2.9
از13 نظر

امامزاده اسماعیل (ع) بیدقان

    3504
    نمایش

    آستان امامزاده اسماعيل (ع) یکی از جاذبه های مذهبی استان قم است. این بقعه ازبناهای دوره هلاكوخان مغول یعنی سده هفتم هـ . ق  و با سنگ و گچ بنا شده است. دیواره ها و گنبد این امامزاده بوسیله کاشیهای لاجوردی رنگی منقوش شده اند که قدمت این کاشی کاری ها به دو دوره بر می گردد؛ دوره اول که به صورت دقیق مشخص نیست متعلق به سالهای بسیار دور است، اما بخش دوم این کاشی ها که مربوط به زمان بازسازی آن است، متعلق به سده هفتم و هشتم هجری است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده اسماعیل (ع) بیدقان

    امامزاده اسماعیل با گنبدی مخروطی شکل و رنگی فیروزه ای، در روستایی خوش آب و هوا قرار دارد. این مکان متبرکه زیارتگاه سه امامزاده به نام های اسماعیل، حمزه و محمد است.

    ویژگی‌ها امامزاده اسماعیل (ع) بیدقان

    بنای این امامزاده از چهار بخش تشکیل شده که بقعه، رواق، صحن و مسجد این چهار بخش را تشکیل می دهند و ضریح مطهر این سه امامزاده بزرگوار در ساختمان بقعه قرار دارد.

    تاریخچه امامزاده اسماعیل (ع) بیدقان

    دیواره ها و گنبد این امامزاده بوسیله کاشیهای لاجوردی رنگی منقوش شده اند که قدمت این کاشی کاری ها به دو دوره بر می گردد؛ دوره اول که به صورت دقیق مشخص نیست متعلق به سالهای بسیار دور است، اما بخش دوم این کاشی ها که مربوط به زمان بازسازی آن است، متعلق به سده هفتم و هشتم هجری است.

    سیمای عمومی امامزاده اسماعیل (ع) بیدقان

    در کنار پله های ساختمان این بقعه، تابلویی منقوش به شعری در وصف امامزاده اسماعیل نصب شده که روی آن شعر زیر نوشته شده است: حرم شاهزاده اسماعیل، شرح وصفش برون بود از حمد اندرین روضه بهشت آیین، هیچکس را دعا نگردد رد هست چون شمع مفحل جعفر، هست چون سرو گلشن احمد نتوان کرد تا به روز قیام، شرح اوصاف او یکی از صد گنبدی که در بالای این بنا قرار دارد در زمان شاه طهماسب اول صفوی به این شکل و ظاهر تبدیل شده است.

    این گنبد ۸ متر قطر و ۹ تا ۱۰ متر ارتفاع دارد و کاشی های فیروزه ای آن هم مربوط به دوران صفویان است، در گذر ایام بخشی از کاشی ها فرو ریخت و در سالهای اخیر از سوی مدیریت امام زاده اقدام به مرمت این کاشی کاری ها شد؛ این بنا در دوره ی قاجار نیز به مرمت و بازسازی رسیده و کاشی هایی از این دوره نیز در آن دیده می شود.

    زمان مناسب بازدید امامزاده اسماعیل (ع) بیدقان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.