0
از0 نظر

امامزاده محمد بسطام

    1690
    نمایش

    امامزاده محمد بسطام، ازجمله جاذبه های تاریخی و مذهبی در استان سمنان است که به عنوان مركز فرهنگي و قدسي این شهر شناخته می شود و مورد توجه بسیاری از اهالی مناطق دور و نزدیک و همچنین گردشگران علاقه مند به جاذبه های مذهبی قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده محمد بسطام

    ابعاد اتاق حرم امامزاده محمد، 5/4 × 5/4 متر است که در هر ضلع درگاهی تعبیه شده و حرم از طریق درگاه های شرقی، غربی و جنوبی با واحدهای كناری ارتباط دارد و بر درگاه شمالی پنجره ای وجود دارد كه نور داخل را تامین می‌كند.

    تاریخچه امامزاده محمد بسطام

    براسای نوشتۀ كتیبۀ سنگی كه بر ورودی امام‌زاده ، نصب شده و با خط ثلث نوشته شده حاكی از تعمیرات بنا در سال 968 هجری است «به شرف توفیق تعمیر مزار فایض‌الانوار امام‌زاده محمد مشرف شدیم بنده‌ی كمترین درگاه شاه عالم پناه امیرغیب استاجلو 968 ».

    ویژگی‌ها امامزاده محمد بسطام

    از ویژگی های این جاذبه می توان به كتیبه‌ای که به قلم ثلث به رنگ طلایی بر زمینه‌ی لاجوردی حاوی آیات 1 تا 6 سوره‌ی انسان و آیه 255 و بخش از آیه 256 سوره‌ی بقره بر بخش فوقانی دیوار قرار دارد، اشاره کرد.

    سیمای عمومی امامزاده محمد بسطام

    ازارۀ حرم را كاشی های فیروزه‌ای و لاجوردی با حاشیه‌ای از كاشی‌های منقوش به گل و برگ پوشانده که از بالای آن، دیوار و سقف گنبدی زیبایی با طرح‌های اسلیمی، ترنج، گل و برگ نقاشی رنگین شده است.

    تربت پاك امام‌زاده در شمال‌شرق اتاق حرم، به شكل مكعب مستطیل به بلندی 75 سانتی‌متر واقع شده و همچنین، تلفیقی از كاشی و آجر، كتیبه‌ای به خط ثلث اولیه به صورت برجسته از كاشی فیروزه‌ای به مضمون، بسمله، هذا قبر السید السند محمدبن جعفرصادق رضوان‌الله تعالی پوشش مزار را آراسته است.

    در گذشته روی مرقد امام زاده صندوق چوبی بود تا با گذشت زمان در سال 1350 شمسی با جمع آوری نذورات و كمك مردم خیر ضریح فولادی آب طلاكاری شده با طرح زیبا و آبرومندی ساخته شد و بر روی امام زاده محمد نصب شد. اشعار زیر دور تا دور ضریح مقدس را زینت و زیور داده است : این حرم آرامگاه زهرۀ آل عباست چون بهشتی عنبر آسا با صفا و دلرباست زینت دامان صادق ، منزلش در این بناست نام نامیش محمّد ، صاحب جود و عطاست این ضریح باشكوهی را كه می بینی عیان باشداز شهزادۀ عالم ، امام انس و جان صنع قدرت را ببین نقش و نگارش را بخوان روشنی بخش ثنایش را ببین بس جانفزاست بارگاهش جلوه گر باشد چو فردوس برین از ره صدق و صفا باید شوی اینجا مكین از نهال گلشن آل محمد گل بچین پیرو دین خدا ، شایستۀ حمد و ثنا است روضه اش از بهر درد بی دوا دارالشفاست شهر بسطام از وجودش هست در امن و امان چون كه از جدش رسول الله دارد او نشان بس حمایت كرد از دین خدای لامكان

    سایر اطلاعات امامزاده محمد بسطام

    زیارت نامه اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِیُّ اَلطّاهِرُ الوَلیُّ وَ الدّاعِی الحَفِیُّ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقاً وَ نَطَقتَ حَقاً وَ صِدقاً وَ دَعَوتَ اِلی مَولایَ وَ مَولیکَ عَلانِـیَهً وَ سِراً فازَ مُتَّـبِعُکَ وَ نَجی ُصَدِّقُکَ وَ خابَ وَ خَسِر مُکَذِّبُکَ وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ اِشهَد لِی بِهذِهِ الشَّـهادَهِ ِلاَکُونَ مِنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَ طاعَتِکَ و وَ تَصدِیقِکَ وَاتِّباعِکَ وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَ ابنَ سَیِّدی اَنتَ بابُ اللهِ المُـؤتی مِنهُ وَالمَأخُـوذُ عَنهُ اَتَیـتُكَ زائِراً وَ حـاجاتی لَكَ مُستَـودِعًا وَ ها اَنَا ذا اَستَـودِعُكَ دِینىِ وَ وَ امانَتِـى وَ خَواتِیـمِ عَمَلِى وَ جَوامِعِ اَمَلِى اِلى مُنتَـهى َجَلِى وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّد مُحَمَّدِ بنِ جَعفَرٌالصادِق(علیه السلام) کُن شِـفیعِی بِحَقِّکَ وَ بِحَقِّ جَـدِّکَ وَ بِحَقِّ آبائِـکَ الطَّیِّـبِینَ الطّاهِرِینَ المَعصُومِینَ وَ السَّلامُ عَلَیكَ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَكاتُه.

    نکات منفی امامزاده محمد بسطام

    گنبد امام‌زاده از گونۀ گنبدهای مخروطی است با پوشش از كاشی فیروزه‌ای و گریو استوانه‌ای بلند كه با آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای و سیاه تزیین شده كه متاسفانه امروزه، بخش زیادی از این تزیینات فروریخته است.

    زمان مناسب بازدید امامزاده محمد بسطام

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.