1
از2 نظر

امامزاده علی سیرجان

    2448
    نمایش

    ابوالحسن علی ابن ابراهیم ابن محمد ابن موسی الکاظم (ع) که مردم سیرجان این بزرگوار را به نام امامزاده علی (ع) می شناسند، یکی از امامزاده های مدفون در نزدیکی سیرجان است که همزمان با اوج قدرت عباسیان زندگی می کرده است. محمد شاه قاجار حيدر قلی خان، در سال ۱۲۵۵ قمری، با هزينه شخصی حرم و بقعه و گنبد مستحکمی بنا کرد و دیوارها و سقوف را با نقش ها و خطوط زيبا و اشعاری درباره آن بزرگوار زينت داد. جعبه خاتم کاری امامزاده هم قدمت بالایی دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده علی سیرجان

    امام زاده علی عليه السلام، از نوادگان امام موسی جعفر است كه در سیرجان وفات يافته است. بقعه متبرکه این بزرگوارکه هر ساله ميزبان زائران بسياری است و مهمانسراهای زیادی دارد. همچنين اين امام زاده دارای موقوفات متعددی از قبيل باغات و زمين های باير و حتا كارخانه يخسازی است.

    تاریخچه امامزاده علی سیرجان

    محمد شاه قاجار حيدر قلی خان، در سال ۱۲۵۵ قمری، با هزينه شخصی حرم و بقعه و گنبد مستحکمی بنا کرد و دیوارها و سقوف را با نقش ها و خطوط زيبا و اشعاری درباره آن بزرگوار زينت داد. جعبه خاتم کاری که قبر امامزاده را در خود جای داده ارزش هنری والايی دارد و قدمت آن به چندين قرن قبل می رسد.

    سایر اطلاعات امامزاده علی سیرجان

    نسب شریف وی ابوالحسن علی بن ابراهیم بن محمّد العابد ابن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) درسیرجان می زیسته و دارای یک فرزند معقب بنام ابوجعفر محمّد است که مادرش کنیزی از سند کابل بود، تنها دختر او به نام امّ الحسین نام داشت.

    پدر این امامزاده، می نویسد: او دارای چهار فرزند ذکور نسل دار بوده است که همه ی آنان در سیرجان بوده اند. او اضافه می کند که از نسل علی بن ابراهیم بن محمّد بن امام موسی (علیه السلام) در سیرجان، اشخاصی به وجود آمده اند که نقابت و سرپرستی سادات آنجا را برعهده داشته اند. همین قول را دیگر علمای انساب بیان داشته اند و به اصطلاح، اجماع و اتفاق نظر همه علمای انساب بر مهاجرت و مدفون بودن این امامزاده در سیرجان کرمان است.

    مرحوم آیه الله مرعشی نیز دربارة شجره نامه امامزاده علی چنین نوشته است : «امامزاده ابوالحسن علی، ساکن سیرجان از توابع کرمان و قبرش در همانجاست. دکتر باستانی پاریزی درباره امامزاده علی نوشته است :«شهر سیرجان درقدیم در اطراف همین قلعه بود. در آنجا امامزاده ای قرار دارد که به نام امامزاده علی است و مورد احترام خاص مردم سیرجان، خصوصاً دهات و آبادی های بلورد و ایلات بچاقچی است.»

    شرایط استفاده امامزاده علی سیرجان

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل های بهار و پاییز است.

    امکانات ویژه امامزاده علی سیرجان

    بقعه، امکانات رفاهی متعددی از جمله بیش از چهل زائر سرا و امکانات زیادی مثل ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان، کارخانه یخ سازی و صد هکتار از اراضی قطبیه دارد.

    وسایل مورد نیاز امامزاده علی سیرجان

    هنگام سفر به زیارتگاه ها، بهتر است پوشش مناسب با این جاذبه مذهبی (چادر برای بانوان) را همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به بخش مرکزی سیرجان، دهستان نجف شهر، كيلومتر هشت جاده سيرجان-بافت بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها