3.3
از20 نظر

آرامگاه خیام

    2642
    نمایش

    آرامگاه يا بناي يادبود حکيم عمر خيام نيشابوري بنا و محوطه‌اي است که در دوره پهلوي، براي يادبود و بزرگداشت خيام، بر روي مدفن وي در شهر نيشابور، استان خراسان رضوي ساخته شد. مقبره خيام به عنوان يکي از آثار تاريخي خراسان رضوي هرساله مورد بازديد شمار زيادي از گردشگران داخلي و خارجي و دوستداران اين شاعر، رياضي‌دان و ستاره‌شناس بزرگ قرار مي‌گيرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید آرامگاه خیام

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    تاریخچه آرامگاه خیام

    در کتیبه‌های لوزی‌شکل و کاشی‌کاری شده بنای یادبود خیام، بیست رباعی از خیام به خط تعلیق توسط مرتضی عبدالرسولی در ۱۳۳۹ ش نگاشته است.

    که تحت نظارت طراح و معمار بنا، مهندس سیحون انجام شده و نمونه‌ای منحصر به فرد از کاربرد خط تعلیق در کتیبه‌نگاری بناها به‌شمار می‌رود.

    خط تعلیق هر چند امروزه فراموش شده اما نخستین خط ایرانی است و در روزگار خیام در میان کاتبان کاربرد فراوانی داشت.آرامگاه حکیم عمر خیام در سال 1354 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1175 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    ویژگی‌ها آرامگاه خیام

    مقبره خیام از لحاظ معماری و ساخت یکی از مهم‌ترین بناهای ساخته شده در زمان خود است.

    این بنای جادویی مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیامی، محاسبه و طراحی شده است. سیر در دهلیزها و طاق و ایوان مقبره، خود سفری ست به جهان بی نهایت معانی خیام. آرامگاه یا بنای یادبود خیام از ساختمان‌های شاخص طراحی شده در ایران است که تلفیقی موفق از عناصر سنتی و مدرن را به نمایش گذاشته است.

    طراح و معمار این آرامگاه و محوطه پیرامونی آن مهندس هوشنگ سیحون بوده‌است.

    سیمای عمومی آرامگاه خیام

    تندیسی از حکیم عمرخیام در محوطه ورودی باغ نصب شده است. مساحت باغ خیام بیست هزار متر مربع و طول بنای یادبود مشبک آن ۱۸ متر است و اطراف آن‌را درختان کاج احاطه کرده‌اند.مجموعه در یک حال و هوای شاعرانه با درختان تنومند در اطراف ساخته شد و همان طور که خواست خود خیام بوده کاملا باز است و مزارش بهاران گل افشان.

    امکانات ویژه آرامگاه خیام

    کتابخانه موزه مهمانخانه

    سایر اطلاعات آرامگاه خیام

    هوشنگ سیحون خود در باره این بنا می‌گوید: آرامگاه خیام در باغ امامزاده محروق نیشابور قرار داشت اولین کاری که باید انجام می‌دادم این بود که به گونه‌ای طراحی کنم که آرامگاه خیام و امامزاده محروق تداخل پیدا نکنند به همین منظور من برای باغ محوری عرضی تعریف کردم تا آرامگاه را که در گوشه شمال شرقی باغ قرار داشت از امامزاده جدا کنم.

    از طرفی دیگر در چهار مقاله عروضی گفتاری از خیام آمده مبنی‌بر اینکه ایشان گفته‌اند که: من آرزو دارم مزارم در جایی باشد که در بهاران برگ گل روی مزارم بریزد. بنابراین من مکانی در باغ را که اختلاف ارتفاع سه متری نسبت به درختان زردآلوی باغ داشت انتخاب کردم چون این مکان سه متر پائین‌تر قرار دارد فصل بهار شکوفه‌های زردآلو روی مزار می‌ریزد.

    خیام ریاضیدان، منجم و ادیب بود؛ سعی داشتم که این سه جنبه شخصیتی در مزارش تجلی پیدا کند من ده پایه برای آرامگاه در نظر گرفتم عدد ده اولین عدد دو رقمی است و پایه و اساس بسیاری از اعداد می‌باشد از هر پایه دو تیغه بر پایه مدل ریاضی خاصی به صورت مورب بالا می‌رود و با دیگر تیغه‌ها برخورد می‌کنند و از روبه‌رو بر روی پایه مقابلشان پائین می‌آید همه این تیغه‌های مورب در محور عمودی وسط برج همدیگر را قطع می‌کنند سطح پیچیده حاصله بر اثر یک فرمول ریاضی به وجود آمده که سنبله جنبه ریاضیان خیام است از طرف دیگر تقاطع تیغه‌ها در سقف آرامگاه یک ستاره به وجود می‌آورد که سمبول ستاره‌شناسی خیام محسوب می‌شود ارتفاع مقبره 22 متر است و استخوان بندی اصلی آن فلزی محاط در پوشش بتنی است.

