3
از8 نظر

امامزاده قاسم زیارت

    2157
    نمایش

    امامزاده قاسم زيارت، تنها یکی از چندین امامزاده تاریخی و جاذبه گردشگری استان سمنان است که در 19 کيلومترى شمال شهر سمنان و در روستاى زيارت مهدي شهر قرار دارد. قدمت این امامزاده به دوران ایلخانی و سلجوقیان بر می گردد و در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره 3548 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت می رسد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده قاسم زیارت

    بنا به اعتقاد اهالى شهمیرزاد و سنگسر (مهدی شهر)، امامزاده ابوالقاسم از فرزندان امام هفتم مى‏باشد. بناى بقعه امامزاده، شامل چند اتاق تودرتو، ایوان و صحن است. براى رسیدن به اتاق حرم باید از راهروى طولانى و باریک عبور کرد و پس از ورود به اتاق جلویى و گذشتن از یک در کنده کارى شده به فضاى داخل بقعه راه یافت. راهروى مذکور داراى شش چشمه بزرگ و دو سکوى طویل درطرفین می ‏باشد که قبر بزرگان محل است. این راهرو به وسیله راهرو دیگر، که در منتهى الیه سمت چپ آن قرار دارد، به اتاق جنب حرم متّصل مى‏شود. فضاى داخل دو راهروى فوق الذکر را با گچ سفید کرده‏ اند و فاقد هر گونه تزیینى است. اتاق جنب حرم مربّع شکل به ضلع 75/4 متر است.

    تاریخچه امامزاده قاسم زیارت

    قدمت این امامزاده به دوران سلجوقیان و ایلخانی مربوط می شود که تا به امروز پا برجاست.

    ویژگی‌ها امامزاده قاسم زیارت

    این جاذبه مذهبی و تاریخی، با شماره 3548 و در تاریخ 12/25/1379 به ثبت آثار ملّى و تاریخی رسیده است.

    سیمای عمومی امامزاده قاسم زیارت

    در ضخامت دو دیوار شرقى و غربى دو راهرو به عرض درهاى بقعه به وجود آمده است و درهاى مزبور به نماى داخلى اتاق باز مىی شود. در بین اضلاع شمالى و جنوبى دو طاق نماى بزرگ بر پا شده که داراى گچبری‏هاى جالب و رنگین است. بر قسمت فوقانى اتاق، چهار فیل پوش به وجود آمده که به کمک طاق نماها، اضلاع ساقه گنبد را می ‏سازد. بر نماى داخلى گنبد و اطراف آن، گچبرى و نقّاشى‏هاى ارزنده جلب توجّه مىی نماید. این اتاق به وسیله یک درِ چوبی و کنده‌کارى شده زیبا به حرم یا قسمت اصلى بقعه راه می ‏یابد. بر لنگه چپ درِ عبارتى به خط ثلث برجسته نوشته شده که خواندن آن بسیار مشکل است. زیر عبارت فوق کلمه 3 ـ 3 دیده مى‏شود که عدد میانى آن کنده و ناپیداست، ولى به هر صورت مى‏توان گفت که: این در از نفایس قرن چهارم هجرى می باشد. اتاق حرم، محوّطة چهارگوش متساوى الاضلاعى به طول و عرض 540/5 متر است که گنبد اصلى بقعه بر روى چهار فیل پوش و چهار طاقنمای آن قرار دارد. در وسط حرم سکوى بزرگى به طول 10/3 و عرض 90/1 متر ساخته شده که در آن چند صورت قبر به چشم مى‏خورد. ضریح چوبی و مشبّک به طول 10/3 و عرض 50/1 و ارتفاع 90/1 متر است و بر روى قبر گچى و در کنار دیوار غربى بقعه قرار دارد. اضلاع چهارگانه حرم را به وسیله پارچه‏هاى رنگارنگ و عکس‏هاى و شمایل زینت داده است. در وسط طاق نماهاى دو اتاق مزبور پنجره‌هایى تعبیه شده که نور داخل بقعه را تأمین مى‏ کند. ایوان امامزاده رو به مغرب و مشرف به صحن وسیعى واقع شده و بیش از 5 متر ارتفاع دارد. صحن بزرگ آن تقریباً مربّع شکل و داراى چند درخت توت کهنسال مى‏باشد. ضلع شرقى صحن داراى هفت طاقنما است و در ضلع غربى آن یک سالن بزرگ و جدید، احداث شده است. گنبد اصلى بقعه، داراى ساقه‏اى ده ضلعى (به ضلع 65/1 متر به ارتفاع 40/2 متر) است که از آجر ساخته شده، در وسط اضلاع دهگانه طاق نماهایى بر پا گشته است. حدّ فاصل کاسه گنبد و ساقه را دو ردیف قطار بندى آجرى نامنظّم زینت میدهد. گنبد مخروطى امامزاده داراى پوشش گچى و سفید می ‏باشد که در میان آن‌ها کلاف‏هاى چوبى قطورى براى استحکام بیشتر آن کار گرفته ‏اند. گنبد اتاق مجاور حرم نیز داراى ساقه‏اى استوانه‏اى شکل به ارتفاع یک متر و کاسه تخم مرغى شکل نامنظّم است که سطح خارجى آن را با گچ سفید کرده‌اند. ارتفاع گنبد بزرگ از بام تقریباً پنج متر و بلندى گنبد کوچک تقریباً چهار متر است که فاقد هر گونه تزیینى است.

    زمان مناسب بازدید امامزاده قاسم زیارت

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.