0
از0 نظر

برج طغرل ( برج مهماندوست)

    6217
    نمایش

    برج طغرل که با نام های دیگری چون «برج مهماندوست» و «برج معصوم زاده» نیز شناخته می شود، از جمله جاذبه های تاریخی و ارزشمند استان سمنان است که در روستایی با همین نام قرار دارد. این جاذبه باستانی از دوره سلجوقیان به یادگار مانده و همچنین، در تاریخ 12 اسفند سال 1315 با شماره ثبت 277 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات برج طغرل ( برج مهماندوست)

    این برج آجری که به برج معصوم‌زاده یا برج طغرل نیز شهرت یافته، از جمله جاذبه های تاریخی و تماشایی استان سمنان است که طاق‌نماهای بلند و مقرنس‌کاری‌های جالب آجری در آن دیده می شود.

    سیمای عمومی برج طغرل ( برج مهماندوست)

    دو کتیبه در بالای برج به چشم می خورد که به خط کوفی و بنایی است. همچنین، در قسمت جنوبی این برج، تپه باستانی مهماندوست و در سمت شرقی آن قبرستان روستاهای مهماندوست واقع شده است و همچنین برج مهماندوست شبیه برج طغرل شهر ری می‌باشد که قسمتی از ساختمان آن برخ خراب شده ولی قسمت باقیمانده قدمت آن را تأیید می‌نماید.

    تاریخچه برج طغرل ( برج مهماندوست)

    قدمت این برج به سال ۴۹۰ هجرى قمرى و دوره سلجوقیان مربوط می شود.

    ویژگی‌ها برج طغرل ( برج مهماندوست)

    دور دایره آن از خارج ۳۴ ذرع و قطر آن از داخل ۷٫۲۰ متر است. این برج دوازده ترک دارد که یکی از ترک‌ها مدخل است و عرض هر ترکی ۱٫۲۳ متر و بعد از ده ذرع و نیم ارتفاع سه فقره مقرنس از آجر به وضع‌های بسیار خوب انیق ساخته شده و پس از آن کتیبه‌ای قرار دارد به عرض ۳ چهاریک به خط کوفی و بالای آن کتیبهٔ دیگری است به خط بنائی و از آن به بعد گنبد مخروطی شروع می‌شود، اما گنبد آن خراب و آنچه باقی است به ارتفاع ۱۴ ذرع می‌باشد. در برج رو به جنوب و یک قبر آجری در وسط و دو قبر دیگر سنگ‌چین در داخل برج دیده می‌شود، گویند این برج مزار امامزاده قاسم از اولاد موسی بن جعفر می‌باشد ولی ساختمان آن به مقبره شباهت ندارد.

    زمان مناسب بازدید برج طغرل ( برج مهماندوست)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری سمنان می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست برج در سمنان برج در سمنان تاريخ گردي برج طغرل يا مهماندوست تاريخ گردي برج در سمنان برج طغرل يا مهماندوست