    شکل بنا در پایین تقسیم بندی 10 گانه دارد و فاصله پایه‌ها 5 متر است. اضلاع بنا مستقیما به سمت بالا ادامه یافته و به صورت اشکال هندسی منظم تورفتگی پیدا می‌کنند و بعد به صورت تقریبا مخروطی شکل به هم رسیده شبه گنبدی را در بالا به وجود می‌آورند که قسمت عمده آن مشبک و تو خالی و یادآور ستاره‌ای است که نماد شخصیت علمی و ستاره شناسی خیام تلقی می‌شود. سطح داخل و خارج مقبره با کاشی‌های معرق و اشعار خیام مزین شده است.

    روکار بنا معرق کاری سنگی است و با قطعات نازک سنگ‌های محکم و شفاف ساخته شده است. در کنار آرامگاه 7 خیمه سنگی بسیار زیبا وجود دارد که در زیر هرکدام یک حوض آب با کاشی فیروزه‌ای رنگ ساخته شده است.

    از هر یک از پایه‌ها دو تیغه مورب به طرف بالا حرکت می‌کند به ترتیبی که با تقاطع این تیغه‌ها حجم کلی برج در فضا ساخته می‌شود و چون تیغه‌ها مورب‌اند خطوط افقی آنها باید ناظر به محور عمودی برج باشد. پس تیغه‌ها به صورت مارپیچ شکل به طرف بالا حرکت می‌کنند تا با هم تلاقی کنند و از طرف دیگر سر در بیاورند که خود یک شکل پیچیده ریاضی و هندسی‌ است. این شکل با عدد 10 هر دو سمبل دانش ریاضی خیام است.

    برخورد تیغه‌ها با یکدیگر فضاهای پر و خالی و به خصوص در بالا ستاره‌های درهمی را به وجود می‌آورند که از لابلای آنها آسمان آبی نیشابور پیدا است و به تدریج به طرف نوک گنبد ستاره‌ها کوچکتر می‌شوند تا درآخر یک ستاره پنج پر آنها را کامل می‌کند. این ستاره ها و آسمان اشاره به شخصیت نجومی خیام دارد. و اما برخورد تیغه ها با هم ده لوزی بزرگ می سازند که باید با کاشی کاری پر شوند.

    بهترین تزیین خود رباعیات خیام بود که به صورت خط شکسته و در هم به روش«سیاه مشق»های خطاطان بزرگی مانند میر عماد و بعضی استادان شکسته نویس با کاشی به صورت نقوش انتزاعی سرتاسر لوزی‌ها را پر کند.

    مشخصات آرامگاه خیام

    آرامگاه کنونی خیام در شهر نیشابور، در باغی که مقبرهٔ امامزاده محروق، از نوادگان سجاد (امام چهارم شیعیان) در آن واقع است، قرار گرفته؛ این باغ در زمان حیات خیام در محله شادیاخ نیشابور بوده و آرامگاه او اکنون همان جایی است که به قول نظامی عروضی هر بهار در آن گل‌افشانی می‌شده است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    اینترنت بی‌سیم
    نمازخانه
    محل کمپ ( بیرون محوطه )
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک ( عمومی و خصوصی )
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    نزدیکترین اماکن مهم
    پمپ بنزین ( ۱.۲ کیلومتر - جیگاه صحرا نورد )
    ایستگاه اتوبوس ( ۱۰۰۰ متری )
    پمپ گاز ( ۱ کیلومتری - جایگاه ترمینال مشهد )
    خطرات و محدودیت‌ها
    زمان ممنوعیت بازدید ( ۲۴ الی ۶ صبح )
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    امکانات ویژه معلولان
    رمپ ورودی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آرامگاه خيام نيشابوري مشهد آرامگاه خيام آرامگاه نيشابوري آرامگاه مشهد خيام آرامگاه آرامگاه نيشابوري خيام مشهد نيشابوري آرامگاه نيشابوري خيام نيشابوري مشهد مشهد آرامگاه مشهد خيام مشهد نيشابوري آرامگاه خيام نيشابوري آرامگاه خيام مشهد آرامگاه نيشابوري خيام آرامگاه نيشابوري مشهد آرامگاه مشهد خيام آرامگاه مشهد نيشابوري خيام آرامگاه نيشابوري خيام آرامگاه مشهد خيام نيشابوري مشهد خيام نيشابوري آرامگاه خيام مشهد آرامگاه خيام مشهد نيشابوري نيشابوري آرامگاه خيام نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري خيام آرامگاه نيشابوري خيام مشهد نيشابوري مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد خيام مشهد آرامگاه خيام مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد خيام آرامگاه مشهد خيام نيشابوري مشهد نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري خيام آرامگاه خيام نيشابوري مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد خيام آرامگاه مشهد خيام نيشابوري آرامگاه نيشابوري خيام مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد خيام آرامگاه خيام مشهد نيشابوري خيام آرامگاه نيشابوري مشهد خيام آرامگاه مشهد نيشابوري خيام نيشابوري مشهد آرامگاه خيام نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري آرامگاه خيام مشهد نيشابوري خيام آرامگاه مشهد نيشابوري مشهد آرامگاه خيام نيشابوري مشهد خيام آرامگاه مشهد آرامگاه خيام نيشابوري مشهد خيام آرامگاه نيشابوري مشهد نيشابوري آرامگاه خيام مشهد خيام نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري خيام آرامگاه