير اول از شهركرد به سمت سودجان حركت مي‌كنيم تا به دو راهي ميان رودان مي‌رسيم. آنگاه روستاهاي مهدي آباد، فاني آباد و محمد آباد را پشت سر گذاشته و به روستاي نياكان كه در 102 كيلومتري مركز استان است، مي‌رسيم و يا از مسير شهركرد چلگرد به سمت چلگرد حركت کرده و به روستاي نياكان مي‌رسيم كه مسافت 110 كيلومتر از مركز استان است. از وسايل نقليه در كنار قبور روستا پياده شده و در سمت شمال كوه دزاسپيد را خواهیم دید که حسابی خودنمايي مي كند. در دامنه كوه دره نياكان و رودخانه بلش كه از كوه بلش سرچشمه گرفته در حال غريدن و حركت است. كوله‌هايمان را بر پشت گرفته و در جهت غرب شروع به حركت مي‌كنيم بعد از 1 كيلومتر به درختان و باغ مصفائي مي‌رسيم اين زيبائي كمي مسير را به سمت جنوب غربي تغيير مي‌دهد. بعد از 100 متر در يك شيب ملايم به چادرهاي عشاير و چشمه بسيار زيباي نمدزن مي‌رسيم توسط اهالي روي چشمه محصور شده و آب در جوب سيماني توسط سه لوله هدايت مي‌شود. آب چشمه بسيار گوارا و سرد است. بعد از لذت بردن از اين منطقه به سمت جنوب غرب در يك شيب نسبتا تند كه پوشيده از گونه هاي متراكم است رو به بالا حركت مي‌كنيم بعد از طي دو شيب بر روي گردنه‌اي به نام چال خشكه قرار مي گيريم. از گردنه پائين مي‌رويم كمي شيب تند است اما نگراني وجود ندارد چون 100 متر بيشتر نيست. پس از فرود به چادرهاي وارگه عزيز سليماني بر مي خوريم كه استقبال خوبي از همه دارند و ما را به ادامه حركت ترغيب مي كنند.از كنار چادر ها در دامنه گردنه چال خشكه به سمت غرب حدود 500 متر ادامه مي‌دهيم. به چشمه‌هاي مستعددي مي‌رسيم كه بيانگر سر منشاء هاي آبشار است از كنار اين آبريزهاي چشمه‌ها به سمت پايين حركت مي‌كنيم پس از طي 200 متر به يكي از زيباترين آبشارهاي استان بر مي‌خوريم. اين آبشار با دهان‌هاي حدود 20 متر و ارتفاع 15 متر بر زمين مي‌ريزد و آب آبشار پس از طي 20 متر با آبي كه از برف هاي كوه پير سليم سر چشمه ميگيرد يكي شده و رودخانه سورنگان را شكل مي دهد كه در دره سورنگان جريان دارد. مسير برگشت مي‌توان بجاي آمدن به سمت شرق در جهت گردنه چال خشكه حركت نمود و در نزديكي‌هاي گردنه توسط روستائيان نهر آبي تعبيه شده كه كم كم به سمت ارتفاع ميرود و كوه را دور زده تا به روستاي نياكان ميرسد. مسير بسيار زيبا و دلنواز است حركت در كنار اين نهر چشم اندازهاي زيبائي از منطقه را برايمان آشكار مي‌كند. ضمنا در حاشيه ارتفاع اين قسمت گياهان مختلفي وجود دارد اما باعث تعجب بود كه گياه مخالصه كه خيلي كمياب است، در اين منطقه به وفور پيدا مي‌شد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.