0
از0 نظر

باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    488
    نمایش

    باغ ایرانی پاسارگاد که با نام «باغ شاهی» نیز معرفی می شود، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان فارس به شمار می رود. این باغ اولین پایتخت امپراطوری هخامنشی بوده و بیشترین آثار این دوران نیز در محوطه آن به چشم می خورد. با بازدید از باغ پاسارگاد، شاهد تلفیقی از هنر، معماری و عناصر مذهبی خواهید بود. بهتر است بدانید که تمام اجزای این باغ با نظر و دخالت مستقیم کوروش کبیر ساخته شده است. نام این جاذبه به ثبت ملی رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصربه‌فرد و متمایز دارد. اول این که در مسیر عبور جوی آب قرار گرفتند و دوم اینکه با دیوارهای بلند محصور شده و مورد سوم این که در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد.

    باغ ایرانی با تاریخ پیدایش قنات پیوند دارد. اولین باغ‌های ایرانی در مسیر خروجی قنات‌ها شکل گرفتند. از آن جا که حفر قنات و علوم وابسته به آن برای اولین بار به صورت تجربی به دست مقنی‌های ایرانی انجام شد، شکل‌گیری باغ در کنار قنات‌ها نیز از تفکرات و اندیشه‌ی ایرانیان سرچشمه گرفته است.

    شرایط استفاده باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    بهتر است بدانید که هزینه بلیط بازدید از این جاذبه برای گردشگران خارجی متفاوت است.

    زمان مناسب بازدید باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    بهترین زمان بازدید سفر به شیراز و بازدید از باغ پاسارگاد فصل بهار و اوایل پاییز است.

    سیمای عمومی باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    بر اساس شواهد تاریخی این باغ شامل دو ساختمان برای استراحت، درخت های گوناگون، گل های رنگارنگ و پرندگان می شده که همه آنها با نظر و سلیقه کوروش جمع آوری شده بودند.

    ویژگی‌ها باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    تحلیل های منظرین مبتنی بر اسناد تاریخی و باستانشناسی حاکی از آن است که کلیه بناهای دشت پاسارگاد در یک ساختار منظم فضایی احداث شده اند و باغی وسیع بر کلیه عناصر احاطه داشته است.

    «باغ شاهی» تنها بخش کوچکی از این مجموعه وسیع بوده و به بیان دیگر در پاسارگاد با یک طرح «باغ در باغ» روبرو هستیم.[ آثاری در تخت جمشید پیدا شده‌اند که نشان می‌دهند، احتمالاً باغ جلوی صفه قرار داشته و سپس در دوره ساسانیان باغ‌ها در جلوی کاخ‌ها و معابد شکل گرفتند و این موضوع در دوره اسلامی نیز ادامه می‌یابد که الگوی تمام این‌ها باغ پاسارگاد بوده‌است.

    استروناخ به درستی دریافته بود که نظمی منطقی بر مجموعه حاکم است اما او نتوانست رابطه ای بین بناهای پراکنده در دشت پیدا کند. او تنها به ترسیم باغی کوچک در جلوی کاخ اختصاصی کوروش بسنده کرد. او در گزارش خود می نویسد: «ترتیب و جهت قرار گرفتن اين سه بناي کليدي همه چيز مي‌تواند باشد، مگر تصادفي و اتفاقي، و از ارتباط نزديكي که ميان باغ‌ها، كوشكها و كاخ‌ها، حداقل در يك منطقه وجود دارد، شايد بتوان به امكان وجود يك نقشه اصلي استادانه و به دقت درك شده، فكر كرد».

    به لطف آبنماهای سنگی که تاکنون باقی‌مانده، می توانیم به قطعیت در خصوص وجود باغ در پاسارگاد صحبت کرد. از سوی دیگر به لطف آثار، هرچند اندک، باقی‌مانده می توان تحلیلی منظرین ارائه کرد و به طرحی دست یافت که احتمالاً با واقعیت پاسارگاد در عهد هخامنشیان سازگار است.

    در طرح احتمالی ارائه شده در مقاله کشف ساختار فضایی و منظرین مجموعه پاسارگاد، مقبره کوروش در یک سر باغ و عمارت تل تخت در سوی دیگر آن واقع شده است. باغ اختصاصی و کوشک ها در میانه باغ قرار گرفته اند و محورها با بناهای موجود تطابق دقیقی دارند. دروازه R و پلی که اکنون بخشی از آن باقی‌مانده کاملاً در این هندسه جای گرفته اند و خوانایی مجموعه به طرز فوق العاده ای افزایش یافته است. از نظر «استقرار در هندسه ارائه شده» همه بناها (به جز آثار دوره اسلامی) در تطابق کامل با نظم ارائه شده هستند.

    نکات مثبت باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    این اثر در تاریخ 24 شهریور ماه 1310 با شماره 19 در لیست آثار ملی قرار گرفته بود و همچنین در میراث جهانی یونسکو به عنوان پنجمین اثر ایران به ثبت رسیده است.

    پیشنهاد ویژه باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    به شما پیشنهاد می کنیم بعد از بازدید از این مجموعه تاریخی منحصر به فرد از جاذبه های دیگری چون تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب نیز دیدن کنید.

    سایر اطلاعات باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    زمانی که جهانگردان اروپائی از این باغ های ایرانی بازدید کردند، آن‌ها را با مشخصه و نام «پرشین گارد» معرفی نمودند. در مجموعه پاسارگاد بخش هایی وجود دارد یا داشته که متاسفانه در حالف حاضر اثری از آن ها باقی نمانده و یا هنوز قابل استفاده نشدند:

    • مسجد اتابکی

    • موزه پاسارگاد

    نکات منفی باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    متاسفانه مسئولان آن گونه که باید و شاید به این محوطه تاریخی توجهی ندارند و با کمبود امکانات مواجه است.

    نکات منفی باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    متاسفانه مسئولان به این محوطه تاریخی توجهی ندارند و با کمبود امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و راهنما مواجه است.

    تاریخچه باغ پاسارگاد (باغ شاهی)

    قدمت این جاذبه به دوران هخامنشیان بر میگردد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    از دو راه می توانید خود را به باغ ایرانی برسانید: 1. مسیر نخست از سمت شهر شیراز و مرودشت است، راهی ۱۳۴ کیلومتری که شیراز را به پاسارگاد می رساند. شیراز را به قصد مرودشت ترک کنید، این شهر را پشت سر بگذارید و وارد بزرگراه سعادت شهر-صفا شهر شوید. این راه را به سوی شهر پاسارگاد ادامه دهید تا به دشت مرغاب برسید. زمانی که از تپه های اینجا بالا می آیید و جلوه دشت در برابر شما قرار می گیرد، آرامگاه کوروش و مجموعه پاسارگاد به خوبی دیده می شود. 2.

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.

    قطار

    اگر بخواهید با استفاده از قطار خود را به پاسارگاد برسانید می توانید با استفاده از قطار اصفهان-شیراز خود را به ۵ کیلومتری سعادت شهر و ایستگاه قطار آن رسانده و از طریق تاکسی های موجود در ایستگاه قصد بازدید از آرامگاه کوروش را داشته باشید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    پمپ بنزین
    ایستگاه اتوبوس
    پمپ گاز
    خطرات و محدودیت‌ها
    زمان ممنوعیت بازدید ( ایام سوگواری )
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.