3
از2 نظر

باغ سنگی سیرجان

    760
    نمایش

    باغ سنگی يکی از جاذبه‌های استان کرمان و شهر سيرجان است و در 40 کيلومتری جنوب شرقی سيرجان قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ سنگی سیرجان

    باغ سنگی به شکل شش ضلعی نامنظم، در 40 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، در نزدیک روستای بلورد قرار دارد و متعلق به درویش خان اسفندیارپور بوده‌است. این روستا به دلیل وجود یک باغ عجیب سر زبان ها افتاده است.

    تاریخچه باغ سنگی سیرجان

    رویش خان اسفندیارپور، مردی بود کر و لال که با خانواده‌اش در ۴۰ کیلومتری سیرجان از طریق چوپانی و باغ داری زندگی می‌کرد. او پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۰ برای اعتراض بخاطر از دست دادن املاکش، دست از باغ داری برداشت تا اینکه همه درختان زمین باقی مانده او (پس از تقسیم اراضی) خشک ‌شدند. او به همه شاخه‌های درخت‌های میوه سنگ آویزان کرده بود و از آنها چون میوه حقیقی مراقبت می‌کرد.

    روزی درویش خان در صحرا می‌آرامد و خواب‌نما می‌شود. پس از بیدار شدن تخته سنگ عجیبی را زیر سر خود می بیند و آن را به خانه می‌برد و به درختی می‌آویزد. وی روزهای بعد، قطعه سنگ‌های دیگری می‌یابد. با سیم‌های تلگراف، سنگ‌ها را به درخت‌های اطراف چادرش آویزان می‌کند. به زودی باغی از سنگ در اطراف چادر برپا می‌شود. درویش خان پس از 90 سال زندگی در 19 فروردین سال 1386 درگذشت و پیکرش در محل باغ سنگی بلورد سیرجان به خاک سپرده شد.

    وسایل مورد نیاز باغ سنگی سیرجان

    هنگام بازدید از باغ سنگی سیرجان، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی باغ سنگی سیرجان

    در این باغ شاهد درختان خشکی هستیم که سنگ هایی از آن آویزان هستند و همین منظره باعث می شود بدانیم با یک باغ عجیب و متفاوت روبرو هستیم.

    ویژگی‌ها باغ سنگی سیرجان

    تمام سنگهایی که به درختان متصل شده اند به طرز ماهرانه ای سوراخ شده اند؛ در حالیکه هیچ دستگاهی برای سوراخ کردن سنگ ها وجود نداشته و به نظر می رسد سنگ هایی که سوراخ شده اند به وسیله درویش خان از اطراف و به خصوص از کوه نزدیک به باغ جمع آوری می شده است. برخی از سنگها آنچنان بزرگ هستند که یک مرد تنومند به سادگی نمی تواند آنها را جمع آوری کند.

    پس از مرگ درویش خان یکی از درختان فرو می ریزد و برای سرپا کردن دوباره آن چندین مرد از روستای اطراف به زحمت توانستند درخت را استوار و سنگها را مجددا آویزان کنند با این وجود باید گفت درویش خان تمام سالهای عمر خود را برای ساخت این باغ سنگی صرف کرده است و برای ساختش از تکنیک های ویژه ای استفاده کرده که با مرگش آنها را به گور برده است.

    شرایط استفاده باغ سنگی سیرجان

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه اوایل بهار و اوایل پاییز است.

    سایر اطلاعات باغ سنگی سیرجان

    پرویز کیمیاوی از جمله افرادی است که از زندگی درویش خان و باغ سنگی اش فیلم ساخته‌ است؛ کیمیاوی دو بار زندگی درویش خان را به صورت فیلم درآورد. یک بار سال۱۳۵۰ که یک فیلم داستانی بود و خود درویش خان و خانواده‌اش در آن بازی می‌کردند در این فیلم درویش خان، مردی ناشنوا و خانواده‌اش از طریق شبانی در صحرا زندگی می‌کنند و یک بار دیگر هم سال۱۳۷۳ به باغ سنگی بازگشت تا از اوضاع درویش خان بعد از ۲۳ سال باخبر شود؛ این بار یک فیلم مستند ساخت و نامش را گذاشت پیرمرد و باغ سنگی. بعد از پخش فیلم هم قرار شد استانداری و میراث فرهنگی برای حفظ و حراست باغ کارهایی بکنند؛ دورش حصاری بکشند و برایش نگهبانی بگذارند.

    زمان مناسب بازدید باغ سنگی سیرجان

    بهتر است در روشنایی روز از باغ سنگی سیرجان بازدید کنید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به 40 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.