0
از0 نظر

آرامگاه بی بی حکیمه(س)

    304
    نمایش

    بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه (س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه‌هایی صعب العبور و درکنار چشمه‌ای جوشان قرار دارد.مرقد حضرت بی بی حکیمه در فضایی تقریبا مدور قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و طبیعی بوده و در عمق کوهستانی صعب العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه بی بی حکیمه(س)

    مردم کهگیلویه و بویراحمد مفتخر به میزیانی بیش از ۳۰۰ امامزاده هستند که در راس آنها، امام زاده بی بی حکیمه خاتون فرزند بلافصل امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا(ع) به عنوان یکی از پر آوازه ترین امام زاده های جنوب کشور قرار دارد.

    بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه(س) که طبق اسناد وروایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوههایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.

    تاریخچه آرامگاه بی بی حکیمه(س)

    در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت علیهم السلام در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند. یکی از این گروهها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هرکدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.

    حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش در تنگه ای در این منطقه پناه می برد و در درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

    در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز ش

    زمان مناسب بازدید آرامگاه بی بی حکیمه(س)

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    نکات مثبت آرامگاه بی بی حکیمه(س)

    سالانه بالغ بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر تنی شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوند.

    ویژگی‌ها آرامگاه بی بی حکیمه(س)

    مرقد حضرت بی بی حکیمه در فضایی تقریبا مدور قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و  طبیعی بوده و در عمق کوهستانی صعب ‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است به گونه‌ ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌ تراشی شده و دیواره‌ های آن با سیمان زبره‌ کاری شده است.

    ارتفاع آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) از کف تا سقف بیش از 10 متر و مساحت فضای حرم افزون بر 420 متر مربع بوده و از کف حرم تا کف ساختمان اصلی که به در ورودی حرم منتهی می‌ شود 12 پله وجود دارد که منتهی به ورودی راهرو و بین دو جایگاه مردانه و زنانه است.

    در نزدیکی آرامگاه بی‌ بی حکیمه (س) درب کوچکی به نام«باب‌المراد» وجود دارد که به روایات متعدد ورودی غاری بوده که بی‌ بی حکیمه (س) به همراه کنیز خود در آن پناه گرفته و از دست دشمنان پنهان شده بودند.

    سایر اطلاعات آرامگاه بی بی حکیمه(س)

    فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت. طرح جامع آستان بی بی حکیمه تا آبانماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است. این امام زاده واجب التعظیم و عظیم الشان همه ساله علاوه بر زائرین درون استانی پذیرای زائران و مشتاقان خود از اقصی نقاط کشور به ویژه استان های فارس، بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری و همچنین علاقمندان به اهل بیت علیهم السلام از کشورهای حوزه خلیج فارس است.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.