0
از0 نظر

باغ فین کاشان

    2955
    نمایش

    باغ فين و مجموعه بناهاي آن يکي از جاذبه هاي توريستي کاشان است که هم در فهرست ميراث جهاني يونسکو و هم در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده و از اين جهت شهرتي بين المللي دارد.وسعت باغ فین کاشان بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی مشروب می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ فین کاشان

    باغ فین در ۹ کیلومتری مرکز شهر کاشان و در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین کوچک قدیم قرار دارد. این باغ در مجاورت چشمه سلیمانیه و بالادست دشتی با شیب ملایم قرار دارد.در حال حاضر بخشی از ابنیه موجود به چای‌خانه و کباب‌خانه اختصاص دارد.

    وسعت باغ فین کاشان بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی مشروب می‌شود.

    تاریخچه باغ فین کاشان

    بنای اولیه باغ فین به قبل از اسلام و با تمدن سیلك پیوند خورده است كه تمدن سیلك پیوندی ناگسستنی با چشمه ‌جوشانی دارد كه در بالای باغ جاری ‌است و به چشمه سلیمانیه معروف است.
    از زمان‌های دور در پایین این چشمه باغی وجود داشته است كه كمی پایین‌تر از باغ فعلی بوده و براثر زلزله‌ای كه درسال 982 ه.ق روی داد باغ به كلی ویران شد كه به دستور شاه عباس صفوی بعد از سال هزار ه.ق باغی در مكان فعلی كه در حقیقت قسمتی از باغ قدیمی بود ساخته شد.
    از سال 1135 ه.ق بعد از حمله افاغنه آبادانی باغ رو به ركود گرایید ولی با دستور كریم خان زند بخصوص با ساختن عمارتی كه به نام خلوت كریم خانی در ضلع جنوبی باغ واقع است، باغ فین رو به آبادانی گذاشت ولی با زلزله معروف سال 1192 قمری باغ نیز آسیب كلی دید كه پس از آن یعنی از سال 1200 قمری و با روی كارآمدن سلسله قاجار بخصوص با دستور فتحعلی شاه به مرمت باغ جانی دوباره گرفت كه ساختمان شتر گلوی فتحعلی شاهی در ضلع جنوب غربی باغ و حمام سلطنتی بزرگ كه در مجاورت حمام اولیه ساخته شد از آثار آن می‌باشد.
    با آغاز مشروطیت به جهت وضع دفاعی بنای باغ، این مكان پناهگاه اشرار و یاغیان گشت و در مدت 14 سال یاغیان مصالح و اشیای گرانبهای آن را به یغما بردند.

    ویژگی‌ها باغ فین کاشان

    وجود عناصر آب و درخت که عناصری پویا هستند در کنار ابنیه که عناصر ثابت معماری هستند، هویتی زنده به این اثر فرهنگی و تاریخی بخشیده‌است. باغ فین یکی از مهمترین نمونه باغ‌های ایرانی است که همچنان زنده و پابرجاست. همچنین این باغ به خوبی روش ایجاد منظر فرهنگی را معرفی می‌کند.

    در طراحی باغ فین، آب اساسی ترین عنصر بوده‌است. آب در باغ فین به صورت‌های راکد(در استخر مقابل کوشک و حوض خانه صفوی)، روان (در جوی‌ها)، فورانی (فواره‌ها) و جوششی (ظهور آب از حفره‌های منظم کف حوض در حوض جوش و حوضخانه صفوی و شترگلوی فتحعلی شاه) حضور دارد. هریک از اشکال گوناگون آب در این باغ، مفهومی خاص را تداعی می‌کند.آب فراوان و جریان آن در جوی‌هایی با کاشی فیروزه‌ای، در محیطی که آب واقعاً کمیاب است و درختانی با سایه گسترده در تضادی بزرگ با کویر خشک و طبیعتی نامهربان است که در پشت دیوارهای باغ گسترده‌است.

