0
از0 نظر

امامزاده طاهر و مطهّر کجور

    1347
    نمایش

    امامزاده طاهر و مطهّر کجور آرامگاهی واقع در روستای هزار خال بخش کجور است. این امامزاده در سال (۸۲۹) ه.ق به دست ملک کیومرث بن بیستون استندار ساخته شده‌است. از آثار بقعه، می‌توان به دو صندوق مزار اشاره کرد که صندوق بزرگتر مربوط به مرقد دو امامزاده و صندوق کوچکتر مربوط به قبر ملک کیومرث است. فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به مازنداران و زیارت امامزاده طاهر و مطهّر کجور هستند. همچنین می‌توانید با روستاگردی، اوقات مفرحی را بگذرانید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده طاهر و مطهّر کجور

    بناى بقعه امامزاده طاهر و مطهر از داخل و خارج، چهارضلعى و آجرى است که طول هر ضلع آن از خارج 40/8 و ابعاد آن از داخل 40/5×47/5 متر است. شیوه آجرچینى نمای بقعه، به گونه حصیرى و در نهایت ظرافت انجام گرفته است. در زیر پایة گنبد و بر روى دیوارهاى چهارگانه، «قرنیس» متناسبى با آجرکارى ایجاد شده که بر فراز آن، گنبد هرمى بقعه استوار شده است. بر روى دیوارهاى خارجى بقعه، دو کتیبة آجرى، یکى متصل به زیر قرنیس و دیگرى با فاصله 24 رج آجر اجرا شده است که در نوع خود، در میان بناهاى مازندران، اثر منحصر به فردى است. کتیبه‏‌هاى مزبور، نخست روى خشت خام با خط ریحان ایجاد گشته و پس از پخته شدن، به صورت لوحه در پى یکدیگر نصب شده ‏اند.

    تاریخچه امامزاده طاهر و مطهّر کجور

    این امامزاده در سال (۸۲۹) هجری قمری به دست ملک کیومرث بن بیستون استندار ساخته شد.

    سیمای عمومی امامزاده طاهر و مطهّر کجور

    در گذشته، داخل بقعه، بنا به نوشته میرزا حسن خان اعتماد السلطنه که در 1303 ه.ق از بقعه بازدید کرده است، داراى تزیینات جالبى بوده که امروزه باقی نیست. اعتماد السلطنه، متن کتیبة روى بنا را چنین معرفى مى‏کند: «هو الملک العزیز الاعظم الاعدل خسرو ایران خلاصه اکاسره جهان معین امیرالمؤمنین ملک کیومرث خلدالله تعالى سلطنه ابن ملک المغفور المبرور ملک شرف الدوله بیستون استندار علیه الرحمة و الغفران. کتبه محمود بن نجیب الرستمدارى فى تاریخ ثمان و عشرین و ثمانمائه» (828 هـ. ق). از آثار جالب بقعه، دو صندوق مزار است که صندوق بزرگتر مربوط به مرقد دو امامزاده و صندوق کوچکتر مربوط به قبر ملک کیومرث است.

    سایر اطلاعات امامزاده طاهر و مطهّر کجور

    کتیبه صندوق امامزادگان چنین است: «اللهم صل على محمّد المصطفى و على على المرتضى و حسن الرضا و حسین شهید الکربلا و زین العابدین و محمّد باقر و جعفر الصادق و موسى الکاظم و على بن موسى الرضا و محمّد تقى و على نقى و حسن العسکرى و حجةالقائم امام محمّد المهدى صلوات الله علیه و علیهم اجمعین و الصلوة على صاحبى هذا المرقد المنور امامین الهمامین السیّدین الشهیدین الکاملین الفاضلین الصادقین الطاهرین و المطهرین ابنا امام العالم العادل و الشرع الناظم و هو موسى الکاظم علیهم التحیة و الرضوان. تم هذا الصندوق الشریف و العمل الظریف على ید الاستاد الاجل المخدوم استاد محمّد بن الحسین النجار المعروف به کیاکردى ولایة رودى کتبه محمود بن النجیب الرستمدارى غفرله ـ فى تاریخ ربیع الاخر سنة اربع و ثمانمائة الهجریة». کتیبة صندوق ملک کیومرث چنین است: «هذا الصندوق الروضة السلطان الاعظم الاعدل مالک رقاب الامم سلطان العرب و العجم المؤید به تأیید الملک الجبار و المعتصم بولایة على المختار کیومرث بن بیستون استندار فى سنة ثمانة و خمسین و ثمانمائة» (858 هـ. ق).

    زمان مناسب بازدید امامزاده طاهر و مطهّر کجور

    فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به مازنداران هستند اما باتوجه به سرپوشیده بودن امامزاده طاهر و مطهّر کجور هرزمان از سال می‌توانید به زیارت بروید.

    شرایط استفاده امامزاده طاهر و مطهّر کجور

    هنگام زیارت از جاذبه‌های مذهبی، آداب و احترام لازم را با نظافت شخصی و همراه داشتن چادر، رعایت کنید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای هزارخال بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.