0
از0 نظر

ارگ سریزد

    616
    نمایش

    ارگ سريزد، تنها يکي از چندین جاذبه تماشایی و مجموعه‌هاي تاريخي موجود در استان يزد به شمار مي‌رود که قدمتی چندین و چند ساله دارد. در کنار اين ارگ تاريخي مجموعه گردشگري «ارگ سريزد» مجموعه‌اي بي‌نظير در دل کوير و سرشار از شگفتي‌هاي تاريخي و طبيعي است و براي مسافران و گردشگران برنامه های تفريحي متنوع و متعددی دارد.ارگ سریزد در تاریخ 27 خرداد 1354 با شماره ثبت 1080 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات ارگ سریزد

    ارگ سر یزد شامل دو بخش ارگ قدیم و ارگ جدید سریزد است که امکانات تاریخی، تفریحی، پذیرایی و اقامتی به شکل سنتی در آن تدارک دیده شده و به همین دلیل نیز این ارگ تاریخی، مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.

    تاریخچه ارگ سریزد

    قدمت تاریخی سریزد به اعتقاد برخی مورخان به قبل از تاریخ شهر یزد و به دوران ساسانیان و حتی قبل تر از آن می‌رسد و این منطقه به عنوان مبداء ورودی شهر یزد شهرت یافته و دیواره دروازه‌ مانند شهر فرافر، ورودی بودن این منطقه برای استان یزد را مستندتر می‌کند.

    ویژگی‌ها ارگ سریزد

    ارگ سر یزد در روستایی به همین نام بنا نهاده شده، روستای سریزد که علاوه بر آثار تاریخی متعدد از جنبه دیگری نیز شهرت دارد که به دلیل وجود فرهنگ مهر و محبت میان ساکنان آن، سریزد به روستای دوستی نیز معروف بوده و این روستا را از قابلیت‌های زیادی برای گردشگری برخوردار کرده است.

    سیمای عمومی ارگ سریزد

    قلعه سریزد یکی از بزرگترین و کهن‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان است که در سه طبقه به مساحت ۷ هزار و ۷۹۰ متر و متشکل‌ از ۴۶۸ حجره از خشت و گل بنا شده و قدمت آن به دوره حکومت ساسانیان، یعنی قرن سوم تا هفتم میلادی باز می‌گردد.

     کاروانسرای سلجوقی یا رباط کهنه، کاروانسرای صفوی یا رباط نو، عمارت تاریخی سنمبر، دروازه شهر فرافر، چاپارخانه، پاکنه (محلی که برای رسیدن به قنات حفر شده است)، آب‌انبار، آب‌انبار پای برج، آب‌انبار چهار بادگیره، آب‌انبار محله پایین، آب‌انبار حاج ابوالقاسم، آب‌انبار حاج علی، آب‌انبار محله میان، آب‌انبار سربالا، حسینیه نخل سریزد، حمام قدیمی سریزد، مسجد ابوالقاسم سریزدی، مسجد جامع سریزد و ... بخشی از فضاهای تاریخی این مجموعه بی‌نظیر به شمار می‌روند.

    سانس‌ها ارگ سریزد

    8:00 الی 17:30

    سایر اطلاعات ارگ سریزد

    ارگ سریزد در تاریخ 27 خرداد 1354 با شماره ثبت 1080 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید ارگ سریزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    امکانات ویژه ارگ سریزد

    این مجموعه در حال حاضر علاوه بر قابلیت‌های تاریخی دارای امکانات تفریحی نظیر موتورسواری، شترسواری، رصد ستارگان، سافاری در کویر، کالسکه سواری و .... و امکانات اقامت و پذیرایی در بناهای تاریخی است.
    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری یزد می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.