0
از0 نظر

برج و باروی قدیمی یزد

    1729
    نمایش

    برج و باروهای قدیمی يزد یکی از چندین جاذبه ی تاریخی استان یزد است،که در خیابان گل سرخ، امام خمینی، محلات مالمیر، لبخند واقع شده است؛قدمت آن ها به دوران دیلمان و اتابکان بر می گردد، به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و ارزشمند در این استان شناخته می شود که همه ساله، توجه بسیاری از عکاسان و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جلب می کند. همچنین، این برج و باروهای باستانی در تاریخ 14 آذر 1352 با شماره ثبت 956 به ثبت ملی رسیدند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات برج و باروی قدیمی یزد

    برج و باروی قدیمی یزد از جاذبه های دیدنی و مورد توجه یزد است که قديمي ترين حصار يزد داراي چهار دروازه بوده که اين تعداد در آخرين حصار و باروی ساخته شده شهر به پانزده دروازه رسيد.

    از معروف ترين اين دروازه ها مي توان به دروازه هاي مهريجرد، کوشنکو، مالمير یا مادر امير، سعادت، اصفهان، فتح یا حظيره، چهار منار، سيد گلسرخ و دروازه شاهي و نو اشاره کرد. همچنين، در اين زمينه مي توان از چهار دروازه به نام هاي دروازه قطريان یا دروازه شاهي، دروازه کوشک نو، دروازه مهريجرد یا مهريز و دروازه کيا حظيره در يزد ياد کرد.

    تاریخچه برج و باروی قدیمی یزد

    قديمي ترين اطلاعاتي که در خصوص حصار يزد در دست است، دلالت بر اين دارد که حصارگرد شهر توسط چهار سرهنگ حکومت " امير عضد الدين علا » الدوله ابو جعفر کاکويه ساخته شده که بايد در نظر داشت به تدريج با بزرگ تر شدن شه ، حصار جديدي دور شهر بنا مي شد. آخرين باري که حصار يزد مورد توجه ساختمان قرار گرفت مربوط به دوره حکومت شاهزاده محمد ولي ميرزا است که از سال 1236 ه .ق شروع شد.

    با جاري شدن سيل عظيمي در سال 673 هـ . ق ، قسمت هاي بسياري از شهر از جمله حصار آن خراب شد. هنگامي که " اتابک يوسف شاه بن طغيان ( طغي شاه ) " به سلطنت يزد رسيد ( سال هاي 714 . 658 هـ . ق ) ، به مرمت حصر ويران شده پرداخت و آن را باز سازي کرد. " مبارزالدين " در سال 747 هـ . ق تعدادي از محلات خارج شهر را جزء محدوده شهر کرد و از دروازه " قطريان ( دروازه شاهي ) " تا دروازه " مادر امير " باروي نوکشيد و خندق حفر کرد.

    حصار جديد داراي هفت دروازه شد: مهريجرد، قطرين، ايلچي خانه، کوشک نو، مادر امير، سعادت و نو ، او همچنين، برج هاي متعدد ديگري ايجاد کرد و طبق مندرجات کتاب " تاريخ يزد " ، در دوران حکومت او، مساحت شهر به بيش از دو برابر تصرفات " محمد بن مظفر" افزايش يافت .

    ویژگی‌ها برج و باروی قدیمی یزد

    از ویژگی های این برج و باروهای باستانی می توان به ثبت آن ها در تاریخ 14 آذر 1352 با شماره 956 به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید برج و باروی قدیمی یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    امکانات ویژه برج و باروی قدیمی یزد

    مردم در ایام گذشته، همانطور که براي خانه خود حريم قائل بودند اين حريم را به هر شکل و توان براي شهر و ديار خويش نيز ضروري مي دانستند. حصار، برج، خندق، دروازه و قلعه هایی که در آن دوران ساخته می شد و شهر را از هجوم و حمله دشمنان در امان نگه مي داشتند، گواهی بر این موضوع هستند.

    سایر اطلاعات برج و باروی قدیمی یزد

    متاسفانه امروزه از آن حصار و برج هاي یزد و متصل به آن که نود برج بودند و هر برج، بيست مستحفظ داشته؛ تنها قسمت هايي باقي مانده که شامل موارد زیر است: قسمتي از ديوار و برج هاي محله لب خندق، قسمتي از برج ها و حصار مقابل مقبره سيد گل سرخ، قسمتي از ديوار و برج دروازه مهريز، در ابتداي بازار هاي خان، افشار و صدري، ديوار و برج هاي دروازه شاهي، ديوار و برج هاي شازده فاضل، قسمتي از ديوار حصار و برج نزديک باغ گندم، ديوار برج هاي حدود فهادان و مالمير، ديوار و برج هاي واقع در خيابان فرمانداري.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.