0
از0 نظر

امامزاده سید جمال الدین کنگاور

    236
    نمایش

    بنای امامزاده شامل بقعه، كفش كن و ایوان است. بنای بقعه، چهار ضلعی آجری است كه از داخل طرح دایره ای شكل دارد و بر روی آن گنبد مدور كوتاهی استوار شده است. كفش كن مستطیل شكل نیز گنبدی كوچك دارد .سنگ روی قبر دارای نوشته ای كوفی است و بر روی آن ضریح ساده چوبی قرار دارد.گویا شخصیت این بقعه فرزند امام جعفر صادق (ع) است . در كنار بقعه قبرستانی وجود دارد كه به قبرستان كوفی فش معروف است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه امامزاده سید جمال الدین کنگاور

    این امامزاده که از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است در بین اهالی منطقه و به ویژه مردم روستای فش شهرستان کنگاور دارای احترام خاصی می باشد.

    ویژگی‌ها امامزاده سید جمال الدین کنگاور

    بنای آجری امامزاده از بیرون به صورت چهار ضلعی و از داخل مدور به قطر۴/۶۷ متر است و گنبد بنا نیز مدور و با آجر ساخته شده است.

    سیمای عمومی امامزاده سید جمال الدین کنگاور

     درب ورودی بقعه در ضلع شمالی است و به ایوان کفش کن باز می شود. درگاهی که درب ورودی بقعه در آن قرار گرفته دارای طاقی هلالی است. 

    در داخل بنا ضریح چوبی ساده که بر روی این سنگ قبر نوشته هایی با خطوط کوفی است که به علت ساییدگی خوانا نیست.‏

    اخیراً بقعه مبارکه امامزاده جمال الدین فش مورد نوسازی و تجدید بنای اساسی قرار گرفته است. و حرمی بصورت مربع مستطیلی ‏با تیرآهن و آجر و سیمان و گچ و کاشی هفت رنگ انجام شده است.

    در كنار بقعه قبرستانی وجود دارد كه به قبرستان كوفی فش معروف است . تعدادی از این سنگ قبرها باز نویسی شده كه تاریخ جدید آنها 1039 ، 1099 ه.ق به بعد است. یكی از سنگ قبرهای جالب این گورستان كه اكنون به موزه استان برده شده دارای نقشی مركب از یكی ستاره دو پر در وسط و دو ستاره هشت پر در دو جانب آن است. همچنین نوشته های كوفی گلدار تزئینی وسط ستاره ها، از زیبا ترین و جالب ترین نمونه های كوفی تزئینی به شمار میرود.

    زمان مناسب بازدید امامزاده سید جمال الدین کنگاور

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواخر بهار و تابستان است.

    سایر اطلاعات امامزاده سید جمال الدین کنگاور

    ‏  برخی تصور نموده اند که جسد وی از غزنه به ‏این مکان انتقال داده شده که این ادعا منشأ صحیحی ندارد. اما از همین خانواده و پسر عموی دو شخصیت مذکور فوق، در دینور ‏نواده ای دارد به نام سید جمال الدین بن محمد بن علی بن محمد بن حسن بن زید بن داعی بن مهدی بن اسماعیل بن ‏حسن بن محمد بن یحیی بن اسماعیل بن علی الدینوری بن حسن بن حسین الافطس بن علی الاصغر بن امام سجاد ‏‏(علیه السلام) که در قرن هشتم هجری می زیسته است و به احتمال قوی در این مکان آرمیده است.‏

    مشخصات امامزاده سید جمال الدین کنگاور

    امامزاده سيدجمال‏الدين فرزند امام صادق عليه‏السلام در روستاى فش، بلوك فش كنگاور قرار دارد، بناى امامزاده آجرى قديمى است كه از خارج چهار ضلعى و از داخل دايره است. ضريحى چوبى و ساده در وسط بنا قرار دارد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.