0
از0 نظر

باغ و عمارت مود بیرجند (قلعه باغ مود)

    18476
    نمایش

    باغ و عمارت مود بیرجند که با نام «قلعه باغ مود» نیز شناخته می شود، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان خراسان جنوبی است که در فاصله 30 کيلومتري بيرجند و شهر مود قرار دارد. همچنین، حصار اين باغ داراي 20 برج مدور با فواصل مشخص از يکديگر بوده و علاوه بر آن ها يک خندق به عرض تقريباً 10 متر دور تا دور حصار حفر شده که در زمان خود با هدف آسان تر کردن دفاع از قلعه بنا شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ و عمارت مود بیرجند (قلعه باغ مود)

    باغ، قلعه مود بنایی است منحصر به فرد با ویژگی‌های خاص معماری و هنری، که یکی از ویژگی‌های این بنا تغییرات صورت گرفته در طول تاریخ است. آنچه از بررسی بنا به دست می‌آید این است که این بنا در اصل قلعه‌ای دفاعی بوده که وجود حصار قوی و قطور با برج‌های متعدد دلیل این مدعا است. این بنا در مجموع دارای بیست برج مدور بوده و علاوه بر برج‌ها و حصار یک خندق نیز دور تا دور قلعه برای دفاع بیشتر حفر شده است.

    ورودی اصلی قلعه در میانه ضلع شمالی آن واقع شده و دو طرف ورودی، دو برج و دو اطاق کوچک برای سکونت نگهبانان دیده می‌شود. مصالح استفاده شده در ساخت حصار و برج‌ها خشت و چینه است که البته حدفاصل چند رج آجر کار شده تا سبب افزایش استحکام حصار و برج‌ها شود.

    ویژگی‌ها باغ و عمارت مود بیرجند (قلعه باغ مود)

    در داخل قلعه بقایایی از یک بنای قدیمی که عمارتی تشریفاتی بوده بر جای مانده و شامل چند ایوان، بقایای یک هشتی، راهروها و اتاق ها است. بر روی دیوار ها و طاقنماهای ایوان عمارت تزئینات بسیار هنرمندانه نقاشی روی گچ با نقوش اسلیمی و گل و بوته و نقش پرندگان دیده می شود. عمارت اصلی در شمال باغ و در دو طبقه ساخته شده و طبقه همکف آن با تعدادی اتاق و راهرو به عنوان فضاهای خدماتی و انبار استفاده می شده و هیچگونه تزیینی ندارد.

    در طبقه اول بنا تالار آینه با تزیینات گچبری شامل نقش سردیس حیوانات، گل و گیاه و اسلیمی های مختلف دیده می‌شود. با توجه به وجود تالار آیینه و همچنین اتاق بزرگ دیگری در سمت شرقی ساختمان که دارای تزئینات گچی برجسته ای است، می توان دریافت که این بخش مخصوص پذیرایی از میهمانان و محلی برای زندگی حاکم و خانواده اش بوده است.

    حوضخانه و بناهای وابسته به آن در شرق و یک حمام و تعدادی اتاق که به عنـوان سکونت و انبار استفاده می شـده است در ضلـع جنـوبی مجموعه قرار دارد. این مجموعه گنجینه ای ارزشمند از تزئینات وابسته به معماری را در خود جای داده است.

    زمان مناسب بازدید باغ و عمارت مود بیرجند (قلعه باغ مود)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، فصل های بهار و پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.