4
از2 نظر

امامزاده برکشلو ارومیه

    4862
    نمایش

    مقبرهٔ امام‌زاده برکشلو در روستاى امام‌زاده در ۱۲ کيلومترى شهرستان اروميه واقع شده است. بنا به روايتى اين مقبره مدفن دو برادر از امام‌زادگان به نام‌هاى ابراهيم و محمد است که چهار پشت آنها به حضرت امام زين‌العابدين (ع) مى‌رسد. در عين حال به استناد اظهارات برخى معمرين اين روستا، امام‌زادهٔ مذکور مدفن يکى از اولاد حضرت موسى ابن جعفر عليه‌السلام است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده برکشلو ارومیه

    مقبره امام‌زاده بركشلو در روستای امام‌زاده در 12 كیلومتری شهرستان ارومیه واقع شده است. بنا به روایتی این مقبره مدفن دو برادر از امام‌زادگان به نام‌های ابراهیم و محمد است كه چهار پشت آنها به حضرت امام زین‌العابدین (ع) می‌رسد.

    در عین حال به استناد اظهارات برخی معمرین این روستا، امام‌زاده مذكور مدفن یكی از اولاد حضرت موسی ابن جعفر علیه‌السلام است.

    تاریخچه امامزاده برکشلو ارومیه

    قدمت تاریخی این مقبره از دوره زندیه یا اوایل دوره قاجاریه است. رواق و گنبد ایوان در سال 1335 هجری قمری، به اهتمام شخصی به نام مرحوم حبیب‌اللّه بیگلربیگی بنا شده و بعدها نیز مرحوم حاج غفار افشار، به تكمیل بعضی از نواقص آن همت گماشته است.

    سیمای عمومی امامزاده برکشلو ارومیه

    مقبره مستطیل شكل است با یك گنبد مركزی كه مانند چهارطاقی‌های دوره ساسانی، دارای چهار جرز قوس‌دار است كه به وسیله گوشواره‌هایی به هشت ضلعی تبدیل شده است.
    مصالح ساختمان مقبره از سنگ و آجر است. قسمت پایین آن تا ارتفاع یك متری با سنگ رودخانه‌ای تقریباً منظم ساخته شده و بقیه با آجر است. قسمت بام كه اینك آجر فرش شده، قبلاً از خاك‌های دستی انباشته بود. روی گنبد را با شیروانی پوشش داده‌اند.


    نمای خارجی دارای اطاق‌ها و آجركاری خوبی است، ولی به زیبایی جبهه‌ داخلی نیست. ایوان جلوی ورودی مقبره را نیز تخریب و نوسازی كرده‌اند. به طور كلی،‌ نمای داخلی مقبره از نظر تقسیم‌بندی و تركیبات معماری،‌ چشمگیر و خوش‌تركیب است. به ویژه گنبد مدور آجری آن كه با جرزهای چهارگانه و رسمی‌بندی آجری و قوس‌های یكنواخت سقف ساخته شده است. همچنین پوشش و ضریح آب طلاكاری شده‌ای كه بر روی دو قبر متبركه قرار گرفته، فضای ویژه‌ای به این مكان بخشیده است.

    راه داخلی تا ارتفاع 1/5 متری با كاشی‌های جدید آبی‌رنگ پوشش شده و گفته می‌شود كه این كاشی‌ها به جای كاشی‌های هفت‌رنگ قدیمی نصب شده است.جبهه خارجی نیز در بخش شرقی دارای دو نیم ستون تزئینی است كه مانند مناره ‌مسجد ارومیه است و فواصل آن با خشت‌های سبز رنگ مربع كوچك به صورت پیچ تزئین شده است.

    زمان مناسب بازدید امامزاده برکشلو ارومیه

    بهترين زمان براذ بازديد از اين جاذبه تمام فصول سال مي باشد.

    سایر اطلاعات امامزاده برکشلو ارومیه

    امامزاده برکشلو ارومیه در میان مردم منطقه از احترام و شهرت بسزایی برخوردار است بطوری که علاوه بر حضور زائران شیعی و سنی از مردم شهرها و روستاهای پیرامون نیز به منظور زیارت و برآورده شدن حاجات خود به این مکان معنوی مراجعه می کنند.

    نکات منفی امامزاده برکشلو ارومیه

    این مقبره علیرغم آنكه از بناهای تاریخی به شمار می‌رود، اما تاكنون نسبت به ثبت آن هیچ اقدامی نشده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.