    سیمای عمومی باغ فین کاشان

    زیر تمام جوی ها و دور تمام حوض ها در عمق یک متری زمین لوله هایی تعبیه شده به اسم تنبوشه که این لوله ها از جنس سفال بوده که از یک طرف به حوض های اصلی متصلند و طرف دیگر آن در انتهای جوی مسدود است . آب از یک طرف وارد می شود و چون انتهای لوله مسدود است آب از فواره ها خارج می شود . چون سطح زمین شیب دارد برای اینکه فشار تقسیم شود قطر لوله را متفاوت ساخته‌اند .

    ابتدای لوله از انتهای آن قطورتر است به این ترتیب فشار تقسیم می شود و آب به یک میزان از فواره خارج می شود. آب حوض اصلی از دوازده چشمه داخل آن می‌جوشد که به آن حوض جوش گفته می‌شود. از آن به بعد، آب در جوی‌هایی با کاشی‌های فیروزه‌ای جریان می‌یابد. رنگی که با رنگ خاکی صحراهای اطراف در تضاد است.

    زمان مناسب بازدید باغ فین کاشان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار است.

    سانس‌ها باغ فین کاشان

    ساعات 9 الی 17

    پیشنهاد ویژه باغ فین کاشان

    برای هر گونه انتقاد یا پیشنهاد می توانید از طریق پبامک به شماره ۳۰۰۰۹۹۰۰۰۳۶۱ و یا تلفکس ۰۳۱۵۵۲۲۸۷۳۹ با این مرکز در ارتباط باشید.

    شرایط استفاده باغ فین کاشان

    تعطیلات سالانه:روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق، روز تحویل سال نو

    سایر اطلاعات باغ فین کاشان

    شهرت اصلی این باغ به قتل امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار مربوط میشود که در حمام موجود در این باغ صورت گرفت.

    امکانات ویژه باغ فین کاشان

    این جاذبه دارای امکاناتی همچون:دسترسی به وسیله نقلیه،سرویس بهداشتی،رستوران،بوفه و پوشش شبکه است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به باغ فین کاشان با خودروی شخصی از طریق خیابان امیرکبیر صورت می‌پذیرد.

    اتوبوس

    وسایل نقلیه عمومی از جمله مینی‌بوس از مرکز شهر کاشان دسترسی به باغ فین را تامین می کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    باغ فين کاشان اصفهان باغ فين باغ کاشان باغ اصفهان فين باغ باغ کاشان فين اصفهان کاشان باغ کاشان فين کاشان اصفهان اصفهان باغ اصفهان فين اصفهان کاشان باغ فين کاشان باغ فين اصفهان باغ کاشان فين باغ کاشان اصفهان باغ اصفهان فين باغ اصفهان کاشان فين باغ کاشان فين باغ اصفهان فين کاشان اصفهان فين کاشان باغ فين اصفهان باغ فين اصفهان کاشان کاشان باغ فين کاشان باغ اصفهان کاشان فين باغ کاشان فين اصفهان کاشان اصفهان باغ کاشان اصفهان فين اصفهان باغ فين اصفهان باغ کاشان اصفهان فين باغ اصفهان فين کاشان اصفهان کاشان باغ اصفهان کاشان فين باغ فين کاشان اصفهان باغ کاشان اصفهان فين باغ اصفهان فين کاشان باغ کاشان فين اصفهان باغ کاشان اصفهان فين باغ فين اصفهان کاشان فين باغ کاشان اصفهان فين باغ اصفهان کاشان فين کاشان اصفهان باغ فين کاشان باغ اصفهان کاشان باغ فين اصفهان کاشان فين باغ اصفهان کاشان اصفهان باغ فين کاشان اصفهان فين باغ اصفهان باغ فين کاشان اصفهان فين باغ کاشان اصفهان کاشان باغ فين اصفهان فين کاشان باغ اصفهان کاشان فين باغ