0
از0 نظر

امامزاده سید سربخش

    1471
    نمایش

    امامزاده سربخش یکی از جاذبه های مذهبی استان قم است که در خیابان آذر، مقابل چهل اختران، خیابان طالقانی واقع شده است. امام زاده سید سر بخش یکی از نوادگان جعفر صادق که این بنا از بیرون دارای پلان هشت وجهی و در داخل دارای چهار ضلع می‌باشد. بنا دارای گنبدی به شکل منشور و دارای شانزده ضلع می‌باشد. تزئینات داخلی در سال‌های ۷۷–۷۸تحت نظارت مهندس آقاجانی مرمت و بازسازی شد. این بنا در تاریخ ۱۷آذر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۶۸ ثبت ملی شده‌است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده سید سربخش

    امامزاده سربخش در قم، خیابان آذر، مقابل چهل اختران، خیابان طالقانی واقع شده است.

    ویژگی‌ها امامزاده سید سربخش

    این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

    زمان مناسب بازدید امامزاده سید سربخش

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    تاریخچه امامزاده سید سربخش

    بقعه امام زاده اسماعیل، گنجینه آثار هنری ابو شجاع علی بنّاء است و حاکی از بنای آن به سال 774 هجری قمری و نام بانی آن میر غیاث الدین محمد فرزند علی صفی شهریار عراق است.

    سیمای عمومی امامزاده سید سربخش

    درگاه بقعه کوتاه و تنگ و در جبهه آن کتیبه ای از کاشی خشتی است و روی آن به خط نستعلیق سفید چنین نوشته شده است: «شاهزاده اسماعیل بن محمّد بن جعفر الصادق علیه السلام» که سلسله اجداد امام زاده اسقاط شده است.

    بر فراز این بقعه گنبدی هرمی شکل است و هشت تَرکی به ارتفاع تقریبی 4 متر آراسته به کاشی های دوالی فیروزه فام، تعمیری با نقوشی از کاشی های الوان که زیباتر از گنبدهای هرمی سایر مشاهد متبرکه است. در بالای محراب کتیبه ای است کمربندی به خط ثلث ممتاز و درشت که بغله ها و اسپر شاه نشین ها را هم زینت بخشیده و روی آن سوره مبارکه فتح و یازده آیه از اول سوره دهر خوانده می شود.

    بر فراز همین کتیبه، کتیبه دیگری به عرض 50 سانتیمتر با دو حاشیه کنده کاری که در زمینه مزیّن به گل و بوته های برجسته عبارات ذیل گچ بری شده است: «امر ببناء هذه العمارة الرفیعة المنیعة مرقد الامام المعصوم المظلوم اسماعیل بن محمّد بن الامام جعفر الصادق علیه السلام الصاحب الاعظم الاعدل الاعلم والی اقالیم الفضل و الکرم مستخدم (مستند) ارباب السیف و اصحاب القلم المنصور بنصرة خیر النّاصرین غیاث الحقّ والدّنیا والدّین امیر محمّد بن المولی المخدوم الاعظم الاعدل الأعلم جمال الحق والدّنیا والدّین علی [بن ]الصّفی اعلی الله شأنهما ورفع فوق الفرقدین مکانهما فی محرم الحرام سنة 774ه .ق) وسط بقعه مرقدی است که در سال 1370 هجری شمسی از طرف اداره اوقاف و امور خیریه، ضریحی از آلومینیوم بر آن نصب شده و کف روضه مطهّر و جدار آن به ارتفاع یک متر و نیم از سنگ های مرمر آراسته و در جهت شرقی بقعه، مسجدی بنا شده که به داخل بقعه نیز راه دارد و از آن برای مراسم های مذهبی استفاده می شود.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.