0
از0 نظر

امامزاده ناصر (ع)

    1732
    نمایش

    امامزاده ناصر (ع)، روبه روي درب شمالي مسجد امام حسن عسکري عليه السلام واقع است. نسب این بزرگوار، به نقل از کتاب خطى سرّالانساب به امام على بن موسى الرضا (ع) مى‏‌رسد و در محل به شاهزاده ناصر شهرت دارد. ایشان در سال 250 هجری قمری به شهادت رسیده است. اصل بنا به صورت مربع و به طول و عرض بیست متر است که در هر جهت، دو اتاق کوچک به ابعاد تقریبی 3 متر در 4 متر طراحی شده است. فضای اصلی داخل حرم به صورت هشت ضلعی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده ناصر (ع)

    امام زاده ناصر (ع)، معروف به شاه زاده ناصر(ع)، يكي از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) است. وی مردی جلیل القدر و دارای شخصیتی برجسته بود که در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم می زیست.

    تاریخچه امامزاده ناصر (ع)

    نسب نامه او چنين است: ناصرالدين علي بن مهدي بن محمدبن حسين بن زيدبن محدبن احمدبن جعفربن محمدبن عبدالرحمن بن محمد البطحايي بن قاسم بن حسن بن زيدبن امام حسن مجتبي(ع) كه در اواخر قرن هشتم و آغاز قرن نهم مي زيسته و از شخصيت هاي برجسته آن زمان بوده است.

    بارگاه ناصرالدّین علی بدون صحن و بیوتات و از آثار قرن دوازدهم یا اواخر دوره صفویه است که هم زمان با ایوان مسجدامام حسن عسکری علیه السلام بنا شده است.

    سیمای عمومی امامزاده ناصر (ع)

    بر فراز بقعه، گنبدی هشت ضلعی با ساقه‌ای بلند به ارتفاع حدود 2 متر قرار دارد که شش پنجره جهت نورگیری در آن تعبیه شده است.

    تمام ازاره‌ی حرم به اندازه‌ی 80 سانتی‌متر با سنگ مرمر پوشش یافته و الباقی گچ اندود شده و نقاشی سبز و آبی دارد. فضای زیر گنبد، دارای چند طاق قوسی نیم‌کره به شکل 12 پَر تشکیل یافته و شبیه چتر است و به آن گنبد چتری هم می‌گویند. نمای خارجی گنبد، ایزوگام و با رنگ سبز نقاشی شده است.

    در جنوب بقعه، ایوان و مدخل اصلی زیارتگاه قرار دارد. زمین زیارتگاه مجموعا هفت هکتار است و صحن اصلی بقعه حدود دو هزار متر مربع می‌باشد و دارای پارکینگ و فضای سبز مناسب است. در ضلع غربی بقعه، پلکانی در حدود 100 ردیفه احداث شده است.

    در ضلع شرقی بقعه نیز راهی به سمت حرم باز می‌شود؛ اما راه اصلی حرم از سمت جنوب است که مقابل آن صحن بزرگی قرار دارد و به جهت شیب تند آن دوازده پلکان در آن احداث شده است. چند سالی است که اداره‌ی اوقاف شهرستان تویسرکان با جدیت تمام در حال اجرای طرح توسعه‌ی این زیارتگاه است. ضریح کنونی، ضریح فلزی زیبایی است که در سال 1391 تعویض شده است.

    زمان مناسب بازدید امامزاده ناصر (ع)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    ویژگی‌ها امامزاده ناصر (ع)

    اصل بنا به صورت مربع و به طول و عرض بیست متر است که در هر جهت، دو اتاق کوچک به ابعاد تقریبی 3 متر در 4 متر طراحی شده است. فضای اصلی داخل حرم به صورت هشت ضلعی است و چهار زوایه‌ی آن 4 متر و الباقی حدود 2 متر است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.