0
از0 نظر

امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) آبدانان

    233
    نمایش

    امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) یکی از زیارتگاه های معروف استان ایلام به شمار می رود که در جنوب شرقی شهر آبدانان، در انتهای شهر و برروی تپه ای ساخته شده است. در اطراف  امامزاده سید صلاح الدین آبدانان قبرستان عمومی شهر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۷۵ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) آبدانان

    امامزاده سید صلاح الدین محمد در جنوب شهر آبدانان،بر روی تپه‌ای مشرف بر قلعه باستانی پشت قلعه - از آثار باستانی دورة ساسانی - و بین دو رودخانه شور آب که از رشته کوه کبیر کوه سرچشمه می‌گیرد، واقع شده است.

    تاریخچه امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) آبدانان

    ساخت بنای اصلی این بقعه مربوط به قرون هفتم یا هشتم هجری در زمان سلجوقیان است و در سال 1372 با زیربنای 50 متر مربع بازسازی شده است.

    ویژگی‌ها امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) آبدانان

    این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) آبدانان

    بنای امامزاده سید صلاح الدین محمد بر اساس نقشه مستطیل شکل در جهت شمال- جنوبی و به طول 25/13 متر و عرض 70/11 ساخته شده است و از دو قسمت اتاق ورودی و اتاق مقبره (گنبدخانه) تشکیل شده است. این بنا دارای گنبد دوپوش با گنبد مضرس(درچین) بیرونی و گنبد نیم کروی داخلی است . بدنه بنا از دو قسمت بدنه قدیمی و الحاقات جدید تشکیل شده است بدنه قدیمی شامل دو قسمت اتاق ورودی و اتاق مقبره (گنبدخانه) است .

    اتاق ورودی (پیش طاق) به عرض (شمالی- جنوبی) 45/2 متر و طول (شرقی- غربی) 60/3 متر است. اتاق مقبره در ضلع جنوبی اتاق ورودی قرار گرفته است و از یک چهار ضلعی تشکیل شده که قسمت مرکزی آن به صورت مربع و اندازه هر ضلع آن 70/5 متر است. در نقشه فعلی بنای قدیمی به وسیله یک قسمت الحاقی از چهار طرف احاطه شده است ابعاد فعلی بنا در جهت (شمالی- جنوبی) به طول 10/24 متر وعرض (شرقی- غربی) 3023 مترمربع است.

    همچنین دو اتاق در گوشه‌های شمال شرقی و شمال غربی بنا و یک ایوان ورودی با دو رواق در طرفین آن در ضلع شمالی بنا می‌باشد . جهت قبله در این بنا 15 درجه به طرف جنوب غرب است. مصالح به کار برده شده در این بنا در قسمت‌های مختلف متفاوت است. در قسمت قدیمی بنا، بدنه با قلوه سنگ و گنبد بیرونی آن با آجر و پوشش خارجی بنا از گچ بوده است، قسمت الحاقی بنا نیز از مصالح امروزی مانند آجر، ماسه، سیمان و آهن ساخته شده است.

    در اطراف امامزاده قبرستانی وجود دارد که هم اکنون به عنوان قبرستان عمومی شهر آبدانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ قبرهای قدیمی این قبرستان دارای نقوشی مانند بز کوهی . تفنگ . شانه .

    زمان مناسب بازدید امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) آبدانان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    سایر اطلاعات امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) آبدانان

     در اطراف حرم امامزاده سید صلاح‌الدین محمد، قبرستانی با قدمت زیاد وجود دارد که قبور اکثر اموات مردم این شهرستان در آن جای گرفته‌اند و می‌توان نقوشی مانند بز کوهی، تفنگ، شانه، مهر، تسبیح، قلیان و ابریق را روی سنگ‌قبرهایش دید. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.