0
از0 نظر

باغ نظر شیراز

    299
    نمایش

    باغ نظر شیراز که با نام باغ شاهزاده نیز معرفی می شود، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و باغ های موجود در استان فارس است که با بازدید از آن، شاهد معماری خیره کننده و منحصر به فردی خواهید بود. بهتر است بدانید، یکی از قدیمی ترین موزه های این استان به نام «موزه پارس» در قسمتی از باغ نظر قرار دارد و بازدید از آن را نیز به شما یشنهاد می کنیم. باغ نظر شیراز در دوران زندیه به عنوان محلی برای پذیرایی از مهمانان خارجی و سفیران انتخاب می شد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ نظر شیراز

    کریم خان زند در زمان پادشاهی خود در این باغ عمارت کلاه فرنگی، ارگ، دیوانخانه و ساختمان‌های دیگری بنا نمود که محلی برای پذیرایی از مهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون بوده است.

    ویژگی‌ها باغ نظر شیراز

    عمارت کلاه فرنگی وکیل از سال 1315 شمسی به موزه تبدیل و عنوان موزه پارس بر آن نهاده شد. آثار و اشیا موجود در آن، شامل اشیاء ماقبل تاریخ و دوران اسلامی است که از جمله این آثار می توان به مواردی چون ظروف سفالی، مفرغی، کتب خطی، تابلوهای نقاشی و آثار لاکی مربوط به دوره های مختلف اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید باغ نظر شیراز

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار و خصوصا اردیبهشت زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    سیمای عمومی باغ نظر شیراز

    عمارت کلاه فرنگی که در وسط باغ نظر استقرار یافته، بنایی به شکل هشت ضلعی است. کف این عمارت نزدیک به 1.5 متر از سطح باغ بالاتر است.

    عمارت کلاه فرنگی از بیرون با کاشی‌های ظریف و زیبا تزئین یافته که قسمتی از آن نقش گل و بوته و قسمتی دیگر منظره شکارگاه و مجالس بزم است. داخل عمارت شامل یک تالار مرکزی گنبددار و چهار شاه‌نشین جانبی است که در حدّفاصل آن‌ها یک اتاق قرار دارد. دیوارهای محوطه وسط و اتاق‌های زاویه، مقرنس‌کاری است و نقاشی‌های بسیار زیبایی دارد که از نظر هنری کم‌نظیر است.

    روی بدنه و طاقچه‌های محوطه وسط عمارت، ده مجلس نقاشی به وسیله نقاشان دوره زندیه که معروف‌ترین آن‌ها آقا صادق نقاش بوده، تصویر شده و در وسط محوطه داخلی عمارت کلاه فرنگی حوضی از سنگ مرمر یکپارچه به چشم می‌خورد. در چهار سوی عمارت کلاه فرنگی، چهار آب‌نما قرار داشته که به دلیل آن که آب‌نمای شمالی در مسیر خیابان زند واقع شده بوده، تخریب شده است.

    شرایط استفاده باغ نظر شیراز

    هم اکنون بازدید از باغ نظر و موزه پارس برای عموم مردم آزاد است.

    تاریخچه باغ نظر شیراز

    پس از مرگ کریم‌خان زند، بنا به وصیت خود وی، پیکر او را در شاه‌نشین شرقی عمارت کلاه فرنگی به خاک می‌سپارند و از همین زمان این عمارت «آرامگاه وکیل» نام می‌گیرد. آقامحمد خان قاجار بعد از به قدرت رسیدن، به دلیل کینه‌توزی، دستور نبش قبر کریم خان را صادر کرده و استخوان‌های وی را به کاخ گلستان منتقل می‌کند تا این که در زمان پادشاهی رضا شاه پهلوی، مجدداً استخوان‌های وی به این مکان بازگردانده می شود.

    در رابطه با تاریخچه این جاذبه، بهتر است بدانید که در دوره قاجاریه به دستور حسین‌علی میرزای فرمانفرما، عمارتی با نام «خورشید» در باغ نظر احداث می‌شود.

    سایر اطلاعات باغ نظر شیراز

    پس از مرگ کریم‌خان زند، بنا به وصیت خود وی، پیکر او را در شاه‌نشین شرقی عمارت کلاه فرنگی به خاک می‌سپارند و از همین زمان این عمارت «آرامگاه وکیل» نام می‌گیرد.

    آقامحمد خان قاجار بعد از به قدرت رسیدن، به دلیل کینه‌توزی، دستور نبش قبر کریم خان را صادر کرده و استخوان‌های وی را به کاخ گلستان منتقل می‌کند تا این که در زمان پادشاهی رضا شاه پهلوی، مجدداً استخوان‌ها به این مکان عودت داده می‌شود.

    در دوره قاجاریه به دستور حسین‌علی میرزای فرمانفرما، عمارتی با نام «خورشید»، در باغ نظر احداث می‌شود. عمارت کلاه فرنگی در سال 1315 خورشیدی به همت انجمن آثار ملی ایران و با کوشش و تلاش علی‌اصغر حکمت شیرازی، علی سامی و فریدون توللی، به موزه تبدیل شده و نام «موزه پارس» بر آن نهاده می‌شود. آثار موجود در این موزه به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می‌شود.

    موزه پارس به عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس، دربرگیرنده آثار ارزشمندی همچون اشیای فلزی، ظروف سفالی و مفرغی، کتب خطی، تابلوهای نقاشی از جمله تابلوی معروف کریم خان در حال کشیدن قلیان، انواع سکه‌ها و مهرها است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.

    اتوبوس

    نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به باغ نظر در میدان شهدا قرار دارد و در فاصله حدود 200 متری این باغ واقع شده است. شما باید از خطوطی استفاده کنید که از این ایستگاه می گذرند و با کمی پیاده روی خودتان را به باغ برسانید.

    مترو

    خودتان را به ایستگاه متروی زندیه برسانید و با حدود 500 متر پیاده روی به باغ نظر برسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه مترو ( زندیه )
    پمپ بنزین ( بلوار مدرس )
    ایستگاه اتوبوس ( میدان شهدا )
    پمپ گاز
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.