4
از3 نظر

آیینه خانه مفخم بجنورد

    1331
    نمایش

    مجموعه آیینه خانه سردار مفخم، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان خراسان شمالی است که بازدید از آن همه ساله مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می گیرد. بنای این جاذبه در شمال شرقی بجنورد قرار داشته و از مجموعه‌هاي ارزشمند به جاي مانده از دوران قاجار به شمار مي‌رود و در فهرست آثار تاريخي کشور به ثبت رسيده است. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آیینه خانه مفخم بجنورد

    این بنا در دو طبقه شامل 34 اتاق و دو تالار بزرگ شمالی و جنوبی که به ایچری شهرت داشته است توسط ممتح الملک شقاقی در زمان حکومت قاجار طراحی و ساخته شده است.

    تاریخچه آیینه خانه مفخم بجنورد

    بانی این اثر یارمحمدخان سهام الدوله بجنوردی معروف به سردار مفخم و معمار آن ممتحن الملک شقاقی بود که مدرسه شهید مطهری تهران، (سپهسالار سابق) از جمله کارهای اوست.این بنا، مقر سردار مفخم حکمران بجنورد، اسفراین، جاجرم و استراباد بوده و دیدار های رسمی با مقامات قاجار در این مکان صورت می گرفته.

    ویژگی‌ها آیینه خانه مفخم بجنورد

    این ساختمان در دو طبقه با تزئینات داخلی و خارجی ساخته شده. تزئینات خارجی بنا شامل کاشی کاری هفت رنگ و نقوش انسانی و حیوانی است. این بنا ۴ مناره در اطراف ورودی اصلی دارد که روی ۲ مناره کلمه محمد ۱۲ بار به شیوه کاشی کاری تکرار شده است.

    در طبقه دوم، شاهد اتاق آیینه کاری شده ای خواهید بود که به دلیل وجود همین اتاق، ساختمان به آیینه خانه مشهور شده و امروز بنای آیینه خانه به عنوان موزه تاریخی فرهنگی بجنورد مورد استفاده قرار می گیرد.

    سیمای عمومی آیینه خانه مفخم بجنورد

    مصالح بکار رفته در بنا، آجر با ملات گچ بوده و هر طبقه بنا دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است. سرتاسر بنا با کاشی‌های هفت رنگ خشتی در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، زرد، سیاه تزئین شده است، نمای بیرونی ساختمان با نقوش فرشتگان بالدار، چهره‌های انسانی، طبیعت و طرح‌های هندسی را به تماشا گذاشته است.

    موزه باستان شناسی خراسان شمالی در طبقه فوقانی بنای مفخم شامل پنج بخش اصلی متناسب با تقسیم بندی ادوار فرهنگی و همچنین موزه بزرگ استان در طبقه اول عمارت شامل موزه مردم شناسی با غرفه‌های مختلفی چون رسوم قومیت‌های مختلف منطقه است.

    سایر اطلاعات آیینه خانه مفخم بجنورد

    موزه باستان شناسی خراسان شمالی در طبقه فوقانی بنای مفخم شامل پنج بخش اصلی متناسب با تقسیم بندی ادوار فرهنگی و همچنین موزه بزرگ استان در طبقه اول عمارت شامل موزه مردم شناسی با غرفه‌های مختلفی چون رسوم قومیت‌های مختلف منطقه است.

    زمان مناسب بازدید آیینه خانه مفخم بجنورد

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.