0
از0 نظر

آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)

    2343
    نمایش

    آرامگاه خضر یا قدمگاه خضر، در شهر آمل جنب کتابخانه عمومی شهر و روبروی بیمارستان ۱۷ شهریور واقع شده است. داخل این گنبد محلی معروف به «هفت تن» است، که امکان دارد هفت تن از سادات حسینی در این جا به خاک سپرده باشند. در روایت دیگر آمده که خضر نبی در گذر از ایران بوده که به آمل آمده و اولین جایی که نقل مکان کرد همین قدمگاه خضر نبی است. در روایتی دیگر آمده که این بقعه مدفن هفت سید است. این جاذبه در فهرست آثار ملی ایران وجود دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)

    قدمگاه خضر آمل یک بنای شش ضلعی کوچک است با ابعاد داخلی 3.2/3 متر. در هویت این «بقعه» معروف به «قدمگاه خضر» در آمل، دکتر منوچهر ستوده، در جلد چهارم کتاب «از آستار تا استارآباد، چنین می نگارد: در تاریخ طبرستان و رویان و تاریخ رویان، مولف می گوید: حسن بن علی بن عبدالرحمن شجری معروف به «داعی صغیر»، دستور داد خانه ای برای سادات علوی و حسنی این شهر در مصلای آمل بنا کنند و فرمود مجموع سادات آنجا خانه ها ساختند. گمان می رود این محله، که سادات در آن خانه بنا نهادند، احتمالا می‌تواند همان «رضوانیه» امروزی باشد.

    در این محله، امروزه هم مصلی است که نماز جمعه خوانده می‌شود و هم دارای یک بیمارستان مجهز به نام هفده شهریور و کتابخانه عمومی قرار دارد که این کتابخانه از موقوفات بقعه خضر است. ستوده در صفحه 29 کتاب از آستارا تا استارآباد، در بخش معرفی آثار تاریخی آمل می نویسد، در محل هلال احمر ایران، سرپل مصلی، پشت کتابخانه عمومی شهر، گنبدی است به نام «خضر»، که ممکن است مدفن یکی از سادات باشد.

    داخل این گنبد محلی معروف به «هفت تن» است، که امکان دارد هفت تن از سادات حسینی در این جا به خاک سپرده باشند. در روایت دیگر آمده که خضر نبی در گذر از ایران بوده که به آمل آمده و اولین جایی که نقل مکان کرد همین قدمگاه خضر نبی است. در روایتی دیگر آمده که این بقعه مدفن هفت سید است.

    تاریخچه آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)

    بقعه خضر (قدمگاه خضر) مربوط به سدهٔ ۹ هجری قمری است.

    ویژگی‌ها آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)

    این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۳۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    پیشنهاد ویژه آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)

    در کنار آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)، کتابخانه عمومی شهر وجود دارد که به علاقه‌مندان مطالعه پیشنهاد می‌کنیم به کتابخانه هم سر بزنند.

    سایر اطلاعات آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)

    ظاهر بقعه‌ هم شبیه به «آرامگاه سه سید» در شهر است. هم بقعه و هم آرامگاه در‌‌ زمان حکومت سادات مرعشی بنا نهاده شده‌اند. در زمان احداث بنای قدمگاه خضر، این بقعه در مکانی واقع شده بود که قبرستان شهر به شمار می‌رفت. از این نظر شاید بتوان گفت که روایتی که بقعه‌ را مدفن هفت سید می‌داند پذیرفتنی‌تر از بقیه روایت‌ها است. آقای کاظمیان، متولی این قدمگاه، نیز این روایت را تایید می‌کند و می‌گوید که «از در ورودی بقعه که داخل بروی، پیش پایت مدفن این هفت سید است.» این روایت در یک کتاب تاریخی به قلم منوچهر ستوده تایید شده است. برخی مردم شهر معتقدند که خضر پیامبر شبهای چهارشنبه برای نماز خواندن به قدمگاه می‌رود و برای این وقت در قدمگاه احترام خاصی قائل‌اند.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه خضر (قدمگاه خضر)

    فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به مازنداران و بازدید از آرامگاه خضر (قدمگاه خضر) است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به آمل، خیابان رضوانیه، جنب کتابخانه عمومی شهر بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.