3
از7 نظر

امامزاده خضر همدان

    2578
    نمایش

    امامزاده خضر، تنها یکی از چندین جاذبه مذهبی و امامزاده های موجود در استان همدان است که در سمت شمال شرقي شهر و بر روي تپه خضر و در مجاورت روستايي به همين نام قرار دارد. هنگام بازدید آن، شاهد بنایی آجری با تزئینات خاص خود خواهید بود. بهتر است بدانید، نام این بنا در تاریخ ۲۸ خرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۷۷/۳ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده خضر همدان

    بر اساس مطالبی که در زیارتنامه موجود در بقعه آمده، امامزاده خضر متعلق به شخصی به نام سید مجدالدین علوی؛ یکی از آخرین علاءالدوله‌های همدان است که پس از دستگیری به دست عمال خوارزمشاهیان کشته شده و پیکرش در گنبد سبز (یکی از نیایشگاه‌ها و خانقاه‌های علوی) به خاک سپرده می‌شود.

    خاندان علاءالدوله همدان از سادات علوی می‌باشند و مجدالدین به فاصله 9 پشت به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و اتلاق نام «امامزاده» به این آرامگاه مبتنی بر همین انتساب است. اما دلیل نامگذاری این امامزاده به امامزاده خضر این است که گفته شده حضرت خضر(ع) در این مکان دیده شده است.

    تاریخچه امامزاده خضر همدان

    امامزاده خضر همدان از بناهای شاخص دوره سلجوقیان است.

    سیمای عمومی امامزاده خضر همدان

    بنای امامزاده امامزاده خضر همدان به شکل مربع بوده و از نظر ظاهر شبیه گنبد علویان است اما تزئینات به کار رفته در گنبد را ندارد. محراب امامزاده از نظر گچبری از آثار نفیس هنری است و از 4 مستطیل تو در تو به فاصله تقریبی 20 سانتی‌متر تشکیل شده و فاصله مستطیل‌ها با گل‌های بالارونده پیچ در پیچ پر شده است. در میان گل‌ها، آیات قرآنی به خط کوفی تزئینی گچبری شده‌اند. در حاشیه‌های محراب در فاصله مستطیل‌ها سوره مباركه حمد گچبری شده است. این محراب زیبا در اثر ناآگاهی سال‌ها به عنوان محل پخت آش‌های نذری همچون اجاق آشپزی مورد استفاده مردم بوده و همین امر سبب شده بود که محراب کاملاً سیاه و دودزده شود.

    دو ردیف كتیبه گچبری در چهار طرف دیوارهای داخلی از بالای محراب زینت‌بخش دیوارها است. در ردیف بالایی اشعاری از شاهنامه فردوسی به خط كوفی تزئینی گچبری شده است. این موضوع یعنی مسطور داشتن اشعار فارسی به خط كوفی در قرن هفتم و هشتم هجری قمری تاكنون در هیچ بنای قدیمی دیده نشده و منحصر به بقعه خضر است. در ردیف پایین اشعار نیز آیاتی از قرآن مجید با همان خط دیده می‌شود.

    فضای داخل بقعه نیز مربع شکل است و طول هر ضلع آن 4/5 متر و ارتفاع آن در حدود 6 متر می‌باشد و بر فراز آن گنبد قرار دارد. مصالح به كار رفته در ساخت این بنا آجر با ملات ساروج است و سطوح داخلی كاملاً با گچ سفیدكاری شده است.

    سایر اطلاعات امامزاده خضر همدان

    بهتر است بدانید که خاقانی از این جاذبه در شعر خود، نام برده است.

    نکات منفی امامزاده خضر همدان

    متاسفانه با وجود آن که این بنا از قدمت زیادی برخوردار است و بیرون از شهر واقع شده، سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و همین امر باعث شده بخش هایی از آن آسیب های جبران ناپذیری ببیند.

    زمان مناسب بازدید امامزاده خضر همدان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی همدان، فصل های بهار و تابستان، مناسب ترین زمان برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.