0
از0 نظر

آرامگاه ملا محمد شهر آشوب

    1907
    نمایش

    آرامگاه ملا محمد شهر آشوب در روستای بنگرکلای بابل قرار دارد. بقعه، روی سکوی کرسی چینی شده‌ای به ارتفاع نیم‌متر از کف زمین با آجر و ملات گل برپا شده است. مقبره ملا محمد شهرآشوب مربوط به دوره قاجار است؛ این بقعه در سال ۱۳۲۳ هجری قمری توسط معزالسلطان کلاگر محله ای یکی از افراد بانفوذ منطقه با توجه به معماری بومی و سنتی منطقه مازندران ساخته شده است. این اثر در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه ملا محمد شهر آشوب

    بقعه ملا محمد بر روی سکوی کرسی چینی شده ای به ارتفاع نیم‌متر از کف زمین با آجر و ملات گل برپا شده است. پلان بقعه به شکل مستطیل بوده که از دو بخش ستوندار (رواق) و بدنه اصلی بقعه تشکیل شده است. بخش ستوندار گرداگرد بخش اصلی بقعه قرار گرفته و شامل ۸ عدد ستون فیلپای آجری در طول و ۵ عدد ستون فیلپای آجری در عرض است. بین ستون ها با طاق‌نمای آجری هلالی اجرا شده است و در قسمت بالای طاقنمای آجری تزیینات آجری شامل دندان موشه ای، هره چینی وجود دارد.

    تاریخچه آرامگاه ملا محمد شهر آشوب

    مقبره ملا محمد شهرآشوب مربوط به دوره قاجار است؛ این بقعه در سال ۱۳۲۳ هجری قمری توسط معزالسلطان کلاگر محله ای یکی از افراد بانفوذ منطقه با توجه به معماری بومی و سنتی منطقه مازندران ساخته شده است.

    ویژگی‌ها آرامگاه ملا محمد شهر آشوب

    این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی آرامگاه ملا محمد شهر آشوب

    نمای بخش ستوندار (رواق) کاملا آجری بوده و بین آجرها با ملات بندکشی شده است. در نمای آجری بخش ستوندار مشتوهایی در داخل ستون‌های آجری قرار دارد که زیبایی بیشتری به بنا بخشیده است. در بالای دو طاقنمای ورودی شمالی و جنوبی با آجرسال ۱۳۲۳ برجسته کاری شده است. این تاریخ ساخت بنا است که به تقویم شرعی مسلمانان (هجری قمری) حک شده است. قبر ملا محمد شهرآشوب به صورت هم سطح با کف است و بر روی قبر صندوق چوبی با تزیینات گره چینی وجود دارد.

    در فضای داخلی بقعه در بدنه ضریح زیارتنامه جدید و قدیم بصورت چوبی وجود دارد. همچنین یک منبر چوبی با تزیینات چوبی و قرآن با رحل چوبی نسبتا جدید در فضای داخلی بقعه قرار دارد. پوشش بقعه به صورت سفالپوش بر روی خرپای چوبی و با تزیینات چوبی شامل شیرسر در نمای اصلی بقعه نمایان شده و سقف بقعه از داخل قاب کوبی شده است. درهای چوبی در این بنا به صورت دو لنگه ای و یک لنگه ای با کتیبه و شیشه های رنگی است.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه ملا محمد شهر آشوب

    فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به مازنداران است اما باتوجه به سرپوشیده بودن آرامگاه ملا محمد شهر آشوب هرزمان از سال می‌توانید از این جاذبه دیدن کنید.

    امکانات ویژه آرامگاه ملا محمد شهر آشوب

    برای استراحت و خوابیدن زائران در فضای داخلی بقعه وسایلی قرار دارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شهرستان بابل- بخش گتاب- روستای بنگر کلا بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.