0
از0 نظر

آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    2321
    نمایش

    آبشار کرودیکن لردگان که با نام آبشار تنگ زندان نیز معرفی می‌شود، تنها یکی از چند جاذبه طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است. این آبشار 100 متري به همراه هشت آبشار كوچك، در شمال منطقه حفاظت شده سبزكوه قرار گرفته و به عنوان بزرگترین آبشار ایران معرفی می‌شود. آبشار کرودیکن در بين بومي‌هاي منطقه به نام «آبشار دودي» شناخته می‌شود. آب این آبشار پس از سرازير شدن از دل صخره در نهايت به رودخانه سبزكوه مي ريزد و در ادامه به رودخانه کره بس می پیوندد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    تنگ زندان یکی از جاذبه های گردشگری استان چهار محال و بختیاری، است که مجموعه اي زيبا از كوهستان،‌ آبشار، جريان آب، گياهان خودرو و حيات وحش مختلف را در خود جای داده و به عنوان یکی از جاذبه های زیبای طبیعت‌گردی کشور شناخته می‌شود.

    ویژگی‌ها آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    دره تنگ زندان سبزکوه، حدود ۱۰ آبشار مرتفع را در دل خود جای داده که آبشارهای آتشگاه، دره عشق، تونل کوهرنگ و تنگ زندان از مهم‌ترین و زیباترین آن‌ها هستند.

    سیمای عمومی آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    منطقه حفاظت شده سبزكوه با مساحت 54 هزار و 291 هكتار در چهارمحال و بختياري قرار دارد. دره تنگ زندان سبزکوه در این منطقه، یکی از مرتفع‌ترین و خشن‌ترین کوه‌های این استان به شمار می‌رود و بین شهرستان های اردل، لردگان و بروجن واقع شده است. با بازدید از این منطقه، شاهد چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی خواهید بود.

    نکات مثبت آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    از نکات مثبت مربوط به این جاذبه می‌توان به بکر بودن آن اشاره کرد که به دلیل شیب زیاد و نبود راه مال‌رو است. این امر باعث شده که حتي عشایر نیز اجازه ورود به منطقه را نداشته باشند.

    زمان مناسب بازدید آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    بهترين فصل سفر به اين منطقه از ارديبهشت تا مرداد ماه مي باشد و در اين زمان خصوصا در بهار ، طبيعت آن بسيار زيباتر و خطرات آن بسیار کمتر است. در ماههای دیگر سال سرما یا گرمای شدید ، کمبود آب در منطقه، کوتاه بودن طول روز خصوصا در زمستان ، احتمال گم کردن راه و نشانه ها ، خطر ریزش سنگ و سنگریزه هنگام نا آرامی آسمان ، همگی دلیل بر نامناسب بودن زمان اجراست.

    شرایط استفاده آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    به منظور رسیدن به این منطقه 2 مسیر کلی وجود دارد: مسیر اول به ترتیب از فرخ شهر، بروجن، گندمان، گردنه مروارید در جاده لردگان، کنارک صفلی و منارک علیا، مورچگان و وستگان گذشته و مسیر دوم به ترتیب از شهرک، طاقانک، شمس آباد، خراجی، شلمزار، گهرو و.....عبور می‌کند.

    وسایل مورد نیاز آبشار کردویکن لردگان (آبشار تنگ زندان)

    این منطقه بسیار صعب العبور است و برای بازدید از آن به تجهیزات مناسب، امکانات فنی و راهنمای محلی نیاز خواهید داشت. بهتر است بدانید که حضور کودکان، سالمندان و زنان باردار در این منطقه، به هیچ عنوان، توصیه نمی‌شود.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    به منظور رسیدن به این منطقه 2 مسیر کلی وجود دارد: مسیر اول به ترتیب از فرخ شهر، بروجن، گندمان، گردنه مروارید در جاده لردگان، کنارک صفلی و منارک علیا، مورچگان و وستگان گذشته و مسیر دوم به ترتیب از شهرک، طاقانک، شمس آباد، خراجی، شلمزار، گهرو و.....عبور می‌کند. پس از گذر از روستاها وارد جاده خاکی می‌شوید. در نهایت هر دو این مسیرها در جاده خاکی به هم پیوسته یکی می شوند. جاده را ادامه می دهیم تا جایی که باید از میان رودخانه‌ای که در تابستان کم آب یا خشک است، عبور کنیم و از میان باغات سیب رو به روی جاده که روی یک تپه هستند، رد شویم.همچنین یک نکته ای که باید در نظرگرفت این است که وقتی به اخرین روستا یعنی وستگان رسیدیم؛ نزدیک به آخر آبادی و قبل از پل، درست در کنار آخرین خانه، در سمت چپ خود جاده خاکی مشاهده می‌کنید. وارد جاده خاکی شده و آن را ادامه دهید. در 18 کیلومتری روستای وستگان که در جاده خاکی پیموده می‌شود، یک تابلوی زرد رنگ وجود دارد و روی آن نوشته شده «منطقه حفاظت شده سبزه کوه». همچنین، در کنار این تابلو یک راه به سمت چپ می‌رود که از اینجا ۲۳ کیلومتر تا آخرین محل ماشین‌رو مسافت داریم. حدود یک کیلومتر جلوتر، تعاونی روستائی عشایری نشان دیگری برای مسیریابی صحیح است. بعد از گذشتن از تعاونی، یک چشمه در سمت چپ مشاهده می‌شود. از منطقه عشایری چهارطاق نیز عبور می‌کنیم. در این مسیر و بیشتر در آخر مسیر راه های انحرافی وجود دارد که مسیر ماشین‌های عشایری است. باید فقط در مسیر اصلی حرکت کرد و در دو راهی ها به سمت راست می‌رویم تا جایی که مسیر تمام شود. این آخرین جایی است که ماشین می تواند تردد کند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.